geen reacties social media

Sven Kersten

SEO Strateeg

Met 20 jaar ervaring in ICT ben ik gestart met mijn eigen webdesign agency. Gedurende de laatste 10 jaar heb ik me gespecialiseerd in SEO en heb ik honderden bedrijven geholpen hun online zichtbaarheid te verbeteren. In 2020 lanceerde ik mijn podcast 'De Ideale Website', en in 2022 richtte ik de Spixels Community op. Hier bied ik via online cursussen en masterclasses hulp aan internetondernemers om hun zichtbaarheid te vergroten. Je kunt hier 24/7 vragen te stellen en deelnemen aan live Q&A-sessies, waardoor je altijd toegang hebt tot deskundige ondersteuning en interactieve leermogelijkheden.

Bijgewerkt op:

in

4 minuten lezen

5 redenen waarom jij geen reacties op social media krijgt

Geen reacties op social media

Vol goede moed heb je een uur gezwoegd op een supergoed bericht voor social media. Met die bijpassende foto of afbeelding erbij kan het bijna niet meer misgaan, toch? Toch blijft het stil. Heel stil… Na een paar uur check je weer, maar op een handjevol likes van vrienden en familie na blijven de reacties uit. Wat gaat er toch mis, waarom krijg je geen reacties op social media?

Vind snel de informatie die je zoekt:
Hier vind je een overzicht van de belangrijkste onderwerpen in dit artikel. Dit helpt je om snel de informatie te vinden die je zoekt.

Veel ondernemers denken dat het ‘een makkie’ is om de socials van jouw bedrijf actief te houden. Toch is dit niet iets om er even bij te doen. Als je wilt dat social media écht werkt voor jouw bedrijf, is het noodzakelijk om dit met een gerichte strategie te doen. Daarom deel ik 5 redenen waarom volgers niet reageren op jouw social media berichten. Maar no worries, ook deel ik 5 bijpassende oplossingen!

1. Je spreekt niet de juiste doelgroep aan

Als je mij al langer volgt, heb je mij misschien wel vaker horen zeggen dat jouw website niet voor jou is. Zo is het ook met jouw social media. Je doet het namelijk niet voor jezelf, maar wél voor jouw doelgroep. Zorg dus dat je content plaatst die helemaal aansluit bij de problemen van jouw doelgroep. Ben jij een coach en help je mensen met een burn-out? Zorg dan dat je ingaat op de problemen die jouw ideale klant ervaart, zoals slecht slapen door piekeren. Dit is bijvoorbeeld een goed onderwerp om iets over te delen op social media.

5 redenen waarom jij geen reacties op social media krijgt 1

2. Je verwacht te veel – te snel

Op social media gaat het om connecties maken en ja, dit kost tijd. Het is niet zo dat je na een week duizenden volgers hebt die omgezet worden naar klanten. Ging het maar zo makkelijk! Social media is – net als SEO – gericht op een strategie voor de langere termijn. Stel je verwachtingen bij en blijf consequent doorzetten. Bepaal voor jezelf hoe vaak je iets posts en houd je hieraan. Nog belangrijker is om de interactie op te zoeken. Ga dus op zoek naar volgers die in jouw doelgroep vallen. Ga ze volgen, reageer af en toe op hun posts en stuur eens een berichtje uit interesse.

3. Je praat tegen en niet met je volgers

Je kent ze vast wel: accounts met een gelikte feed. Toch stralen deze accounts één en al reclame uit. Heel leuk dat ze meerdere keren per dag een post delen, maar eigenlijk spreekt de inhoud niemand aan. Niet doen dus. Zorg dat je berichten deelt waar je volgers écht iets aan hebben. Zorg ook voor unieke foto’s of afbeeldingen, zodat je opvalt in tegenstelling tot je concurrenten.

4. Te weinig posten

Misschien is dit herkenbaar, je opent Instagram of Facebook en oeps; het is alweer drie weken geleden dat je voor het laatst iets gepost hebt… Grote kans dat je volgers je vergeten zijn of nog erger: je ontvolgt hebben omdat je toch nooit aanwezig bent. Een goed streven is om minimaal drie keer per week iets te posten om te zorgen dat je zichtbaar blijft. Op veel socialmediakanalen kun je stories inzetten, dit is een hele goede manier om te blijven hangen bij jouw doelgroep.

5 redenen waarom jij geen reacties op social media krijgt 2

5. Te veel posten

Op veel social media werkt het algoritme wel even door. Zeker op kanalen zoals Pinterest en LinkedIn. Daarom hoef je echt niet dagelijks berichten te plaatsen. Veel mensen vinden het namelijk vervelend om elke dag een nieuwe post te zien. Je moet je ook realiseren dat je jouw volgers overspoelt met informatie, geef ze even de kans om iets met jouw tips te doen. Probeer berichten in de feed af te wisselen met stories, zo zorg je voor afwisseling en is de kans groot dat volgers blijven hangen.

Zorg voor meer reacties op social media

Zoals je hebt kunnen lezen is succes op social media vooral afhankelijk van interactie.

  • Hoe meer interactie je aangaat met volgers, hoe groter de kans is dat je meer reacties ontvangt.
  • Ook is het belangrijk om consequent te blijven;
  • Bepaal van tevoren hoe vaak je iets posts. Doe dit niet te vaak en niet te weinig, bijvoorbeeld drie keer per week;
  • Bedenk goed wat jouw volgers willen horen en speel daarop in;
  • En vooral: heb geduld! Social media is een langetermijnstrategie.

Maar vergeet niet: als het eenmaal werkt, kun je er veel nieuwe opdrachten en klanten door binnenhalen!

Heb jij advies nodig om de socials van jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Stuur een bericht en ontvangt een direct toepasbare tips voor jouw social media.

Sven Kersten

Zit je vast met je online groei en krijg je je website maar niet van de grond? Al meer dan 15 jaar help ik online ondernemers met het behalen van online succes door gebruik te maken van SEO, conversie optimalisatie en webdesign. Het is mijn missie om online ondernemers met elkaar te verbinden via mijn online marketing community. Wil je niet alleen maar inspiratie op doen, maar ook echt stappen zetten door het volgen van exclusieve webinars, online marketing trainingen en live Q&A's? Wordt dan lid van de Spixels Community, zonder dat je een grote investering hoeft te doen. De eerste 2 weken zijn gratis!

Bekijk wat je krijgt

Gerelateerde blogs

5 redenen waarom jij geen reacties op social media krijgt

Instagram, Facebook, LinkedIn en Pinterest: je telt bijna niet meer mee als je social media niet inzet voor jouw bedrijf. Niet alleen openen de meeste mensen Google om iets op te zoeken, ook gaan ze op onderzoek uit op social media. Reden genoeg om te zorgen dat de socials van jouw bedrijf er gelikt uitzien. Toch is het voor veel bedrijven lastig om interactie met potentiële klanten te krijgen. In deze blog lees je 5 redenen + oplossingen om meer reacties op jouw social media berichten te krijgen.

Plaats een reactie

Kom hoger in Google met de juiste zoekwoorden op je website

In deze waardevolle masterclass kom je erachter welke woorden het beste werken voor jouw website, zodat je meer bezoekers krijgt, meer klanten wint, en je omzet verhoogt.

Bekijk de tijden