Conversie optimalisatie toepassen op je website
Doen de bezoekers op je website wat je wilt? Kopen ze je product, doen ze een aanvraag of schrijven ze zich in voor je nieuwsbrief? Conversie optimalisatie is het verhogen van het percentage bezoekers dat jouw doel bereikt. In het Engels ook wel ‘conversion rate optimization’ genoemd.
Conversie optimalisatie is onderdeel van online marketing en gaat over meer dan alleen wat er op de pagina staat. Het is een combinatie van technische optimalisaties, webdesign en copywriting. Het is een wetenschap die zich richt op gedragspsychologie, split testing en data-analyse. Je zorgt ervoor dat een bepaalde actie wordt uitgevoerd door je website bezoekers.
Ik help je graag om je conversie te verhogen. Conversie optimalisatie is mijn passie en ik heb jarenlange ervaring in het toepassen van conversie optimalisatietechnieken op websites. Ik weet precies hoe ik jouw website kan helpen meer leads, klanten of aanvragen binnen te halen.
Wil je weten hoe ik je kan helpen om je website conversie te verhogen? Vraag vandaag nog je gratis kennismakingsgesprek aan.
Werkt conversie optimalisatie?
Dat is een logische vraag. Conversie optimalisatie kost tijd en je kan je afvragen of het wel werkt. Conversie optimalisatie werkt absoluut, maar het moet op de juiste manier worden toegepast om je aantal conversies te verhogen. Het is de manier om potentiële klanten binnen te halen.
Maar dan moet je wel eerst bezoekers naar je website halen en richting een conversie zien te sturen. Als je veel bezoekers hebt dan is de kans groter dat je resultaten betrouwbaar zijn. Een gezond conversie percentage is gemiddeld 2%. Wil je 100 conversies per maand realiseren, dan zul je 5.000 bezoekers per maand nodig hebben om je doel te halen.
Toch kom je er met alleen website bezoekers niet. Het goed vindbaar zijn van een webshop of website is slechts de eerste stap om de uiteindelijke doelstelling te kunnen realiseren. Als bezoekers afhaken, dan heb je er niets aan.
Reken je conversie ratio uit
Het percentage gebruikers dat na het zien van je marketingboodschap over gaat tot conversie noemen we de conversie ratio. Je eigen conversie ratio of in andere woorden je ‘conversiepercentage’ uitrekenen is niet heel lastig. Hoe je dit doet, leg ik je nu uit. Allereerst hebben we twee website cijfers nodig.
Het gemiddeld aantal bezoekers dat je website bezoekt per maand;
Het gemiddeld aantal conversies dat je per maand krijgt;
Denk bijvoorbeeld aan het aantal bestellingen of contactformulieren dat is ingevuld.
Vervolgens ga je je conversieratio uitrekenen. De formule ziet er als volgt uit:
(Aantal bestellingen / Aantal bezoekers) x 100 = conversiepercentage
Conversie ratio calculator:
Geen rekenmachine bij de hand? Maak gebruik van deze simpele calculator om je conversie ratio te berekenen:
Conversie optimalisatie is geen zwarte magie
Ik help je met het toepassen van bewezen methodes en technieken die ervoor zorgen dat jouw conversie omhoog gaat. Conversie optimalisatie is geen zwarte magie en iedere website kan er baat bij hebben. Het verhogen van je conversie levert je direct geld op en dat is precies waar het om draait.
Verschillende methodes
Met conversie optimalisatie gebruik je verschillende methodes om iedere keer weer het gewenste resultaat te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan een eenvoudige actie zijn zoals het invullen van een formulier of het klikken op een knop, maar ook het bestellen van een product in het geval van een webshop.
Conversie optimalisatie is een investering, maar het is er één die zich snel terugverdient. Het is een krachtige tool die jouw website kan helpen groeien. Met andere woorden ‘Ja, conversie optimalisatie werkt echt!’.
Herken je jezelf hierin?
Je krijgt veel vragen over je website, omdat je bezoeker iets niet kan vinden;
Je hebt veel bezoekers, maar minder dan 1% bereikt jouw doel;
Je doet maar iets met je website en je hebt geen idee of het werkt;
Je concurrenten hebben hun website verbeterd en je bent bang dat ze je inhalen;
Eigenlijk heb je geen idee waar je moet beginnen als het gaat om je website.
De verkoopcijfers zijn lager dan vroeger of ze zijn niet op het niveau dat je zou verwachten;
De telefoon gaat niet meer over en je ontvangt minder e-mails dan je zou willen;
Je maakt je zorgen dat je concurrenten (lokaal of nationaal) je omzet kapen;
Kwaliteiten van een conversie optimalisatie specialist
Out of the box
Meedenken met jouw behoeftes, maar dan net dat stukje verder, zodat je betere resultaten behaalt.
Kennisgedreven
CRO is mijn passie. Ik leef het, ik adem het. De laatste online trends hou ik als een havik voor je in de gaten.
Ervaring
Na 15 jaar in het vak kan ik wel zeggen dat ik weet wat wel werkt, wat niet en waar je moet beginnen met CRO.
Jouw succes is mijn succes
Het is mijn missie om jouw website online succesvol te maken, zodat we samen het succes gaan vieren.
Deze klanten gingen je voor
Recensies
Sven helpt mij al jaren met mijn website en is al talloze keren 'to the rescue' geweest om dingen te herstellen. Ook heeft hij vaak aan één woord al genoeg als ik weer eens een idee heb of een nieuw design op mijn website wil. Daarnaast werken Sven en ik regelmatig samen als het gaat om SEO en optimaliseren van websites. Hij reageert snel, is duidelijk en levert bovenal altijd goed werk!
Sven is naast een gepassioneerd iemand
Sven is naast een gepassioneerd iemand, ook zeer prettig in de manier van uitleg en heeft een zeer mooi product opgezet in de vorm van communitie, website met goede trainingen en webinars naast een mooie en duidelijk app voor mobiel gebruik. Met de 2 wekelijkse webinars met communitie deelnemers leer je elkaar en elkaars issues kennen, die goed besproken worden en voorzien van tips en software waarmee je jou/jullie issues kunt aanpakken.
Sven is een echte topper als het gaat…
Sven is een echte topper als het gaat om je website te verbeteren. Hij neemt de tijd voor je en legt alles duidelijk uit, zodat je precies weet wat je moet doen. En als je het echt niet weet...dan even Sven aan de slag laten gaan en dan komt het allemaal goed!
Wat doet een conversie optimalisatie specialist?
Een Conversie Optimalisatie Specialist helpt je met het verhogen van de conversie op je website. Zo richt ik mij op het verhogen van het percentage bezoekers dat jouw doel bereikt op een bepaalde pagina. Ze moeten een gewenste actie op je website uitvoeren die je van te horen hebt bepaald.
Hier komt veel kennis en ervaring bij kijken. Een Conversie Optimalisatie Specialist weet precies hoe hij of zij je website kan helpen omhoog te scoren in Google, meer leads of aanvragen binnen te halen en een hogere Conversie Rate te behalen om zo je omzet te vergroten.
Onderstaande is slechts een kleine greep uit de technieken die ik toepas:
A/B testen
Gebruikersonderzoek (usability testing)
Conversiegerichte copywriting
Conversiegerichte webdesign
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Wil je meer weten over Conversie Optimalisatie of hoe ik je kan helpen? Vraag dan vandaag nog je gratis kennismakingsgesprek aan.
Conversie optimalisatie strategie
Voordat ik aan de slag kan met conversie optimalisatie is het belangrijk om te weten wat de huidige staat van je website is. Ik maak daarom altijd een uitgebreide analyse van je website voordat ik aan de slag ga. Hierdoor kan ik vaststellen waar er verbeterpunten liggen en wat de beste conversie optimalisatie strategie is die aansluit bij je doelen.
Zodra we deze website check samen gaan behandelen is het tijd om een duidelijke strategie op te stellen. Dit doe ik altijd in overleg met jou, zodat we samen kunnen bepalen welke conversie optimalisatie technieken het meest geschikt zijn voor jouw website.
Conversie optimalisatie piramide
Een eenvoudig te gebruiken methode voor het optimaliseren van je conversies die je kunt gebruiken is op basis van de conversie optimalisatie piramide.
Je volgt de conversie optimalisatie piramide altijd van onder naar boven. Elke trede is een obstakel dat je bezoeker kan ervaren tot hij of zij aankomt bij de top van deze piramide en gaat converteren op je website of webshop.
Functioneel – Is je website functioneel? Geen fouten, pagina niet gevonden, verkeerde afbeeldingen. Je website moet werken.
Toegankelijkheid – Is je website toegankelijk voor iedereen. Is je website te lezen, snel en bereikbaar zonder hindernissen?
Bruikbaar – Wat is de gebruiksvriendelijkheid van je website en is je website bruikbaar d.m.v. intuïtieve navigatie. Doe geen gekke dingen. Je bezoekers verwachten dat menu bovenaan je website staat en dat knoppen en linkjes gekleurd zijn.
Intuïtief – Is je website logisch opgebouwd? Geef je relevante informatie, kan er gefilterd worden in het geval van een webshop en maak je verwachtingen waar? Je bezoeker moet direct snappen hoe je website werkt en zijn doel halen.
Overtuiging – Je hele website is in top conditie, maar is je website overtuigend, zodat je je bezoekers converteert? Maak je gebruik van de juiste beïnvloedingstechnieken? Komen bijvoorbeeld je USP’s terug bij je call to action?
Gratis kennismakingsgesprek
Laten we starten met een gratis kennismakingsgesprek.
Zijn we een match? Dan doe ik een nul-meting van je website. Zo weten we precies waar je website nu staat en wat er moet gebeuren om je doelen te halen.
De focus komt te liggen op jouw doelstellingen.
Goede tools zijn onmisbaar
Conversie optimalisatie tools
Om Conversie optimalisatie goed toe te kunnen passen, heb je verschillende tools nodig. Je hebt een tool nodig om je data te analyseren en je Conversieratio te meten. Je hebt een tool nodig om A/B-testen uit te voeren, zoals Google Optimize en je hebt een tool nodig om heatmaps en session recordings mee te maken (bijvoorbeeld Hotjar). Deze tools zijn heel waardevol om te kunnen optimaliseren.
Ik help je graag met het kiezen van de juiste Conversie optimalisatietools. Conversie optimalisatie is namelijk niet alleen wetenschap, maar ook een kunst. De juiste tools zorgen ervoor dat je Conversie optimalisatietechnieken optimaal kunt toepassen op je website.
Hotjar
Google Optimize
Google Analytics
WordPress
Stappenplan
Aan de slag met een eenvoudig stappenplan
1. Persoonlijk intakegesprek
Ik wil graag weten wie je bent en wat je zakelijke doelen zijn. Samen brengen we in kaart wat je wilt bereiken.
2. Concurrentie onderzoek
Zodra we beginnen doe ik een uitgebreid concurrentie onderzoek om te zien waar je kansen liggen binnen je markt.
3. Conversie Rapport
Ik maak een rapport op basis van de huidige staat van je website. Zo kijk ik hoeveel bezoekers je hebt, je aantal conversies, etc. Als duidelijk is wat de staat van je website is kan je conversie strategie worden bepaald.
4. Maandelijkse optimalisaties
Je website wordt maandelijks gemonitord. we blijven er bovenop zitten om te zien hoeveel bezoekers je hebt, het aantal conversies en welke pagina’s het beste presteren. Waar kansen zijn geef ik advies en passen we het aan.
5. Terugkerend gesprek
We houden de vinger aan de pols. Je krijgt maandelijks online inzicht in de voortgang van je conversie optimalisatie traject en advies voor kansen die voor het oprapen liggen. Zo staat je website nooit stil en gaat je bedrijf altijd vooruit.
Zijn wij een match?
Gratis kennismakingsgesprek
👉 Kies voor de korte route en klik hier om direct een telefoongesprek in te plannen.
Waarom conversie optimalisatie?
Heb je 10.000 bezoekers per maand en nog geen 100 conversies per maand, dan loop je veel omzet mis. In de meeste gevallen ligt een conversie percentage rond de 2%.
Door je conversie percentage te verhogen kun je met hetzelfde aantal bezoekers veel meer conversies binnen halen. Verbeter daarom vandaag nog je website en laat die kans niet liggen.
Wat is conversie optimalisatie?
Conversie optimalisatie is simpel weg alles uit je website halen dat er in zit. Als ondernemer wil je geld verdienen met je website, anders is het geen investering meer. Je website moet geld opleveren.
Door conversie optimalisatie toe te passen zorg je er voor dat je je bezoekers op de juiste manier beïnvloed en ze gaan wat jij wilt. Of dit nu het bestellen van je product is of het invullen van je contactformulier. Jij bepaalt wie betaalt.
Wat is een conversie optimalisatie specialist
Iemand zoals ik – Sven Kersten – die kijkt naar je doelen, zakelijke behoeftes en de behoeftes van je doelgroep. Wat is de zoekintentie van deze bezoeker en wanneer is het een goed moment om ze te sturen naar die conversie. Een conversie optimalisatie specialist zal alles op alles zetten om je verkoop pagina optimaal in te richten om je bezoeker positief te beïnvloeden.
Wat doet een CRO specialist
Een CRO specialist is een specialist in conversie optimalisatie die kijkt naar je doelen, zakelijke behoeftes en de behoeftes van je doelgroep. Wat is de zoekintentie van deze bezoeker en wanneer is het een goed moment om ze te sturen naar die conversie. Een conversie optimalisatie specialist zal alles op alles zetten om je verkoop pagina optimaal in te richten om je bezoeker positief te beïnvloeden.
CRO betekenis
CRO is de engelse afkorting voor Conversion Rate Optimization. In het Nederlands zeggen we ‘Conversie Ratio Optimalisatie’.