Er is gekozen voor een lokale aanpak om de drempel zo laag mogelijk voor de medewerkers te houden om contact te leggen met iemand die zowel de medewerker taal als de e-commerce taal spreekt. Zo zitten we in een open ruimte en kan ik mijn oren toespitsen op alle (telefoon)gesprekken en dingen oppakken waarover normaal nooit gedacht is om met een online marketing persoon te delen. Zo hebben we in het begin enorme stappen gemaakt in verbeteringen aan de achterkant van de webshops in Magento 2, zodat processen beter verliepen.
Webshop check
Voordat het project is gestart is er gekozen voor een webshop check. Een volledige e-commerce scan om de webshop door te lichten om te zien waar de kansen liggen. Een rapport van 106 pagina’s waar genoeg acties uit kwamen om meer omzet met je webshop te genereren.
Webhosting
De webshop was ontwikkeld door een derde partij. De communicatie met deze partij liep niet gewenst. Uiteindelijk hebben we besloten om de nieuwe tuin-bouw webshop te verhuizen naar een server in eigen beheer. Het resultaat is dat de webshop nu nog sneller is en dat eventuele fouten in Magento 2 op server niveau getackeld kunnen worden. Dit scheelt een hoop tijd.
Websiteontwerp
Het ontwerp van de website liet nog wat te wensen over.
- Zo was er veel witruimte, wat op zich goed is, maar er zat geen structuur in;
- Het logo is fysiek verkleind, deze was veel te groot, waardoor de website trager was;
- Het filter op de categorie pagina’s is opgeknapt;
- De header met het menu heeft nu meer kleur;
- De betaalpagina ziet er nu beter uit, waardoor deze beter converteert;
Conversieoptimalisatie
De website was niet converterend genoeg. Hier is verandering in gekomen.
- De startpagina is voorzien van een CTA, zodat je je klant direct naar de plek krijgt die je wilt;
- De USP’s zijn goed zichtbaar aan de bovenkant;
- De webshop is nu mobiel vriendelijk;
- BTW-controle tijdens het betaalproces bij VIES;
- Kiyoh is weer geïntegreerd om recensies van klanten te verzamelen;
- De categorie pagina’s zijn voorzien van een nieuw filter die eenvoudiger is in het gebruik;
- Er kunnen nu opvallende blokken op de website geplaatst worden als er iets duidelijk gecommuniceerd moet worden naar de klant, bijvoorbeeld een langere levertijd;
- De sticky winkelwagen aan de onderkant van de website is uitgeschakeld;
- Verzendkosten zijn nu per productsoort in te stellen, waardoor er geen verkeerde verzendkosten meer berekend kunnen worden;
- Social proof toegevoegd, zodat een bezoeker ziet als er iemand een bestelling doet en wat hij of zij heeft gekocht;
- De chat functie is tijdelijk uitgeschakeld, want die werd niet gebruikt;
- Broodkruimels toegevoegd;
- De navigatie is opnieuw ingedeeld, zodat deze logischer is voor de bezoekers;
- Er zijn icoontjes toegevoegd op de product en betaalpagina met de betaalmethodes om meer vertrouwen te geven;
- Op iedere pagina komen nu recensies terug die automatisch worden geïmporteerd vanuit Social Media;
- Winkelwagens die niet worden betaald worden automatisch opgevolgd met een e-mail dat er nog een winkelwagen in de winkel staat. 24% van bezoekers laat zijn winkelwagen achter. 10% wordt hier minimaal mee hersteld. De kosten voor deze implementatie hebben zich in de eerste maand al terugverdiend.
Zoekmachine optimalisatie met SEO
Op dit moment zijn we enorm hard aan het werk om de website beter vindbaar te krijgen buiten Google Ads om.
- Er is een zoekwoorden onderzoek gedaan per productsoort;
- De categorie pagina’s bevatten nu relevante teksten geschreven aan de bezoeker met de juiste zoekwoorden;
- Er gebruikgemaakt van een automatisch intern link proces. Zodra er een woord wordt herkend zal deze linken naar de bijbehorende categorie of product pagina;
- Alle pagina’s zijn nu voorzien van maximaal 1 H1 tag om de vindbaarheid te vergroten;
- Alle URL’s zijn herschreven voor een betere logica en silo structuur;
- Alle oude URL’s zijn voorzien van 301 redirect, zodat er geen ranking verloren gaat;
Social Media optimalisatie
Er bestonden meerdere bedrijfsvermeldingen in Google op verschillende locaties (een tweetal keer verhuisd), de Facebookpagina’s werden niet gebruikt omdat er geen toegang meer toe was en Instagram bestond nog niet. Dit moest beter.
- Alle Google Mijn Bedrijf pagina’s gecorrigeerd en oude bedrijven gesloten die niet meer operationeel zijn na de consolidatie naar tuin-bouw.nl;
- Toegang tot Facebook is hersteld na herhaaldelijk contact met Facebook en het sturen van paspoorten om de toegang weer te krijgen;
- Alle Facebookpagina’s zijn geconsolideerd tot één Facebookpagina;
- Oude Facebook en Instagrampagina Houthoek.nl zijn omgedoopt tot Voordeelkussens.nl om de likes en volgers te behouden;
- Alle Social Media kanalen van Tuin-Bouw zijn nu uniform opgezet voor meer herkenbaarheid.
Marketing proces
Ieder product dat je verkoopt heeft recht op een campagne. Zo ben ik met de medewerkers van Tuin-Bouw aan de tekentafel gaan zitten en hebben we een best practice proces opgezet voor een marketing campagne. Dit proces wordt er nu iedere keer bijgepakt als er een campagne opgezet gaat worden. Offline en online zichtbaarheid is waar we het voor doen. Niemand mag om je merknaam heen kunnen. Als je dit maar vaak genoeg blijft doen, wordt je vanzelf een herinnering.
- We flyeren lokaal in het Westland en omgeving;
- Er worden advertenties en columns in de krant gezet;
- Social media campagnes om inschrijvingen te krijgen op de nieuwsbrief;
- Social media campagnes om zichtbaar te zijn;
- E-mailmarketing software MailerLite aangemaakt, ingericht en medewerkers training gegeven;
- E-mailmarketing om acties aan te kondigen;
- E-mailmarketing om inspiratie, tips & tricks te geven;
- Aparte landingspagina’s met een specifiek doel aanmaken om die bezoeker je Funnel in te begeleiden;
- Alle social media accounts zijn gekoppeld aan Publer, zodat er vanuit 1 plek social media berichten gepost kunnen worden;
- Alle medewerkers zijn aangesloten op mijn project managementsysteem, zodat we nog makkelijk kunnen samenwerken en kunnen zien waar op dit moment aangewerkt wordt op basis van prioriteit;
Google Ads
Voor Google Ads maken we voor nu gebruik van een derde partij. Ik ben verantwoordelijk voor het contact met deze partij om ze bij te sturen waar nodig. Zo heb ik maandelijks een meeting om de campagnes te evalueren en om er voor zorg te dragen dat de ROI in de + komt.
Daarnaast is er voor gezorgd dat de webshop de juiste tags heeft, zodat er goed gemeten kan worden welke verkopen er op de website zijn gedaan en vanuit welk kanaal ze zijn voortgekomen. Dit is de enige manier om een goede ROI uit te kunnen rekenen wanneer je gebruikmaakt van digitale advertenties als Google Ads.
Magento 2 onderhoud
Het is natuurlijk ook belangrijk dat de webshop die draait op Magento 2 ook goed wordt onderhouden. Alle gebruikte modules en Magento 2 moeten up-to-date blijven om een hack en identiteitsdiefstal tot een minimum te beperken.
Microsoft 365
Op dit moment zijn we de huidige Microsoft 365 omgeving in kaart aan het brengen. Hier moet nodig geoptimaliseerd worden om kosten te besparen. Zodra dit plan er is, worden de sleutels overgedragen aan Spixels en wordt ook het Microsoft 365 beheer van Tuin-Bouw toegevoegd aan het portfolio.
Resultaat
De verkopen zijn aanzienlijk gestegen sinds oktober, dat is al mooi om te zien.
- Verder zullen we zoekwoordenonderzoeken blijven uitvoeren om mee te gaan met het zoekgedrag van iedereen op het internet.
- Google Search Console wordt dagelijks in de gaten gehouden of er dekkingsproblemen zijn waar adequaat op gereageerd moet worden;
- Functionaliteiten zullen worden toegevoegd waar nodig;
- De website snelheid wordt continue gemonitord;
- Er wordt gewerkt aan een nieuwe content strategie om de blogs weer tot leven te brengen;