1. Wensen: weet wat je wil zien op de website
Dit is de basis van het hele proces: een uitgebreide intake. Denk goed na over wat je terug wil zien op de website. Heb je specifieke functionaliteiten in gedachten, zoals een chat-optie of een online webshop? Bereid dit voor en bespreek al je wensen tijdens een intake.
Denk daarnaast niet alleen na over wat jij belangrijk vindt, maar kijk vooral naar jouw doelgroep. Door met bestaande en potentiële klanten te praten, weet je wat hen overtuigt om met jou in zee te gaan. Dit zijn gouden tips. Neem die ook zeker mee in jouw wensenplaatje.
Het vragenvuur tijdens een intake is dus onmisbaar!
2. Investering: zie het niet als kostenpost
Natuurlijk, een website laten maken kost geld. Voor niets gaat de zon op. Maar zie dit bedrag als investering en niet als kostenpost. Een website betaalt zich namelijk écht terug. Dat geldt ook voor de extra functionaliteiten die jouw website onderscheidend maken tegenover je concurrenten. Een live-chat zorgt bijvoorbeeld voor nog meer direct klantencontact. Dat kost je wat extra, maar levert je in the end ook meer klanten op.
Tip: liggen jouw wensen en budget niet op één lijn? Prioriteer dan. Welke functionaliteiten wil je bij de lancering van je website live hebben en wat kan nog even wachten? Als jouw onderneming groeit, groeit je budget natuurlijk ook. Zo kom je vanzelf tot het gewenste eindresultaat.
3. Doelstellingen: wat wil je bereiken?
Hoewel veel ondernemers zich vooral focussen op de websitelancering, is deze fase minstens zo belangrijk. Tijdens het websiteproject stem je af of je webdesigner de deadlines haalt, of alles binnen jouw budget blijft en of alle afgesproken wensen nagekomen worden.
Maar na de lancering is doelen stellen óók belangrijk. Wat wil je bereiken?
Tip: denk na over SMART-doelstellingen:
- Specifiek
- Meetbaar
- Acceptabel
- Realistisch
- Tijdgebonden
Maak je doelen dus concreet. Denk bijvoorbeeld aan een x% percentage omzet via je website of het verminderen van administratiekosten voor het beheer van je website.
Op deze manier meet je binnen een bepaald tijdsbestek ook echt of de website doet wat jij en de webdesigner voor ogen hebben.
4. Content: denk vanuit je klant en vertel je verhaal
Ken je de uitspraak ‘content is king’? Dat is niet voor niets. Je website kan nog zo mooi zijn, maar als je niet gevonden wordt binnen het wijde web van Google, blijft het lang stil op je website. En als je eenmaal gevonden wordt, is het natuurlijk de kunst om de bezoekers op de website te houden. Dat lukt alleen met een duidelijk en helder verhaal – volledig vanuit de klant – zodat jouw content er 100% uitspringt.
Belangrijk daarbij is om over de voordelen te schrijven in plaats van de kenmerken. Ken je het voorbeeld van de iPod van Steve Jobs? Zijn boodschap was simpelweg ‘1000 liedjes in je broekzak’, terwijl hij zijn iPod uit zijn broekzak haalde op het podium. Binnen no time haalde hij zijn concurrenten – die alleen maar over de functionaliteiten schreven – in.
Een goede tekstschrijver helpt jou hiermee: met je verhaal, het omzetten van kenmerken in voordelen én organisch verkeer.
5. Communicatie: zorg voor één contactpersoon
Het is misschien een cliché, maar goede en heldere communicatie is heel belangrijk. Dat geldt natuurlijk voor jou en je webdesigner. Alleen op die manier bereik je het beste resultaat voor jouw websiteproject.
Een planning is daarom heel belangrijk. Zo weet je waar je aan toe bent en welke deadlines afgesproken zijn. Het is ook handig om de planning als basis te hebben voor de tussentijdse contactmomenten.
Bij communicatie hoort natuurlijk ook feedback. Met feedback zorg je voor een nog betere website, mits dit duidelijk is voor de webdesigner. Als je met meerdere personen de website beoordeelt, zorg dan voor één document waar alles instaat. Dit om verwarring te voorkomen.
Tip: bestaat jouw onderneming uit meerdere personen? Zorg dan dat de collega die verantwoordelijk is voor het websiteproject volledig op de hoogte is van jouw wensen en alle details.
Een knaller van een website laten maken
Met dit stappenplan sta je stil bij alle belangrijke facetten van een goede website. Is alles duidelijk? Heb je persoonlijke en zakelijke doelstellingen gesteld? Dan start bij een akkoord op de offerte het proces en weet ik zeker dat dit leidt tot een winnend websiteproject.
Ben je overtuigd van deze stappen en toe aan een nieuwe website? Lees hier meer over het laten maken van een website.