Ken je ze? Van die websites vol toeters en bellers, pop-ups, tig verschillende kleuren en allerlei bewegende animaties? Je ogen weten niet waar ze moeten kijken. Het is zelfs een tikkeltje vermoeiend. En niet alleen dat. Buiten het feit dat het afleidt, wil je natuurlijk ook dat je website duidelijk en helder is voor potentiële klanten én voor mensen met bijvoorbeeld een visuele beperking. In dit artikel lees je waarom een toegankelijke website zo belangrijk is, aan welke vier basisprincipes je website moet voldoen, krijg je tips voor een toegankelijke website en lees je waarom mensen met een visuele beperkingen hiermee ook (of vooral) geholpen zijn.
Vind snel de informatie die je zoekt:
Hier vind je een overzicht van de belangrijkste onderwerpen in dit artikel. Dit helpt je om snel de informatie te vinden die je zoekt.
Een toegankelijke website voor mensen met een visuele beperking
Laten we beginnen met een feitje: ongeveer 350.000 Nederlanders hebben een visuele beperking. Dat is een behoorlijk aantal. Surfen op het web wordt dan lastig. Dit kan komen door een ontoegankelijke website die niet gebruiksvriendelijk is. Slechtzienden kunnen wel programma’s gebruiken om websites tóch te lezen, maar dan moet de website wel zo zijn opgebouwd, dat dit mogelijk is. Dat is – helaas – in veel gevallen niet zo. Gelukkig kun je vandaag nog aan de slag met onderstaande tips, om wel tot een knaller van een website te komen.
Deze tips zijn trouwens óók voor mensen zonder visuele beperking. Je wil namelijk altijd dat de website toegankelijk en gebruiksvriendelijk is, toch?
De vier basisprincipes voor een toegankelijke website
De vier principes om een toegankelijke website te creëren zijn:
1. Waarneembaarheid
Bij waarneembaarheid gaat het erom dat de website en de bijbehorende content door iedereen tot zich genomen kan worden. Oftewel: waargenomen kan worden. Hoe je dit doet? Door bijvoorbeeld gesproken ondertiteling toe te voegen aan video’s.
Het toevoegen van alt-teksten bij afbeeldingen is een belangrijk onderdeel van het toegankelijk maken van je website. De alt-tekst (of alt-tag) is een beschrijving van de afbeelding. Realiseer je dat mensen die blind of visueel beperkt zijn, afhankelijk zijn van hun hulpmiddel die de teksten voorleest. Als jij een goede bijpassende afbeelding bij jouw artikel hebt geplaatst, zien zij het niet. Hun schermuitleesprogramma kan de samenvatting van de afbeelding voorlezen. Dat maakt het – vooral voor slechtzienden – een stuk makkelijker dus. Vul je de alt-tekst niet in, dan krijgen zij dat ook te horen en weten ze niet wat er op de afbeelding staat. Zonde toch? Daarnaast is de alt-tekst ook een belangrijk onderdeel binnen SEO voor betere online vindbaarheid. Win-win dus.
Kies daarnaast natuurlijk altijd voor een rustig, duidelijk lettertype. Letters met krullen zijn misschien leuk, maar leesbaar wordt het er niet van. Niet doen dus. Lettertype gekozen? Zorg ook voor goede leesbaarheid is in combinatie met kleuren. Witte letters in een geel blok zijn een no go natuurlijk. Maak gebruik van contrasterende kleuren.
2. Bedienbaarheid
Naast dat de website waarneembaar is, wil je ook dat bezoekers alles kunnen vinden wat ze nodig hebben. Dit kan al simpel opgelost worden door tussenkoppen te gebruiken in plaats van ellenlange lappen tekst. Zet boven de teksten beschrijvende titels. Zo is het in één oogopslag duidelijk waar de tekst over gaat.
Zorg ook voor duidelijk en beschreven hyperlinks in de tekst. Zo navigeren bezoekers niet alleen makkelijker door de website, maar wordt het ook veel overzichtelijker. Bezoekers weten waar ze moeten zijn voor bepaalde informatie.
Ter illustratie: met ‘klik hier’ raadt niemand waar je uitkomt. Een link met de tekst ‘download hier 5 tips voor een toegankelijke website’ geeft meteen aan waar het over gaat. Veel handiger, voor iedereen.
Pluspunten? Hyperlinks onderstrepen. Zo maak je het nog duidelijker. Doen dus.
3. Begrijpelijkheid
Het klinkt zo simpel: een website maken die begrijpelijk is voor iedereen. Toch komt het nog regelmatig voor dat teksten moeilijk leesbaar zijn. Simpelweg door ingewikkeld taalgebruik, lange zinnen of onnodige woorden. Veel mensen vinden het gebruik van Engelse woorden ook niet toegankelijk, let hier dus op.
Zorg voor goede teksten. Gebruik niet te veel lange zinnen. Want hoe langer de zinnen, hoe moeilijker het te begrijpen is.
Een pluspunt? Software inbouwen voor meerdere talen. Zo kunnen ook niet-Nederlands sprekende mensen switchen naar hun eigen taal. Dit is natuurlijk niet voor iedereen van belang. Ga dit dus na voor jouw eigen branche.
4. Robuustheid
Dit onderdeel is iets technischer: de achterkant van je website. Om niet te veel in detail te treden, gaat het erom dat de bestaande content door meerdere ‘user agents’ geïnterpreteerd kan worden. Het is dus belangrijk dat bijvoorbeeld codes altijd juist zijn. Als er fouten in de code zitten, wordt dit onmogelijk. De website voldoet dan niet aan het basisprincipe robuustheid.
Begin dus niet zomaar aan de achterkant te sleutelen en laat dit altijd aan een ervaren webdesigner over.
Een toegankelijke website is een must
Je leest het al: een toegankelijke website is onmisbaar. Hoe duidelijker alles is, hoe beter potentiële klanten weten wie je bent, wat je doet en hoe ze met je in contact kunnen komen.
Hiermee wordt overigens niet gezegd dat het visuele aspect helemaal niet belangrijk is. Het is júíst belangrijk, maar wel op een goede manier. Zoals je al eerder las, leiden allerlei bewegende gifjes, onmogelijke kleurencombinaties en toeters en bellen af. Dit maakt scannen en lezen moeilijk. Het is too much. Goede kleuren, duidelijke blokken, tussenkoppen en een rustig lettertype doen al veel.
Twijfel je? Laat de website aan meerdere mensen zien, vraag om feedback en kom dan tot een geheel. Succes!