Wat is een zoekterm?
Een zoekterm is een woord of zin die de inhoud van je pagina samenvat. Het is wat je potentiële klanten in hun favoriete zoekmachine zullen typen om een bedrijf als het jouwe te vinden in de organische zoekresultaten van de zoekmachines en je pagina’s vindbaar maken.
Door een goed zoekwoorden onderzoek uit te voeren kun je je doelgroep gericht aanspreken en werken aan je online zichtbaarheid.
Zoekterm voorbeelden:
– schoenen voor onder een pak
– kleding trend 2022
– snelle computers
– restaurants in Den Haag
Wanneer je een belangrijke zoekterm hebt gekozen, is het belangrijk dat je deze zo strategisch mogelijk inzet op je website. Dit betekent dat je de zoekterm niet alleen moet gebruiken in de titel van je pagina, maar ook in de metatags, headers en inhoud van je pagina. Dit zorgt ervoor dat zoekmachines begrijpen waar je pagina over gaat en dus beter kunnen bepalen of deze relevant is voor een bepaalde zoekopdracht. Als je eenmaal weet hoe zoekmachines werken dan is de weg naar pagina 1 in de zoekresultaten niet meer weg te denken.
Hoe je deze het beste inzet leg ik je uit in de volgende 10 SEO tips:
TIP 1 – Zoekwoord in de Titel tag
De Title tag is de titel van je pagina die bovenaan in de browser wordt getoond. Het is een belangrijke plek voor je zoekwoord omdat dit direct vertelt wat je lezer kan verwachten op de rest van je pagina.
Zorg ervoor dat je zoekwoord aan het begin van de Title tag staat, zodat deze meteen duidelijk is. Probeer niet meer dan 60 tekens te gebruiken in je Title tag, om ervoor te zorgen dat deze volledig wordt getoond in de zoekresultaten. Gebruik verschillende Title tags op verschillende pagina’s op je website, om ervoor te zorgen dat elke pagina over een ander onderwerp gaat.
TIP 2 – Gebruik je primaire zoekwoord in de eerste 100 woorden
De eerste 100 woorden van je pagina zijn erg belangrijk, omdat dit de plek is waar zoekmachines kijken om te bepalen wat je pagina gaat. Zorg ervoor dat je hier duidelijk aangeeft waar je pagina over gaat door het gebruik van je primaire zoekwoord. Dit zorgt ervoor dat zoekmachines meteen weten welke term ze moeten indexeren voor jouw pagina.
Je kunt je zoekterm ook nog een paar keer op natuurlijke manier door je content heen toevoegen. Overdrijf dit niet, want je probeert je pagina niet helemaal vol te stoppen met dezelfde woorden. Bijvoorbeeld, in een artikel van 3.000 woorden zou je je doel trefwoord niet meer dan 5-6 keer willen gebruiken. Zorg dat je niet allen waardevolle content op je pagina zet maar ook dat de content relevant is.
TIP 3 – Gebruik SEO vriendelijke URL’s
Zorg ervoor dat je pagina’s en berichten eenvoudige SEO vriendelijke URL’s gebruiken. Een kortere URL die je doel trefwoord bevat zal in de zoekmachines meestal beter presteren dan een langere URL. Bijvoorbeeld als je doel trefwoord “schoenreparatie” is, dan zou je URL beter zijn als /shoen-reparatie/ dan als /leer-meer-over-onze-schoenen-reparatie-service/.
TIP 4 – Unieke Meta omschrijvingen
Het zorgt er niet direct voor dat je hoger in de zoekresultaten komt, maar het zorgt wel voor een hogere conversieratio. Zorg ervoor dat je elke pagina op je website een unieke Meta omschrijving hebt. Een Meta omschrijving is de korte tekst die onderaan in de zoekresultaten wordt getoond. Deze kan verschillende lengtes hebben, maar 150-160 tekens is meestal een goede lengte om te gebruiken. Zorg ervoor dat je doel zoekterm in de Meta omschrijving staat en probeer er een call to action in toe te voegen, zodat mensen sneller naar je pagina willen klikken.
TIP 5 – Schrijf voor mensen en niet voor de zoekmachines
Het is belangrijk om te onthouden dat je altijd moet schrijven voor mensen en niet voor de zoekmachines. Dit betekent dat je content moet schrijven die interessant, informatief of entertainend is. Als je schrijft met alleen de zoekmachines in gedachten, zal dit erg onnatuurlijk lezen en mensen zullen afhaakt. Dit kan ervoor zorgen dat je een hogere bounce rate krijgt, wat weer kan leiden tot een lagere ranking in de zoekresultaten.
TIP 6 – Maak je content boeiend
Zorg ervoor dat je content boeiend is, zodat mensen er graag tijd aan besteden. Dit betekent dat je informatieve en unieke artikelen moet schrijven die niet te lang zijn. Je wilt ook graag afbeeldingen, video’s of infographics toevoegen om je punt duidelijker te maken en het leuker te maken voor je lezer. Zorg voor goede content die relevant is aan je pagina.
TIP 7 – Houd rekening met zoekintentie
Als je een pagina schrijft, moet je altijd rekening houden met de zoekintentie van de persoon die naar die pagina zal zoeken. Zoekintentie is simpelweg de reden waarom iemand naar een bepaalde pagina zoekt. Als je weet waarom iemand naar je pagina zoekt, kun je beter inspelen op wat ze willen en hierdoor een betere gebruikerservaring bieden. Dit zal uiteindelijk leiden tot hogere rankings in de zoekresultaten.
TIP 8 – Intern linken
Wanneer je een nieuw bericht of pagina op je website maakt, probeer dan om minimaal één keer naar een andere pagina op je website te linken. Dit noem je een interne link. Deze interne links gaan ervoor zorgen dat bezoekers langer blijven en meer pagina’s bekijken, wat weer leidt tot een hogere ranking in de zoekresultaten. Het is belangrijk om alleen naar relevante pagina’s te linken die ook overeenkomen met de inhoud van je pagina. Overspoel je pagina niet met interne links, maar houd het subtiel.
TIP 9 – Verken de concurrentie
Als je wilt weten hoe goed jouw website met on-page SEO presteert, kun je altijd even de concurrentie verkennen. Kijk wat zij aan het doen is en probeer erachter te brengen waar ze naartoe willen gaan met hun website. Als je een beter begrip hebt van hun strategie, kun je proberen om hen te overtreffen door een betere gebruikerservaring en relevantere content te bieden.
TIP 10 – Zorg dat je website snel laadt!
Zorg dat je website geladen wordt in minder dan 2 seconden. Als je website langzamer laadt, zullen mensen snel afhaken. Dit kan ervoor zorgen dat je een hogere bounce rate krijgt en uiteindelijk minder bezoekers naar je website leiden. Zorg er dus altijd voor dat je website snel laadt, door overbodige plugins te verwijderen en een goede webhosting service te kiezen. Dit zal uiteindelijk leiden tot hogere rankings in de zoekresultaten.
Je website sneller maken valt meer onder technische seo. Je maakt de code kleiner door deze te minifyen of je stelt het laden van Javascript bestanden uit.
On-page SEO is belangrijk voor elke website die hoog in de zoekresultaten wil komen en daarmee zorgt voor een betere vindbaarheid en dus je website zichtbaar maakt. Door de tips op deze pagina toe te passen gaat je website steeds beter presteren in de zoekresultaten. Dit kan leiden tot meer bezoekers en uiteindelijk meer omzet voor je bedrijf. Wanneer je aan de slag gaat met on-page SEO, is het belangrijk om alles goed te plannen en niet overhaast te werk te gaan. Door rustig te werk te gaan en alles goed uit te voeren, zal je zien dat on-page SEO een positieve invloed kan hebben op de groei van je bedrijf.