Sven Kersten

SEO Strateeg

Met 20 jaar ervaring in ICT ben ik gestart met mijn eigen webdesign agency. Gedurende de laatste 10 jaar heb ik me gespecialiseerd in SEO en heb ik honderden bedrijven geholpen hun online zichtbaarheid te verbeteren. In 2020 lanceerde ik mijn podcast 'De Ideale Website', en in 2022 richtte ik de Spixels Community op. Hier bied ik via online cursussen en masterclasses hulp aan internetondernemers om hun zichtbaarheid te vergroten. Je kunt hier 24/7 vragen te stellen en deelnemen aan live Q&A-sessies, waardoor je altijd toegang hebt tot deskundige ondersteuning en interactieve leermogelijkheden.

Bijgewerkt op:

in

SEO

6 minuten lezen

10 Belangrijke On-Page SEO Tips voor je Website

Wat is een zoekterm?

Een zoekterm is een woord of zin die de inhoud van je pagina samenvat. Het is wat je potentiële klanten in hun favoriete zoekmachine zullen typen om een bedrijf als het jouwe te vinden in de organische zoekresultaten van de zoekmachines en je pagina’s vindbaar maken.

Door een goed zoekwoorden onderzoek uit te voeren kun je je doelgroep gericht aanspreken en werken aan je online zichtbaarheid.

Zoekterm voorbeelden:

– schoenen voor onder een pak

– kleding trend 2022

– snelle computers

– restaurants in Den Haag

Wanneer je een belangrijke zoekterm hebt gekozen, is het belangrijk dat je deze zo strategisch mogelijk inzet op je website. Dit betekent dat je de zoekterm niet alleen moet gebruiken in de titel van je pagina, maar ook in de metatags, headers en inhoud van je pagina. Dit zorgt ervoor dat zoekmachines begrijpen waar je pagina over gaat en dus beter kunnen bepalen of deze relevant is voor een bepaalde zoekopdracht. Als je eenmaal weet hoe zoekmachines werken dan is de weg naar pagina 1 in de zoekresultaten niet meer weg te denken.

Hoe je deze het beste inzet leg ik je uit in de volgende 10 SEO tips:

tips en tricks

TIP 1 – Zoekwoord in de Titel tag

De Title tag is de titel van je pagina die bovenaan in de browser wordt getoond. Het is een belangrijke plek voor je zoekwoord omdat dit direct vertelt wat je lezer kan verwachten op de rest van je pagina.

Zorg ervoor dat je zoekwoord aan het begin van de Title tag staat, zodat deze meteen duidelijk is. Probeer niet meer dan 60 tekens te gebruiken in je Title tag, om ervoor te zorgen dat deze volledig wordt getoond in de zoekresultaten. Gebruik verschillende Title tags op verschillende pagina’s op je website, om ervoor te zorgen dat elke pagina over een ander onderwerp gaat.

TIP 2 – Gebruik je primaire zoekwoord in de eerste 100 woorden

De eerste 100 woorden van je pagina zijn erg belangrijk, omdat dit de plek is waar zoekmachines kijken om te bepalen wat je pagina gaat. Zorg ervoor dat je hier duidelijk aangeeft waar je pagina over gaat door het gebruik van je primaire zoekwoord. Dit zorgt ervoor dat zoekmachines meteen weten welke term ze moeten indexeren voor jouw pagina.

Je kunt je zoekterm ook nog een paar keer op natuurlijke manier door je content heen toevoegen. Overdrijf dit niet, want je probeert je pagina niet helemaal vol te stoppen met dezelfde woorden. Bijvoorbeeld, in een artikel van 3.000 woorden zou je je doel trefwoord niet meer dan 5-6 keer willen gebruiken. Zorg dat je niet allen waardevolle content op je pagina zet maar ook dat de content relevant is.

TIP 3 – Gebruik SEO vriendelijke URL’s

Zorg ervoor dat je pagina’s en berichten eenvoudige SEO vriendelijke URL’s gebruiken. Een kortere URL die je doel trefwoord bevat zal in de zoekmachines meestal beter presteren dan een langere URL. Bijvoorbeeld als je doel trefwoord “schoenreparatie” is, dan zou je URL beter zijn als /shoen-reparatie/ dan als /leer-meer-over-onze-schoenen-reparatie-service/.

TIP 4 – Unieke Meta omschrijvingen

Het zorgt er niet direct voor dat je hoger in de zoekresultaten komt, maar het zorgt wel voor een hogere conversieratio. Zorg ervoor dat je elke pagina op je website een unieke Meta omschrijving hebt. Een Meta omschrijving is de korte tekst die onderaan in de zoekresultaten wordt getoond. Deze kan verschillende lengtes hebben, maar 150-160 tekens is meestal een goede lengte om te gebruiken. Zorg ervoor dat je doel zoekterm in de Meta omschrijving staat en probeer er een call to action in toe te voegen, zodat mensen sneller naar je pagina willen klikken.

TIP 5 – Schrijf voor mensen en niet voor de zoekmachines

Het is belangrijk om te onthouden dat je altijd moet schrijven voor mensen en niet voor de zoekmachines. Dit betekent dat je content moet schrijven die interessant, informatief of entertainend is. Als je schrijft met alleen de zoekmachines in gedachten, zal dit erg onnatuurlijk lezen en mensen zullen afhaakt. Dit kan ervoor zorgen dat je een hogere bounce rate krijgt, wat weer kan leiden tot een lagere ranking in de zoekresultaten.

TIP 6 – Maak je content boeiend

Zorg ervoor dat je content boeiend is, zodat mensen er graag tijd aan besteden. Dit betekent dat je informatieve en unieke artikelen moet schrijven die niet te lang zijn. Je wilt ook graag afbeeldingen, video’s of infographics toevoegen om je punt duidelijker te maken en het leuker te maken voor je lezer. Zorg voor goede content die relevant is aan je pagina.

TIP 7 – Houd rekening met zoekintentie

Als je een pagina schrijft, moet je altijd rekening houden met de zoekintentie van de persoon die naar die pagina zal zoeken. Zoekintentie is simpelweg de reden waarom iemand naar een bepaalde pagina zoekt. Als je weet waarom iemand naar je pagina zoekt, kun je beter inspelen op wat ze willen en hierdoor een betere gebruikerservaring bieden. Dit zal uiteindelijk leiden tot hogere rankings in de zoekresultaten.

TIP 8 – Intern linken

Wanneer je een nieuw bericht of pagina op je website maakt, probeer dan om minimaal één keer naar een andere pagina op je website te linken. Dit noem je een interne link. Deze interne links gaan ervoor zorgen dat bezoekers langer blijven en meer pagina’s bekijken, wat weer leidt tot een hogere ranking in de zoekresultaten. Het is belangrijk om alleen naar relevante pagina’s te linken die ook overeenkomen met de inhoud van je pagina. Overspoel je pagina niet met interne links, maar houd het subtiel.

TIP 9 – Verken de concurrentie

Als je wilt weten hoe goed jouw website met on-page SEO presteert, kun je altijd even de concurrentie verkennen. Kijk wat zij aan het doen is en probeer erachter te brengen waar ze naartoe willen gaan met hun website. Als je een beter begrip hebt van hun strategie, kun je proberen om hen te overtreffen door een betere gebruikerservaring en relevantere content te bieden.

TIP 10 – Zorg dat je website snel laadt!

Zorg dat je website geladen wordt in minder dan 2 seconden. Als je website langzamer laadt, zullen mensen snel afhaken. Dit kan ervoor zorgen dat je een hogere bounce rate krijgt en uiteindelijk minder bezoekers naar je website leiden. Zorg er dus altijd voor dat je website snel laadt, door overbodige plugins te verwijderen en een goede webhosting service te kiezen. Dit zal uiteindelijk leiden tot hogere rankings in de zoekresultaten.

Je website sneller maken valt meer onder technische seo. Je maakt de code kleiner door deze te minifyen of je stelt het laden van Javascript bestanden uit.

On-page SEO is belangrijk voor elke website die hoog in de zoekresultaten wil komen en daarmee zorgt voor een betere vindbaarheid en dus je website zichtbaar maakt. Door de tips op deze pagina toe te passen gaat je website steeds beter presteren in de zoekresultaten. Dit kan leiden tot meer bezoekers en uiteindelijk meer omzet voor je bedrijf. Wanneer je aan de slag gaat met on-page SEO, is het belangrijk om alles goed te plannen en niet overhaast te werk te gaan. Door rustig te werk te gaan en alles goed uit te voeren, zal je zien dat on-page SEO een positieve invloed kan hebben op de groei van je bedrijf.

Sven Kersten

Zit je vast met je online groei en krijg je je website maar niet van de grond? Al meer dan 15 jaar help ik online ondernemers met het behalen van online succes door gebruik te maken van SEO, conversie optimalisatie en webdesign. Het is mijn missie om online ondernemers met elkaar te verbinden via mijn online marketing community. Wil je niet alleen maar inspiratie op doen, maar ook echt stappen zetten door het volgen van exclusieve webinars, online marketing trainingen en live Q&A's? Wordt dan lid van de Spixels Community, zonder dat je een grote investering hoeft te doen. De eerste 2 weken zijn gratis!

Bekijk wat je krijgt

Gerelateerde blogs

Hoeveel geld kun je verdienen met een blog?

Is bloggen een lucratieve carrière? Doe je ogen dicht en beeld je in dat je op een zonnig strand ligt. Cocktail of lekker pilsje in de hand. Je ...

Verbeter je website structuur met pillar en cluster content

Wil je de structuur van je website slim inrichten? Begin met pillarpagina’s als basis: dit zijn de kernpagina’s die je hoofdonderwerpen duidelijk introduceren. Koppel deze aan clusterpagina’s, die ...

Entiteiten inzetten voor een krachtigere SEO

Betreed de wereld van Entity SEO en ontdek hoe gestructureerde data uw zoekresultaten naar ongekende hoogten kunnen tillen...

Plaats een reactie

Kom hoger in Google met de juiste zoekwoorden op je website

In deze waardevolle masterclass kom je erachter welke woorden het beste werken voor jouw website, zodat je meer bezoekers krijgt, meer klanten wint, en je omzet verhoogt.

Bekijk de tijden