Updates van Google
De updates van Google vinden meestal plaats op de achtergrond en dat zien wij als gebruikers natuurlijk niet. Toch zijn deze updates meestal wel de belangrijkste. Vergelijk dit met de technische updates van je website, zoals back-ups en updates van plug-ins. Deze zijn aan de voorkant van je website ook niet zichtbaar, maar dragen wel bij aan de stabiliteit en vindbaarheid van jouw website.
In mei 2021 gaat het gebeuren: Google kondigde namelijk vorig jaar aan dat er een grote update aankomt! In deze update staat de gebruikerservaring van jouw website voorop. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: “jouw website is niet voor jou, maar voor je klant”. Je moet je namelijk voorstellen dat bezoekers op jouw website komen om een oplossing te vinden voor hun probleem. De navigatie van je website is daarom van cruciaal belang, want ze moeten in een zo kort mogelijke tijd tot actie overgaan. Zorg altijd dat een bezoeker dit in maximaal drie klikken voor elkaar krijgt, zo heb je de grootste kans dat je de beste resultaten behaalt.
De grote update van Google
Google heeft aangegeven dat ze een toename van maar liefst 70% hebben gezien in het gebruik van Google Lighthouse en PageSpeed Insights. Deze diensten gebruik je om de snelheid van je website te bekijken door de ogen van Google. Zo kan je precies zien welke verbeterpunten er zijn om te zorgen dat jouw website zo snel mogelijk is. De snelheid is met name belangrijk voor bezoekers, maar ook als het gaat om SEO.
De nieuwe update van Google gaat zich o.a. richten op de snelheid en technische compleetheid van je website.
De kern van je website:
- De laadsnelheid van je website;
- Hoe snel kun je navigeren na het laden van de pagina?
- Is de lay-out consistent of blijft deze schuiven tijdens het laden (dit is de meest belangrijke wijziging!);
- Google noemt deze nieuwe metric “Cumulative Layout Shift (CLS)”.
- Mobielvriendelijkheid;
- Veilig surfen;
- HTTPS;
Verkeerd gebruik van modal popups.
Deze laatste update is best tricky. Google heeft een overzicht gepubliceerd met enkele voorbeelden. Het komt er eigenlijk op neer dat je geen pop-ups moet tonen om reclame te maken. Het is irritant en leid af van de content. Een pop-up om cookies te accepteren of voor leeftijdsverificatie mag dan weer wél. Als je dit wilt toepassen, zorg er dan voor dat de pop-up een klein gedeelte van het scherm gebruikt, zoals helemaal bovenaan de pagina.
Een andere update maakt het dan ook eindelijk mogelijk om websites die NIET gemaakt zijn met AMP zichtbaar te maken in de mobiele website van Google onder de ‘top stories sectie’. Iedere webpagina die voldoet aan de ‘beleidsregels voor Google nieuws’ maakt nu kans om getoond te worden.
Voldoet jouw website aan het nieuwe Google-beleid?
Oké, nu weet je welke update Google gaat doorvoeren, maar voldoet jouw website wel aan het nieuwe Google-beleid?
Google heeft tools gemaakt die het algoritme gebruiken en laten zien wat er moet gebeuren om aan het beleid te voldoen. Download de Chrome extensie ‘Web Vitals’. Dit is een Chrome-extensie om je pagina te scannen op verschuivende content waar de ‘Cumulative Layout Shift (CLS) metric’ naar kijkt.
Deze metric kijkt naar de stabiliteit van je pagina vanaf het moment dat de pagina laadt. Als er een verschuiving plaatsvindt tijdens het laden van je webpagina (bijvoorbeeld in je teksten, knoppen of afbeeldingen), krijg je minpunten van Google. Dit kan leiden tot een lagere kwaliteitsscore van Google.
Om te meten hoe het gesteld is met de gebruikerservaring van jouw website, is het belangrijk om naar de Google Search Console te gaan.
Let op: het is een must om dit te installeren én te gebruiken!
In de Search Console vind je namelijk een nieuwe rapportage; site-vitaliteit (of core web vitals in het Engels). In deze rapportage vind je de totale kwaliteitsscore van jouw website, bestaande uit de laadtijd van je website en de interactiviteit en stabiliteit (CLS dus).
Hoe moet je de drie metrics zien?
- Largest Contentful Paint (LCP) – De laadtijd van een website moet gemiddeld onder de 2,5 seconden zijn. De meting start zodra je website wordt geladen.
- First Input Delay (FID) – Wanneer kun je interactie hebben met de website? Probeer onder de 100 milliseconden te blijven.
- Cumulative Layout Shift (CLS) – Dit is de stabiliteit van je website. Zorg ervoor dat je onder de 0.1 blijft.
Nu je weet hoe je je website kunt meten, is het verstandig om een plan te maken om jouw webpagina’s aan te passen. Je weet nu namelijk waar de pijnpunten zitten!
Helaas zijn deze drie metric nogal van een technische aard en niet voor iedereen weggelegd om op te lossen. Toch ga ik je proberen om een duwtje in de rug te geven.
De eerste twee metrics hangen meestal samen. Je moet hier de basis van technische SEO toepassen:
- Maak gebruik van een cachesysteem/plug-in. Je hele website is dynamisch en wordt met een cachesysteem statisch opgebouwd en dus sneller;
- Verklein je CSS en JS-bestanden. Zoek in google naar ‘Wordpress minify css’ of ‘WordPress minify js’;
- Bundel je CSS en JS-bestanden. Je kunt dit doen met een plug-in, maar let erop dat je website nog wel blijft werken zoals je het wilt;
- Verklein je afbeeldingen en zorg ervoor dat je een afbeeldingoptimalisatiedienst gebruikt;
- Schoon je websitedatabase op door tabellen te verwijderen die niet meer nodig zijn;
- Schakel ESI in als je gebruik maakt van een webshop waar per gebruiker details op de pagina kunnen wijzigen – zoals een winkelwagen icoontje met een cijfer. ESI betekent dat dit nummertje wordt uitgesloten van je cachesysteem;
- Maak gebruik van de cronjob die hoort bij jouw CMS. Als je dit doet worden er geen technische taken uitgevoerd bij het laden van iedere pagina. Dit maakt de interactie op je website velen malen sneller.
- Maak gebruik van een CDN zodat afbeeldingen, javascript-bestanden en CSS-bestanden worden geladen via een externe server die het meest dichtbij je bezoeker staat.
En dan nu, de laatste. Webpagina’s die niet goed scoren op CLS moet je openen om te zien waar de verschuiving plaatsvindt. De meest voorkomende fout die ik zie zijn reviews in een carrousel. De ene review is namelijk langer dan de andere en zodra de volgende review opkomt, beweegt de gehele pagina mee met de lengte van de review. Dit is ‘not done’ volgens Google.
Wat je wél kunt doen is de carrousel weglaten en een aantal reviews onder of naast elkaar plaatsen. Je moet je ook voorstellen dat de meeste bezoekers niet een hele carrousel doorbladeren.
Content is king!
Naast iedere update van Google is er één factor die het belangrijkste is: content is king! Bij de grote update heeft Google aangegeven dat content de belangrijkste factor is voor een goede kwaliteitsscore.
Hoe weet je nu of jouw content voldoet aan de juiste kwaliteitsscore?
- Is jouw content “SEO-proof” geschreven?
- Bevat jouw tekst de juiste zoekwoorden met een hoog zoekvolume?
- Zijn de teksten kwalitatief goed geschreven en bevatten ze geen spelfouten?
- Is de gebruiksvriendelijkheid ook nog eens in orde?
Ja? Well done, dan zit je goed. Zo nee, dan is het tijd om te zorgen voor de juiste content. Tenminste, wel als je goed wilt scoren in de zoekresultaten!
Ben je benieuwd of jouw website klaar is voor de grote Google update of heb je hulp nodig op het gebied van SEO? Stuur mij dan – geheel vrijblijvend – een mail en dan neem ik contact met je op.