Sven Kersten

SEO Strateeg

Met 20 jaar ervaring in ICT ben ik gestart met mijn eigen webdesign agency. Gedurende de laatste 10 jaar heb ik me gespecialiseerd in SEO en heb ik honderden bedrijven geholpen hun online zichtbaarheid te verbeteren. In 2020 lanceerde ik mijn podcast 'De Ideale Website', en in 2022 richtte ik de Spixels Community op. Hier bied ik via online cursussen en masterclasses hulp aan internetondernemers om hun zichtbaarheid te vergroten. Je kunt hier 24/7 vragen te stellen en deelnemen aan live Q&A-sessies, waardoor je altijd toegang hebt tot deskundige ondersteuning en interactieve leermogelijkheden.

Bijgewerkt op:

in

SEO

4 minuten lezen

De algoritme-updates van Google: zo werkt het

De meeste mensen hebben er een haat-liefde verhouding mee: de algoritme-updates van Google. En dat geldt ook voor de laatst aangekondigde update van 18 augustus 2022. Voor sommigen levert het een voordeel op, maar de zogeheten ‘contentpompers’ zullen ervoor vrezen. Wat de update inhoudt, lees je in deze blog. En ook niet geheel onbelangrijk: hoe voorkom je dat je de dupe wordt van deze update?

De algoritme-update van Google: helpful content update

In 2022 heeft Google alweer vijf belangrijke updates uitgevoerd. Dit keer is het tijd voor de aangekondigde helpful content update. De naam zegt het eigenlijk al: Google wil waardevolle content vooropzetten. Nog méér dan ze nu doen. Iedereen die Google als zoekmachine gebruikt, is klant van Google. Google wil daarom de beste gebruikerservaring bieden.

Iedere keer als jij slechte content tegenkomt met organisch zoeken, niet de informatie krijgt waar je naar op zoek bent of ontevreden bent over de zoekmachine, daalt je vertrouwen in Google. Kom je op websites uit vol fouten en plagiaat? Ook dan word je niet blij van Google. Dit wil Google voorkomen door de zoekmachine nóg beter af te stemmen op de klant. Dat gebeurt dus met de algoritme-update.

Bang voor de update? Dat is niet nodig als je website:

  • Juiste, relevante én unieke content bevat;
  • Een duidelijke en logische structuur heeft.

Maak je gebruik van AI gegenereerde content (content die door een robot is geschreven), dan hoeft dit niet gelijk een probleem te zijn. Verderop in dit artikel lees je waarom.

SEO-first content vs. human first content

Je kent ze vast en zeker: websites die volgepropt staan met zoekwoorden. De teksten lezen allesbehalve lekker en je vindt niet het antwoord waar je op hoopt. Dit zijn typische pagina’s, geschreven vanuit het ‘SEO-first’ principe om bezoekers naar de website te krijgen. Dit zie je ook vaak bij content die door robots gemaakt is.

De kwaliteit? Die is ver te zoeken. Precies dat wil Google gaan monitoren en updaten. Google gaat dus meer op zoek naar human first content. Human first content met:

  • Antwoord op vragen waar je écht naar zoekt;
  • Items met ‘factcheck’ en goede kwaliteit;
  • Eigen ervaringen en de juiste expertise.

Dit sluit feilloos aan bij de kreet van Google: ‘more content by people’.

De algoritme-updates van Google: zo werkt het 1

Hoe voorkom je dat je de dupe bent van de update van Google?

Google heeft drie vragen opgesteld. Beantwoord je deze alle drie met ja? Dan is er ontzettend veel werk aan de winkel. Het gaat om de volgende vragen:

  • Gebruik je geautomatiseerde programma’s om veel content te schrijven over verschillende onderwerpen?
  • Ben je vooral content van anderen aan het samenvatten zonder zelf veel waarde toe te voegen?
  • Schrijf je puur over trends om op die manier bezoekers naar je website te trekken, ondanks het feit dat het niet relevant is voor je website?

Hoe los je dit op? Heel simpel: zorg voor unieke, juiste en waardevolle content. Als je teksten op je website hebt staan die afkomstig zijn van een AI-tool, zorg dan dat je deze áltijd checkt. De tekst kan prima als inspiratie of basis dienen, maar voeg je eigen ervaringen toe en gooi er een eigen sausje over. Check ook altijd of er geen fouten in zitten.

Daarom is een goede SEO specialist zo ontzettend belangrijk voor ijzersterke SEO-proof content. Met échte teksten, gebaseerd op jouw input en expertise, hoef jij niet te vrezen voor de helpful content update van Google.

Wanneer vindt de algoritme-update van Google plaatst?

Als je bij het lezen van dit artikel denkt: ‘help! Dit klinkt niet goed voor mij’, kan ik je – tijdelijk – geruststellen. De update wordt vooralsnog enkel bij Engelse content uitgevoerd. Wij als Nederlanders en Belgen hebben nog wat langer de tijd voordat de update ons bereikt. Besteed deze tijd dus goed, want zo heb je extra tijd om je content te optimaliseren en nog unieker te maken.

Doe er je voordeel mee. Zodra de update bekend is, hoor je het meteen van mij.

Voor nu: benut je tijd goed en veel succes met je teksten updaten.

Meer van dit soort handige tips ontvangen? Word dan lid van de besloten community en krijg twee weken gratis toegang tot mijn platform.

Sven Kersten

Zit je vast met je online groei en krijg je je website maar niet van de grond? Al meer dan 15 jaar help ik online ondernemers met het behalen van online succes door gebruik te maken van SEO, conversie optimalisatie en webdesign. Het is mijn missie om online ondernemers met elkaar te verbinden via mijn online marketing community. Wil je niet alleen maar inspiratie op doen, maar ook echt stappen zetten door het volgen van exclusieve webinars, online marketing trainingen en live Q&A's? Wordt dan lid van de Spixels Community, zonder dat je een grote investering hoeft te doen. De eerste 2 weken zijn gratis!

Bekijk wat je krijgt

Gerelateerde blogs

Hoeveel geld kun je verdienen met een blog?

Is bloggen een lucratieve carrière? Doe je ogen dicht en beeld je in dat je op een zonnig strand ligt. Cocktail of lekker pilsje in de hand. Je ...

Verbeter je website structuur met pillar en cluster content

Wil je de structuur van je website slim inrichten? Begin met pillarpagina’s als basis: dit zijn de kernpagina’s die je hoofdonderwerpen duidelijk introduceren. Koppel deze aan clusterpagina’s, die ...

Entiteiten inzetten voor een krachtigere SEO

Betreed de wereld van Entity SEO en ontdek hoe gestructureerde data uw zoekresultaten naar ongekende hoogten kunnen tillen...

Plaats een reactie

Kom hoger in Google met de juiste zoekwoorden op je website

In deze waardevolle masterclass kom je erachter welke woorden het beste werken voor jouw website, zodat je meer bezoekers krijgt, meer klanten wint, en je omzet verhoogt.

Bekijk de tijden