SEO, een term die je ongetwijfeld kent en je tegelijkertijd verwart. Mag er nu maar één H1 op je pagina staan? Kun je een pagina met meerdere zoekwoorden optimaliseren? Kun je met RankMath SEO toepassen? Helaas roept de één dat bepaalde dingen wel werken, terwijl een ander vasthoudt aan een strategie waar nog niet de helft van de SEO-experts het mee eens is.
In dit artikel lees je daarom de do’s en don’ts voor SEO en leer je een hele belangrijke les.
De belangrijkste les voor SEO: maak een plan
SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. In het Nederlands is dat zoekmachineoptimalisatie. Als ondernemer wil je vindbaar zijn voor potentiële klanten. En dat begint met een duidelijk, gestructureerd plan. Als je geen idee hebt waar je staat met je website, heeft het namelijk geen nut om met SEO aan de slag te gaan. Hoeveel bezoekers heb je nu? Wat is je conversie? Hoe lang blijven lezers op je pagina’s hangen?
Heb je geen antwoord op deze vragen? Dan is mijn advies om dit eerst te achterhalen. Zonder deze informatie, weet je niet waar je naartoe wil groeien.
Door inzicht te krijgen in je eigen gegevens, begin je met een duidelijk nulpunt. Vanaf hier start je plan. Wat wordt je doel? Wat wil je bereiken? Binnen hoeveel tijd wil je resultaten zien? Hoe ga je alles meten? Als je heldere doelen stelt, weet je of je verbeteringen qua SEO na een bepaalde tijd succesvol zijn. Sta hier dus écht bij stil.
Do’s:
- Een duidelijk plan opstellen met meetbare doelen
- Je doelen en resultaten blijven monitoren
Don’ts:
- Uit het niets beginnen en kriskras ‘iets aan SEO’ doen
- Zelf met SEO beginnen als je er geen verstand van hebt
Wist je dat SEO veel tijd nodig heeft? Je staat dus – helaas – niet binnen no time op nummer één. Dat is een 100% fabel. Weet dus ook als iemand je belooft om morgen op één te staan, dit geen goede samenwerking wordt.
Je (verkoop)pagina optimaliseren met zoekwoorden
Naast een helder SEO-plan met goede doelstellingen is ook dit belangrijk: SEO is geen truc. Je werkt niet aan SEO als je een SEO plug-in zoals Yoast of RankMath invult aan de achterkant van je website. SEO is meer dan dat, veel meer zelfs.
Je zorgt dat je vindbaar en zichtbaar bent. Niet doordat mensen op jouw naam zoeken, maar op bepaalde zoekwoorden. Zoekwoorden waarmee jij jouw pagina’s van je website hebt geoptimaliseerd. En ja, daar horen dus wél de zoekwoorden bij, maar – zoals gezegd – is het van meer factoren afhankelijk. Daarover later meer.
Je komt achter de juiste zoekwoorden met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Heb je de juiste zoekwoorden onderzocht? Bekijk dan je concurrenten binnen Google. Neem de eerste 10 resultaten binnen Google en zorg dat je nóg meer waarde levert.
Heb je één belangrijke verkooppagina van jouw product of dienst? Zorg dan dat je deze op álle punten optimaliseert. Met deze pagina wil je immers vooral je omzet draaien. Het kan maar beter écht goed zijn dus. Haal je je doelen niet? Bekijk dan weer wat beter kan, voer A/B-testen uit en vraag eventueel bij (potentiële) klanten om feedback.
Do’s
- Een zoekwoordenonderzoek (laten) doen, zodat je inzicht hebt in kansen en in de concurrentie
- Blijf je verkooppagina tussentijds testen en aanpassen indien nodig
Don’ts:
- Je webteksten volproppen met zoekwoorden
- Teksten schrijven zonder inzicht te hebben in zoekwoorden
Wist je dat het een broodje-aap-verhaal is dat je pagina maar één H1 mag hebben? Het belangrijkste is dat jouw pagina’s goed in elkaar zitten met een logische structuur. Een H1 meer of minder is dan heus geen struikelblok.
SEO en techniek
Hoe beter jouw website werkt, hoe beter dit is voor Google. Zoals je al las, bestaat SEO uit veel meer dan de juiste zoekwoorden in je tekst verwerken. Je laadsnelheid, een goed werkende website, een duidelijk menu en gecomprimeerde (en geoptimaliseerde) afbeeldingen zijn allemaal bepalend voor SEO. Hoe sneller je website is, hoe beter dit is voor je rankings binnen Google bijvoorbeeld. Ook hieruit blijkt dus weer dat SEO veel meer is dan zoekwoorden en dat je duidelijk moet weten wat je doet.
Do’s:
- Je website zo snel mogelijk maken
- De juiste interne links toevoegen
- Een goede menustructuur creëren
Don’ts:
- Dode links laten staan
- Te grote afbeeldingen toevoegen
Vindbaar worden heeft tijd nodig
Je kunt alle do’s hierboven uitvoeren, toch is het nooit een garantie voor een eerste plek of eerste pagina. SEO heeft tijd nodig. Als het zo makkelijk was, zou iedereen wel op nummer één in Google staan en dat is simpelweg onmogelijk. Dus maak een plan, neem de tijd, ga met iemand in zee die er écht verstand van heeft en pak zoveel mogelijk factoren aan voor het beste resultaat.
En onthoud: wees geduldig. Succes!
Kun je wel wat hulp gebruiken? Schakel me dan in als SEO-specialist voor het beste resultaat.