Sven Kersten

SEO Strateeg

Met 20 jaar ervaring in ICT ben ik gestart met mijn eigen webdesign agency. Gedurende de laatste 10 jaar heb ik me gespecialiseerd in SEO en heb ik honderden bedrijven geholpen hun online zichtbaarheid te verbeteren. In 2020 lanceerde ik mijn podcast 'De Ideale Website', en in 2022 richtte ik de Spixels Community op. Hier bied ik via online cursussen en masterclasses hulp aan internetondernemers om hun zichtbaarheid te vergroten. Je kunt hier 24/7 vragen te stellen en deelnemen aan live Q&A-sessies, waardoor je altijd toegang hebt tot deskundige ondersteuning en interactieve leermogelijkheden.

Bijgewerkt op:

in

SEO

4 minuten lezen

De do’s en don’ts voor SEO

SEO, een term die je ongetwijfeld kent en je tegelijkertijd verwart. Mag er nu maar één H1 op je pagina staan? Kun je een pagina met meerdere zoekwoorden optimaliseren? Kun je met RankMath SEO toepassen? Helaas roept de één dat bepaalde dingen wel werken, terwijl een ander vasthoudt aan een strategie waar nog niet de helft van de SEO-experts het mee eens is.
In dit artikel lees je daarom de do’s en don’ts voor SEO en leer je een hele belangrijke les.

De belangrijkste les voor SEO: maak een plan

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. In het Nederlands is dat zoekmachineoptimalisatie. Als ondernemer wil je vindbaar zijn voor potentiële klanten. En dat begint met een duidelijk, gestructureerd plan. Als je geen idee hebt waar je staat met je website, heeft het namelijk geen nut om met SEO aan de slag te gaan. Hoeveel bezoekers heb je nu? Wat is je conversie? Hoe lang blijven lezers op je pagina’s hangen?

Heb je geen antwoord op deze vragen? Dan is mijn advies om dit eerst te achterhalen. Zonder deze informatie, weet je niet waar je naartoe wil groeien.

Door inzicht te krijgen in je eigen gegevens, begin je met een duidelijk nulpunt. Vanaf hier start je plan. Wat wordt je doel? Wat wil je bereiken? Binnen hoeveel tijd wil je resultaten zien? Hoe ga je alles meten? Als je heldere doelen stelt, weet je of je verbeteringen qua SEO na een bepaalde tijd succesvol zijn. Sta hier dus écht bij stil.

Do’s:

  • Een duidelijk plan opstellen met meetbare doelen
  • Je doelen en resultaten blijven monitoren

Don’ts:

  • Uit het niets beginnen en kriskras ‘iets aan SEO’ doen
  • Zelf met SEO beginnen als je er geen verstand van hebt

Wist je dat SEO veel tijd nodig heeft? Je staat dus – helaas – niet binnen no time op nummer één. Dat is een 100% fabel. Weet dus ook als iemand je belooft om morgen op één te staan, dit geen goede samenwerking wordt.

Je (verkoop)pagina optimaliseren met zoekwoorden

Naast een helder SEO-plan met goede doelstellingen is ook dit belangrijk: SEO is geen truc. Je werkt niet aan SEO als je een SEO plug-in zoals Yoast of RankMath invult aan de achterkant van je website. SEO is meer dan dat, veel meer zelfs.

Je zorgt dat je vindbaar en zichtbaar bent. Niet doordat mensen op jouw naam zoeken, maar op bepaalde zoekwoorden. Zoekwoorden waarmee jij jouw pagina’s van je website hebt geoptimaliseerd. En ja, daar horen dus wél de zoekwoorden bij, maar – zoals gezegd – is het van meer factoren afhankelijk. Daarover later meer.

Je komt achter de juiste zoekwoorden met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Heb je de juiste zoekwoorden onderzocht? Bekijk dan je concurrenten binnen Google. Neem de eerste 10 resultaten binnen Google en zorg dat je nóg meer waarde levert.

De do's en don'ts voor SEO 1

Heb je één belangrijke verkooppagina van jouw product of dienst? Zorg dan dat je deze op álle punten optimaliseert. Met deze pagina wil je immers vooral je omzet draaien. Het kan maar beter écht goed zijn dus. Haal je je doelen niet? Bekijk dan weer wat beter kan, voer A/B-testen uit en vraag eventueel bij (potentiële) klanten om feedback.

Do’s

  • Een zoekwoordenonderzoek (laten) doen, zodat je inzicht hebt in kansen en in de concurrentie
  • Blijf je verkooppagina tussentijds testen en aanpassen indien nodig

Don’ts:

  • Je webteksten volproppen met zoekwoorden
  • Teksten schrijven zonder inzicht te hebben in zoekwoorden

Wist je dat het een broodje-aap-verhaal is dat je pagina maar één H1 mag hebben? Het belangrijkste is dat jouw pagina’s goed in elkaar zitten met een logische structuur. Een H1 meer of minder is dan heus geen struikelblok.

SEO en techniek

Hoe beter jouw website werkt, hoe beter dit is voor Google. Zoals je al las, bestaat SEO uit veel meer dan de juiste zoekwoorden in je tekst verwerken. Je laadsnelheid, een goed werkende website, een duidelijk menu en gecomprimeerde (en geoptimaliseerde) afbeeldingen zijn allemaal bepalend voor SEO. Hoe sneller je website is, hoe beter dit is voor je rankings binnen Google bijvoorbeeld. Ook hieruit blijkt dus weer dat SEO veel meer is dan zoekwoorden en dat je duidelijk moet weten wat je doet.

Do’s:

  • Je website zo snel mogelijk maken
  • De juiste interne links toevoegen
  • Een goede menustructuur creëren

Don’ts:

  • Dode links laten staan
  • Te grote afbeeldingen toevoegen

Vindbaar worden heeft tijd nodig

Je kunt alle do’s hierboven uitvoeren, toch is het nooit een garantie voor een eerste plek of eerste pagina. SEO heeft tijd nodig. Als het zo makkelijk was, zou iedereen wel op nummer één in Google staan en dat is simpelweg onmogelijk. Dus maak een plan, neem de tijd, ga met iemand in zee die er écht verstand van heeft en pak zoveel mogelijk factoren aan voor het beste resultaat.

En onthoud: wees geduldig. Succes!

Kun je wel wat hulp gebruiken? Schakel me dan in als SEO-specialist voor het beste resultaat.

Sven Kersten

Zit je vast met je online groei en krijg je je website maar niet van de grond? Al meer dan 15 jaar help ik online ondernemers met het behalen van online succes door gebruik te maken van SEO, conversie optimalisatie en webdesign. Het is mijn missie om online ondernemers met elkaar te verbinden via mijn online marketing community. Wil je niet alleen maar inspiratie op doen, maar ook echt stappen zetten door het volgen van exclusieve webinars, online marketing trainingen en live Q&A's? Wordt dan lid van de Spixels Community, zonder dat je een grote investering hoeft te doen. De eerste 2 weken zijn gratis!

Bekijk wat je krijgt

Gerelateerde blogs

Hoeveel geld kun je verdienen met een blog?

Is bloggen een lucratieve carrière? Doe je ogen dicht en beeld je in dat je op een zonnig strand ligt. Cocktail of lekker pilsje in de hand. Je ...

Verbeter je website structuur met pillar en cluster content

Wil je de structuur van je website slim inrichten? Begin met pillarpagina’s als basis: dit zijn de kernpagina’s die je hoofdonderwerpen duidelijk introduceren. Koppel deze aan clusterpagina’s, die ...

Entiteiten inzetten voor een krachtigere SEO

Betreed de wereld van Entity SEO en ontdek hoe gestructureerde data uw zoekresultaten naar ongekende hoogten kunnen tillen...

Plaats een reactie

Kom hoger in Google met de juiste zoekwoorden op je website

In deze waardevolle masterclass kom je erachter welke woorden het beste werken voor jouw website, zodat je meer bezoekers krijgt, meer klanten wint, en je omzet verhoogt.

Bekijk de tijden