Sven Kersten

SEO Strateeg

Met 20 jaar ervaring in ICT ben ik gestart met mijn eigen webdesign agency. Gedurende de laatste 10 jaar heb ik me gespecialiseerd in SEO en heb ik honderden bedrijven geholpen hun online zichtbaarheid te verbeteren. In 2020 lanceerde ik mijn podcast 'De Ideale Website', en in 2022 richtte ik de Spixels Community op. Hier bied ik via online cursussen en masterclasses hulp aan internetondernemers om hun zichtbaarheid te vergroten. Je kunt hier 24/7 vragen te stellen en deelnemen aan live Q&A-sessies, waardoor je altijd toegang hebt tot deskundige ondersteuning en interactieve leermogelijkheden.

Bijgewerkt op:

in

SEO

4 minuten lezen

Het verschil tussen SEO en SEA uitgelegd

Wat is SEO precies?

SEO is de afkorting voor search engine optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Je zou ook wel kunnen zeggen dat het een verzameling is van technieken die je gebruikt om de vindbaarheid van je website te bevorderen. SEO heeft niet alleen met techniek te maken, maar ook met teksten, zoekwoorden en het optimaliseren van de foto’s en afbeeldingen op je website.

Google laat webpagina’s zien door middel van een soort ‘zoekalgoritme’. Door te zorgen dat jouw website goed functioneert op alle vlakken, kun je posities op de eerste pagina in Google bereiken. Dit is allemaal op organische basis, dus niet door Google hiervoor te betalen.

Wat is SEA dan eigenlijk?

SEA is de afkorting voor search engine advertising. Kort samengevat gaat dit om adverteren in Google om op de eerste pagina terecht te komen. Dit doe je met behulp van Google Ads, het advertentieprogramma van Google. De zoekresultaten op basis van SEA zie je bovenaan in de zoekresultaten met de dikgedrukte tekst ‘advertentie’ ervoor. Je betaalt kosten aan Google op het moment dat iemand daadwerkelijk op jouw advertentie klikt. Kijkt iemand alleen naar je advertentie? Dan betaal je niks. Mede daarom vinden veel organisaties het interessant om op een snelle manier veel leads naar je website te krijgen.

De plek van je advertentie hangt af van een aantal factoren. Zo kijkt Google naar iedere advertentie en geeft er een ‘kwaliteitsscore’ aan, dit kan zijn van 1 tot 10 voor ieder zoekwoord (per campagne).

De drie factoren die de kwaliteitsscore bepalen zijn:

  • Het verwachte aantal klikken op de advertentie;
  • De populariteit van het gekozen zoekwoord (is er veel concurrentie?);
  • De relevantie van de advertentie.

Natuurlijk kijkt Google naar meer factoren om te bepalen waar jouw advertentie getoond wordt. Het blijft een kwestie van uitproberen en testen wat het best werkt.

verschil seo sea

Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA uitgelegd

Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA zit in de tijd die je investeert. Wil je snel resultaat? Dan is een SEA-campagne meer geschikt. Heel simpel uitgelegd: je betaalt Google om bovenaan in de zoekresultaten te komen.

Wil je gaan voor een strategie voor de langere termijn? Dan is het inzetten van SEO de beste optie. Met SEO bereik je namelijk organische vindbaarheid, zonder dat het je veel geld kost. Voor de langere termijn is het inzetten van SEO altijd een goed idee, want als je website eenmaal goed is geoptimaliseerd, heb je er voor langere tijd veel profijt van. Dit in tegenstelling tot SEA. Stop je met adverteren, ben je ook je positie in Google kwijt. Er zijn ook veel mensen die direct zeggen nooit op de advertenties in Google te klikken, toch zijn er ook veel organisaties die er wel goede resultaten mee behalen.

Bij SEA is het belangrijk om goed te ‘targetten’ op de juiste zoekwoorden en zoektermen, maar ook om continu te blijven monitoren welke advertenties zorgen voor de meeste conversie. Ook een SEO-strategie vraagt om het monitoren van de resultaten.

Wist je dat er visueel weinig verschil is tussen een SEA advertentie (betaald) en een SEO snippet (gratis) in de zoekresultaten?

Het verschil tussen SEO en SEA uitgelegd 1

Kan je SEO en SEA combineren?

Het is zeker mogelijk om SEO en SEA te combineren. Al heeft een organisatie die gaat beginnen met SEA veel profijt van een stabiele basis op het gebied van SEO. Hierbij is het onder andere belangrijk om goede landingspagina’s te hebben, die zorgen voor veel bezoekers naar een website. Dit bereik je door de juiste zoekwoorden en zoektermen te gebruiken, die je ook weer kunt gebruiken om advertenties in Google te maken.

Het belangrijkste om te onthouden is dat SEA zorgt voor direct resultaat. Dit resultaat stopt direct zodra je stopt met betalen. De kans is dan groot dat je website praktisch onvindbaar is, omdat je geen tijd en moeite hebt gestoken in het optimaliseren van je website. SEO is een strategie voor de langere termijn en zorgt er uiteindelijk voor dat je website meer bezoekers trekt.

Is SEO of SEA iets voor jouw onderneming?

Ben je benieuwd of een SEO-strategie of een SEA-campagne iets voor jouw onderneming is? Lees dan meer over het uitbesteden van SEO of over het starten van een advertentiecampagne in Google. Heb je andere vragen, stuur dan gerust een bericht.

Sven Kersten

Zit je vast met je online groei en krijg je je website maar niet van de grond? Al meer dan 15 jaar help ik online ondernemers met het behalen van online succes door gebruik te maken van SEO, conversie optimalisatie en webdesign. Het is mijn missie om online ondernemers met elkaar te verbinden via mijn online marketing community. Wil je niet alleen maar inspiratie op doen, maar ook echt stappen zetten door het volgen van exclusieve webinars, online marketing trainingen en live Q&A's? Wordt dan lid van de Spixels Community, zonder dat je een grote investering hoeft te doen. De eerste 2 weken zijn gratis!

Bekijk wat je krijgt

Gerelateerde blogs

Hoeveel geld kun je verdienen met een blog?

Is bloggen een lucratieve carrière? Doe je ogen dicht en beeld je in dat je op een zonnig strand ligt. Cocktail of lekker pilsje in de hand. Je ...

Verbeter je website structuur met pillar en cluster content

Wil je de structuur van je website slim inrichten? Begin met pillarpagina’s als basis: dit zijn de kernpagina’s die je hoofdonderwerpen duidelijk introduceren. Koppel deze aan clusterpagina’s, die ...

Entiteiten inzetten voor een krachtigere SEO

Betreed de wereld van Entity SEO en ontdek hoe gestructureerde data uw zoekresultaten naar ongekende hoogten kunnen tillen...

Plaats een reactie

Kom hoger in Google met de juiste zoekwoorden op je website

In deze waardevolle masterclass kom je erachter welke woorden het beste werken voor jouw website, zodat je meer bezoekers krijgt, meer klanten wint, en je omzet verhoogt.

Bekijk de tijden