Wat is lokale SEO?
Laat ik beginnen bij het begin. SEO staat voor Search Engine Optimization. Optimalisatie voor de zoekmachine dus. In deze zoekmachine, waarschijnlijk Google, vind je ontelbaar veel ondernemers en bedrijven met hun website.
Neem dit voorbeeld: je bent op zoek naar een fietsenmaker in Den Haag. Waarschijnlijk is dat ook je zoekopdracht: ‘fietsenmaker Den Haag’, omdat je in jouw stad op zoek bent naar iemand die jouw band kan maken. Dit betreft een hele gerichte (of ‘koopgerichte’ in marketingtermen) zoekvraag. Het is daarom bij dit voorbeeld als fietsenmaker in Den Haag belangrijk dat de lokale SEO klopt. Bij een lekke band ga je waarschijnlijk direct naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker, maar in andere gevallen zoals dienstverlenende partijen ligt dit iets anders.
Er is dus meer.
Lokale SEO met geoptimaliseerde landingspagina’s
Neem nu als voorbeeld een fotograaf als dienstverlenende ondernemer. Wanneer potentiële klanten op zoek zijn naar een fotograaf in Den Haag zullen zij ook weer zoeken op ‘fotograaf Den Haag’. Heeft die fotograaf één landingspagina volledig geoptimaliseerd op deze zoekwoorden? Dan is de kans groot dat de pagina verschijnt op de eerste pagina. De lokale SEO is dus goed uitgevoerd.
Maar er is nóg meer.
In de SERP verschijnen
Je kunt als fotograaf namelijk ook verschijnen in de SERP. SERP is een afkorting voor Search Engine Results Page en betekent zoekmachineresultaten per pagina. Google presenteert deze resultaten zelf dus onder Google Maps, nadat jij de zoekwoorden hebt ingevoerd. Deze resultaten worden weergegeven, omdat de fotograaf nóg meer aan lokale zoekmachine-optimalisatie heeft gedaan.
Het gaat er dus niet zozeer om dat de potentiële klant binnen no time bij de fotograaf op de stoep staat (zoals wel het geval is bij de fietsenmaker), maar wel dat de locatie Den Haag is. De potentiële klant is immers op zoek naar een fotograaf in de omgeving.
Google Mijn Bedrijf en lokale zoekmachine-optimalisatie
De ‘reguliere’ zoekresultaten (dus een landingspagina bijvoorbeeld) zijn beknopter dan de informatie uit de SERP. Hoe dat komt? Alle informatie die weergegeven wordt in de SERP is afkomstig uit je Google Mijn Bedrijf-account.
Een Google Mijn Bedrijf-account is dus onmisbaar als ondernemer, omdat hierin de gegevens staan van jouw bedrijf. Je kunt zelf bepaalde gegevens toevoegen, zoals:
- Adres;
- Openingstijden (mits van toepassing);
- Afbeeldingen van je fysieke locatie;
- Contactgegevens zoals een telefoonnummer en mailadres;
- Reviews (heel belangrijk!);
- Je website;
- Interessante artikelen waarmee je linkt naar je website.
Je kunt veel informatie kwijt in je Google Mijn Bedrijf-profiel dus maak daar gebruik van. De bedrijfsinformatie is hier dus in één oogopslag zichtbaar en kan cruciaal zijn bij de keuze van je potentiële klant.
Google Maps: nog meer lokale SEO
Bij een compleet en correct Google Mijn Bedrijf-profiel verschijn je ook binnen Google Maps. Naast het feit dat het handig is qua navigatie geeft het natuurlijk ook een professionele uitstraling als alle informatie hierin staat. Dit geldt overigens niet alleen voor bedrijven met een kantoorpand, maar ook voor ondernemers met een thuiswerkplek. Het Google Mijn Bedrijf-profiel is naar eigen wens in te vullen.
Met alleen lokale SEO ben je er niet: blijf optimaliseren
Lokale SEO is cruciaal voor je vind- en zichtbaarheid. Maar natuurlijk draait het niet alleen hierom. Vindbaar en zichtbaar zijn is één ding. Zodra jouw pagina op de eerste pagina staat, wil je vervolgens natuurlijk ook dat de bezoekers klanten worden.
Zoals je eerder las, gebeurt dat bij een fietsenmaker vrij snel. Bij het voorbeeld van een fotograaf in Den Haag zal een potentiële klant eerst diverse fotografen vergelijken. Is je profiel up-to-date? Heb je geen gekke fouten over het hoofd gezien? Staat er een website vermeld en zijn de contactgegevens zichtbaar? Super! Jouw potentiële klant klikt dan waarschijnlijk door naar de website.
Maar ook dan ben je er nog niet. De teksten op de website zijn ontzettend belangrijk. Hier wil je zorgen voor conversie. Ik kan er nog veel verder over uitwijden, maar begin eerst met het optimaliseren van de lokale SEO.
Het uitbesteden van SEO voor het beste resultaat
Is het duidelijk wat lokale SEO is, wat lokale zoekmachine-optimalisatie is en hoe je dit met onder andere Google Mijn Bedrijf optimaliseert? Als dat zo is, zou ik zeggen: ga snel aan de slag en zorg dat je op die eerste pagina belandt.
Kun je wel wat hulp gebruiken? Schakel me dan in als SEO-specialist voor het beste resultaat.