Ik krijg heel wat vragen omtrent wat wel en niet op een website mag. Bijvoorbeeld: mag je op je website zetten dat je goedkoper bent dan de concurrent? Ja, dat mag! Wel is het belangrijk dat de websitebezoeker zelf een vergelijking kan maken. Ook moet de vergelijking over een gelijkwaardig product of dienst gaan.
Vergelijkende reclame
In de wetgeving gaat het altijd over vergelijkende reclame. Nu is een zinnetje op je website niet direct vergelijkende reclame. In de praktijk gaat vergelijkende reclame veel verder. Je zou het als volgt kunnen omschrijven:
“Het benoemen van een concurrent of het benoemen van door de concurrent aangeboden diensten/goederen valt onder vergelijkende reclame”.
Hierbij is het wel belangrijk dat de concurrent herkenbaar is. Wanneer je bijvoorbeeld zegt “ik ben goedkoper dan sommige andere schildersbedrijven” dan verwijs je naar niemand in het bijzonder. Bovendien is dit geen leugen, want wanneer je diensten aanbiedt, ben je altijd wel goedkoper dan een ander. Vergelijkende reclame gaat dus over de herkenbaarheid van andermans producten, diensten of naam.
Ongeoorloofde vergelijkende reclame
Mag je nu wel of niet op je website zetten dat je goedkoper bent? Feitelijk is dit geoorloofd. Kijk maar eens wat ongeoorloofd is:
De dienst of het product waarmee je vergelijkt, heeft een ander doel. Bijvoorbeeld een duikershorloge vergelijken met een designhorloge.
Je creëert verwarring. Bijvoorbeeld omdat het lijkt alsof je onderdeel uitmaakt van het concurrerend bedrijf.
De goede naam van de concurrent schaden. Je noemt de concurrent bij naam en zegt dat deze slechte kwaliteit levert.
Je bent niet objectief. Je zegt dat andermans product slecht van kwaliteit is of gevaarlijk voor de gezondheid terwijl je dit helemaal niet hebt laten onderzoeken.
Waarschuwen voor je concurrent is vergelijkende reclame
Wees voorzichtig met waarschuwingen die over je concurrent gaan. Eerder stonden Proxymedia en Visuallmedia tegenover elkaar in de rechtszaal. Twee concurrenten van elkaar. De een waarschuwde op zijn website voor de ander vanwege de koude acquisitie methode. In eerste instantie zag de rechter dit als geoorloofd: het viel onder het recht van meningsuiting. In een hoger beroep werd duidelijk dat het hier om ongeoorloofde vergelijkende reclame gaat.
Wees dus voorzichtig met het uiten van negatieve berichten of waarschuwingen richting je concurrent. Wat mag dan wel? Je mag feiten op tafel leggen. Bijvoorbeeld prijzen met elkaar vergelijken. Wanneer de consument (of klant) deze prijzen zelf kan verifiëren is er niets aan de hand.
Je mag bijvoorbeeld ook de positie in zoekmachines met elkaar vergelijken, iets wat marketing bureaus ontzettend veel doen. Bijvoorbeeld website A staat op positie één en website B staat op positie twee. Je mag ook zeggen dat je 8000 volgers op Instagram hebt en je concurrent 400 volgers. Dat zijn helemaal geen dingen waarmee je voor de concurrent waarschuwt. In dit geval moet je wel aangeven op welke datum je dit gecheckt hebt, wel zo eerlijk. Maar bovenstaande zaken mag je gewoon vermelden, daar is niets verkeerds aan.
Je mag ook positieve dingen over je concurrent beschrijven. Hiermee tast je de goede naam van je concurrent namelijk niet aan. Bijvoorbeeld door te melden dat je concurrent een hoge omzet heeft behaald of goed in zoekmachines scoort. Geen concurrent die zal zeggen ‘goh wat voel ik mij benadeeld’.
Zo zit het met vermelden dat je goedkoper bent
Dus: mag je op je website zetten dat je goedkoper bent? Dat mag zeker. Stel dat je producten verkoopt. Op de website van je concurrent staan de prijzen vermeld. Maak een printscreen of foto hiervan, dan heb je altijd bewijs van de actuele prijzen. Aan de hand hiervan mag je een vergelijking maken. Zo kun je ook vermelden dat je goedkoper bent dan die concurrent. Ook nu weer is het belangrijk dat je aangeeft op welke datum dit van toepassing is.
Ben je een dienstenaanbieder? Zoek de prijzen van je concurrent op. Vraag bijvoorbeeld een offerte aan of kijk op de website naar de geldende tarieven. Wanneer je dit in handen hebt, mag je vermelden dat je goedkoper bent, maar alleen wanneer dit ook daadwerkelijk zo is. Bovendien moeten jouw diensten overeenkomen met die van de concurrent. Het schilderen van kozijnen mag niet vergeleken worden met het latexen van een muur.
Melden dat je de goedkoopste bent
Mag je ook zeggen dat je de goedkoopste bent? Dat hangt ervan af wat hiervan waar is. Kun je aantonen dat je ook echt de allergoedkoopste bent? Dat moet je hard kunnen maken. Het is niet eerlijk om een (tijdelijke) aanbieding in je onderzoek mee te nemen. Het moet in je vergelijking dus echt om normale prijzen of tarieven gaan.
Je mag wel op een andere manier vermelden dat je de goedkoopste bent. Bijvoorbeeld door een goedkoopste garantie af te geven (ook wel laagsteprijsgarantie). Vindt de consument of klant het product of de dienst elders goedkoper? Dan geef je het verschil terug. Hierbij moet je natuurlijk wel voorwaarden stellen, bijvoorbeeld dat het om een vergelijkend product of een dienst gaat. Bovendien moet je concurrent niet net een aanbieding hebben.
Twijfel je over wat wel en niet mag? Een jurist kan je van informatie voorzien. Wanneer iemand je van ongeoorloofde vergelijkende reclame beschuldigt moet je niet direct overstag gaan. Wanneer je in verweer gaat, is de kans aanwezig dat de rechter je uiteindelijk gelijk geeft. Dit hebben verschillende rechtszaken al aangetoond, waarbij ongeoorloofde reclame uiteindelijk tóch geoorloofd was.