We willen allemaal zo hoog mogelijk in Google komen en de conversie via de website verhogen. Rich snippets helpen in ieder geval om de CTR (click through rate) zo hoog mogelijk te krijgen. Klinkt dat als abacadabra? Geen zorgen. Je leest hier alles over rich snippets, hoe jij met rich snippets opvalt tussen andere websites binnen Google, wat het verschil is tussen featured snippets en rich snippets en hoe jij hier zelf mee aan de slag kunt. Tijd om je in dit onderwerp verdiepen dus, want het kan je veel opleveren als je dit goed gebruikt.
Wat zijn rich snippets?
Als je zoekt binnen Google of een andere zoekmachine zie je de URL van de website, metatitel en metabeschrijving. Altijd. Het kan ook voorkomen dat je extra toegevoegde informatie ziet staan. Deze extra informatie komt uit structured data.
Geen zorgen, ook dit begrip leg ik je graag uit. Zie structured data als een code. Met deze code markeer je content. Deze code zie je niet op de website als je aan het surfen bent, maar wordt puur aan de ‘achterkant’ van je website toegevoegd. Zie deze extra content als een geheugensteuntje voor Google of andere zoekmachines.
De rich snippets die getoond worden, zijn dus afkomstig van de structured data. Deze extra informatie die getoond wordt, komt gewoon uit jouw eigen website. Weet jij niets van structured data af, maar wil je dit wel gebruiken? Dan kun je dit beter uitbesteden aan een professional die precies weet wat hij of zij doet.
Wat is het verschil tussen rich snippets en featured snippets?
Je weet nu wat meer over rich snippets, niet te verwarren met featured snippets. Zoals je las, staan rich snippets bij de zoekresultaten en de desbetreffende URL. Een featured snippet is een antwoord op een vraag, zonder dat je daarvoor op de volgende website hoeft te klikken. Dit staat altijd bovenaan de pagina, nog boven andere zoekresultaten. Google bepaalt zelf welke featured snippets getoond worden.
In welke vorm kun je rich snippets tegenkomen?
Waarschijnlijk heb jij bij veel zoekresultaten al rich snippets gezien. Rich snippets kunnen bestaan uit:
- Beoordelingen van klanten → De sterrenscore onder de URL
- Productomschrijvingen → Merk, beschikbaarheid of kenmerken van het product
- Evenementen → Data en locatie
- FAQ’s vanaf je eigen pagina → Veelgestelde vragen
- Breadcrumbs → Navigatie van de desbetreffende pagina vanaf de homepagina
- Lokale bedrijven → Bedrijfsinformatie zoals contactgegevens, website of openingstijden
Waarom zijn rich snippets zo belangrijk?
Rich snippets zijn simpelweg zo belangrijk, omdat je extra informatie aan de bezoeker geeft. Jouw website springt er zo – hopelijk – nét wat meer uit dan die van je concurrent. Je brengt jouw website dus meer onder de aandacht en maakt de kans op doorklikken groter. De bezoeker weet op deze manier nog beter wat hij of zij kan verwachten.
Voldoet jouw website aan datgene waar de bezoeker naar op zoek is? Dan heb je je doel met betrekking tot rich snippets bereikt. Grote kans dat de bezoeker op jouw website klikt. Precies dat is de CTR: de click through rate waar je in het begin van dit artikel meer over las. Je kunt de CTR dus verbeteren met rich snippets, zonder dat je per se helemaal bovenaan in Google hoeft te staan.
Hoe hoger de CTR, hoe beter dit is voor jouw SEO. Google ziet dan namelijk dat jouw website relevant is, omdat bezoekers vaker jouw website bezoeken. Twee vliegen in één klap dus. Rich snippets an sich hebben volgens Google overigens geen invloed op de positie. Indirect gezien dus wel.
Toch is het doorklikken naar de website uiteraard niet het doel op zich. Zodra de bezoeker op jouw website is, start het échte doel natuurlijk pas: converteren.
Zelf aan de slag met rich snippets
Het is geen bangmakerij, maar het antwoord is code + structured data. Waar featured snippets door Google uitgelicht worden, ontkom je er bij rich snippets niet aan om zelf met code aan de slag te gaan. Ik hoor je denken: help, code, waar begin ik? En inderdaad, werken met code in Wordpress is niet voor iedereen weggelegd. Wil je je vingers er liever niet aan branden? Besteed het dan uit aan een professional.
Wil je er wel zelf mee aan de slag? Dan zijn de volgende stappen belangrijk:
- Zoek naar de juiste structured data op schema.org voor de juiste schema’s
- Klik op de property (het schema) en pas de code naar eigen wens aan
- Voeg de code toe aan de website:
- In de broncode zelf als je een geboren webdesigner bent
- Via een plugin als je website is gebouwd met Wordpress
- Dubbelcheck: valideer de rich snippets
Het hoeft dus niet moeilijk te zijn. Ga jij zelf aan de slag of besteed je het liever uit?