Wanneer je goed bent in bloggen kun je hier veel geld mee verdienen. Allereerst is er veel vraag naar blogs. Maar wanneer het op SEO-blogs aankomt en je bent hier beter in dan de rest, dan heb je goud in handen. Door effectieve search engine optimization toe te passen, kun je ervoor zorgen dat je blogs hoger ranken in zoekresultaten. Zorg dat je meer betaald krijgt voor SEO schrijven.
Er zijn veel SEO-bedrijven die grote bedragen voor artikelen en blogs in rekening brengen. Dit wil echter niet zeggen dat hun artikelen leeswaardig zijn. Ze zijn vaak alleen voor zoekmachines gemaakt. Door je hierin te onderscheiden en betere (en goedkopere) SEO-blogs aan te bieden, haal je hier meer dan een volwaardig inkomen uit.
Voor tekstbureaus of marketingbureaus schrijven
De meeste tekstschrijvers of bloggers doen dit voor de grotere tekstbureaus of marketingbureaus. Ik zal je eerlijk vertellen, de verdiensten zijn waardeloos. Meestal krijg je per woord betaald, waarbij het loon ergens tussen de 2 en 5 cent per woord ligt. Dat is geen vetpot, want je bent al snel twee uur of langer bezig met een blog van 500 woorden. Dat zou maximaal € 12,50 per uur opleveren.
Nu kan een uurloon van € 12,50 voor sommigen interessant zijn. Al helemaal wanneer je student bent, of een uitkering hebt. Maar voor de meesten is dit uurloon niet voldoende om van rond te komen.
Hoe je een SEO blog schrijft voor geld, zonder in te leveren op loon, met long tail zoekwoorden
Wil je het maximale uit je schrijfkunsten halen? Zorg dan dat je zelfstandig schrijft. Dit betekent dat je niet in dienst gaat bij een tekstbureau of marketingbureau. Verpats je diensten ook niet aan dit soort bureaus, het levert gewoon te weinig op.
Soms kan het wel verstandig zijn om dit te doen, bijvoorbeeld om ervaring op te bouwen. Maar zodra je voldoende ervaring hebt, moet je hier snel weg.
SEO blogs schrijven voor geld doe je bij voorkeur als zelfstandige. Dit kan als ondernemer, of als particulier. Het is belangrijk om goede seo teksten te schrijven die niet alleen zoekmachine geoptimaliseerd zijn, maar ook waarde bieden aan de lezer.
Inschrijven bij de Kamer van Koophandel: doen of niet doen?
Laat ik eerst uitleggen dat je geen ondernemer hoeft te zijn om met SEO blogs geld te verdienen. Vaak wordt gezegd dat dit wel moet, maar dat klopt feitelijk niet. Er zijn meer dan genoeg mensen die als particulier SEO-blogs schrijven en hier € 500 of soms wel € 3000 per maand mee verdienen.
Wanneer je voor dit laatste kiest, dus als particulier schrijven, moet je jouw inkomsten bij de belastingdienst opgeven. Dit doe je via de opgaaf, in het gedeelte ‘inkomsten uit overige werkzaamheden’.
Het kan wel praktisch zijn om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Hiermee profiteer je van diverse voordeeltjes. Je kunt bijvoorbeeld betaalde btw aftrekken. Bovendien betaal je minder inkomstenbelasting, omdat je gebruikmaakt van fiscale aftrekposten.
Zoveel kun je verdienen
Wanneer je SEO blogs schrijft en je begint je nog maar net mee, dan zul je nog niet zoveel verdienen. De meeste beginnende schrijvers of bloggers beginnen met een woordtarief van 3 tot 10 cent per woord. Het is ook mogelijk om met een hoger tarief te starten. Toch moet je hier een beetje mee uitkijken, want als beginnende tekstschrijver zul je nog niet zoveel klanten aantrekken. Wanneer je prijzen te hoog zijn, schrikt dit potentiële opdrachtgevers af.
Je kunt ook een tarief per uur berekenen, maar dat is voor opdrachtgevers niet de meest eerlijke methode. Wanneer jij heel lang over het schrijven van een SEO blog doet, is de opdrachtgever hier de dupe van.
Hoeveel je per maand verdient, hangt van verschillende factoren af. Zoals je schrijfsnelheid, want wanneer je langzaam schrijft, ben je minder productief. Ook de kwaliteit die je levert, speelt een grote rol. Mensen zijn bereid om meer voor hoge kwaliteit te betalen.
Dit kun je ongeveer per maand verdienen, afhankelijk van je ervaring, werksnelheid en tarief.
· Beginnende tekstschrijver: € 300 tot € 1000 per maand
· Met een beetje ervaring: € 500 tot € 1500 per maand
· Met veel ervaring: € 1000 tot € 3000 per maand
· Als expert blogger: € 2000-€ 5000 per maand
Je moet weten dat dit gemiddelde tarieven zijn. Dit kan per situatie verschillen.
Waarom er veel vraag is naar SEO-blogs voor zoekmachine optimalisatie
Wereldwijd staan er miljarden blogs online. Dagelijks komen hier miljoenen bij. Alleen al in Nederland gaat het om enkele duizenden blogs per dag. Een groot gedeelte hiervan komt voor rekening van bedrijven. Daarnaast zijn er ook veel affiliate marketeers actief, die middels blogs een passief inkomen genereren. Als laatste zijn er nog een aantal hobbyblogs, zonder verdienmodel.
Het maakt niet uit wat het verdienmodel van een website is. Maar het maakt wel verschil of een webpagina hoog of laag in de organische zoekresultaten rankt. Voor veel bedrijven is het belangrijk om hoge posities te realiseren. Omdat de meeste ondernemers geen tijd of kennis hebben om zelf te bloggen, besteden ze dit uit.
Het aanbod is ontzettend groot, de kwaliteit vaak matig. Daarom is er veel vraag naar goede SEO-blogs. Zoekmachine optimalisatie speelt hierbij een cruciale rol, omdat het helpt om de zichtbaarheid van een website in Google’s zoekresultaten te verbeteren en de content te optimaliseren voor zoekmachines.
Jezelf als SEO-blogger verkopen met interne links
Goed betaalde copywriters verkopen zichzelf zonder dat dit hen moeite kost. Ze communiceren op een overtuigende manier, waardoor ze telkens nieuwe klanten aantrekken. Wanneer je goed bent met het schrijven van SEO-teksten is het ook makkelijk om jezelf te verkopen.
Dat doe je door met je website hoog in Google te staan. Een hoge positie in de organische zoekresultaten is de beste reclame die je als SEO blogger kan hebben.
Het is wel belangrijk dat je teksten voor mensen schrijft, en in de tweede plaats voor machines. Wanneer je alleen maar teksten schrijft om hoog in Google te scoren, is de kans groot dat niemand jouw content wil lezen. Interne links spelen hierbij een cruciale rol, omdat ze niet alleen de SEO-waarde van je pagina verhogen, maar ook de gebruikersnavigatie verbeteren. Zorg ervoor dat je strategisch interne links plaatst naar gerelateerde artikelen en gebruik relevante zoekwoorden in de anchor-tekst.
Naast een goede positie in zoekmachines kun je als blogger ook adverteren. Hiermee breng je jouw diensten bij potentiële opdrachtgevers onder de aandacht. Daarnaast is social media goed voor het opbouwen van merkbekendheid.
Hoe schrijf je goede SEO-blogs met een meta omschrijving?
Wanneer je de beste SEO-blogs schrijft, hoef jij je geen zorgen te maken over de winst die je maakt. De allerbeste tekstschrijvers verdienen goed.
Als beginner is het vaak lastig om te leren hoe je goede SEO-blogs schrijft. Hieronder een aantal praktische tips.
Een belangrijk aspect van seo teksten schrijven is het begrijpen van de intentie van de gebruiker en het leveren van waardevolle inhoud. Gebruik SEO-tools om je te helpen bij het schrijven van SEO-teksten en zorg ervoor dat je teksten goed gestructureerd en leesbaar zijn.
Doe onderzoek naar de zoektermen die gebruikers in zoekmachines invoeren, inclusief long tail keywords. Begrijp waar mensen naar op zoek zijn.
Schrijf relevante inhoud die afgestemd is op de behoeften van bezoekers. Vermijd keyword stuffing, omdat dit de leesbaarheid en gebruikerservaring negatief kan beïnvloeden.
Besteed veel aandacht aan de kwaliteit van je blogs. Het gaat niet om de lengte of het aantal alinea’s, maar wel om de boodschap die je overbrengt. Vergeet niet om alt tekst te gebruiken bij afbeeldingen om zowel SEO als toegankelijkheid te verbeteren.
Zorg dat webpagina’s gebruiksvriendelijk zijn. Dit is vooral voor je eigen website belangrijk, maar je kunt hier ook opdrachtgevers advies in geven. Een pakkende meta description kan de klikfrequentie verhogen en zo indirect bijdragen aan een betere ranking.
Er zijn wat handige tools voor het schrijven van SEO blogs. Zo zijn er veel SEO-tools die je helpen bij een zoekwoordenonderzoek, een SEO-audit van je website of voor het identificeren van taalfouten. Daarnaast kun je ChatGPT gebruiken voor het bedenken van nieuwe blogonderwerpen. Het is niet aan te raden om ChatGPT hele blogs te laten schrijven, die zijn nooit SEO-vriendelijk. Vergeet niet om de meta title in te vullen voor een betere zichtbaarheid in zoekmachines.
Verder is het goed om zoveel mogelijk te schrijven. Je leert pas goed bloggen door kilometers te maken. Dit betekent dat je dagelijks een of meerdere SEO blogs schrijft, publiceert en analyseert. On page seo is hierbij cruciaal om je organische zichtbaarheid te verbeteren.
Externe links naar waardevolle en autoritaire sites kunnen bijdragen aan de geloofwaardigheid en SEO-waarde van je pagina. Voeg ook interne links toe naar nieuwe artikelen om de SEO-waarde door te geven.
Gebruik title tags zoals H1, H2 en H3 om je content te structureren en de focus keyword in de headers op te nemen.
Een goed geschreven meta omschrijving kan leiden tot hogere klikfrequenties en indirect bijdragen aan een betere ranking op Google. Zorg ervoor dat je een pakkende meta omschrijving schrijft die de aandacht trekt.
Voeg interne links toe naar nieuwe artikelen vanaf gerelateerde artikelen op je website om de SEO-waarde te maximaliseren.