Tip 1: vraag naar ervaring
In principe kan iedereen zichzelf bestempelen als SEO specialist, het is namelijk niet nodig om een bepaald certificaat of diploma te behalen. Reden te meer om grondig onderzoek te doen voor je met iemand in zee gaat. Vraag gerust aan de SEO specialist van jouw keuze welke ervaring hij/zij heeft en of ze voorbeelden kunnen laten zien. Doorgaans is het zo dat startende ondernemers goedkoper zijn dan gespecialiseerde SEO experts met jaren ervaring.
Tip 2: check de recensies
Deze tip spreekt voor zichzelf; check de recensies of vraag erom. In de meeste gevallen kun je recensies vinden via Google of sociale media zoals Facebook of LinkedIn. Ook vind je deze doorgaans op de website. Een goede SEO specialist zal niet schromen om recensies te laten zien.
Tip 3: vraag om uitleg aan jouw SEO specialist
Voor jou als ondernemer is waarschijnlijk alles rondom zoekmachineoptimalisatie een raadsel. En dat is logisch, want het is jouw vakgebied niet. Daarom is het belangrijk om een duidelijke uitleg te krijgen.
- Wat is SEO precies?
- Hoe werkt het?
- Wat kan de SEO specialist precies voor jou doen?
- Welke kosten brengt dit met zich mee?
- Hoe lang gaan jullie de samenwerking aan en kan je resultaten verwachten?
De juiste SEO specialist zal zijn best doen om alles in ‘Jip en Janneke taal’ uit te leggen, zodat jij precies weet wat je kan verwachten. Ook zal hij je veel vragen stellen, al vind je het misschien in eerste instantie lastig om al die vragen te beantwoorden. Toch komen er zo juist veel inzichten boven drijven, wat jouw SEO strategie alleen maar ten goede komt.
Helaas zijn niet alle SEO specialisten een betrouwbare partij. Daarom wil ik nog drie rodevlagsignalen met je delen, zodat je weet wanneer je alert moet zijn.
Rode vlag 1: direct resultaat
Als het om SEO gaat, is één ding echt belangrijk: SEO is een langetermijnstrategie. Als een SEO specialist garandeert dat je binnen zeer korte tijd resultaat hebt, moet je alert zijn. Zoekmachineoptimalisatie is een strategie die tijd kost. Tijd die jouw onderneming alleen maar verder gaat helpen. Daarnaast ben je afhankelijk van de zoekmachines en ja, daar heb je nu eenmaal geen invloed op. Het goede nieuws is dat SEO je wel degelijk gaat helpen, tenminste wel als je de tijd neemt!
Rode vlag 2: spotgoedkope tarieven
Een goede SEO specialist weet wat hij doet en rekent hier ook een eerlijk bedrag voor. Zeker als je bedenkt dat je dit bedrag dubbel en dwars terugverdient als jouw website eindelijk van pagina tien naar pagina één is geschoten! Het vragen van spotgoedkope tarieven is meestal een indicatie dat je niet met een serieuze SEO specialist te maken hebt.
Rode vlag 3: slechte communicatie
Het opzetten van een SEO strategie kost tijd. Grote kans dus dat jij en de door jouw gekozen SEO specialist dan ook gedurende een langere tijd samenwerken. Tenminste, dat is wel de bedoeling als je resultaten wilt zien. Daarom is het heel belangrijk om te zorgen dat de communicatie goed is. Als je merkt dat je lang moet wachten op een reactie en je geen reactie krijgt op dringende vragen, is het raadzaam om dit bespreekbaar te maken. Dit kan een signaal zijn dat je niet met een hele betrouwbare partij te maken hebt.
Benieuwd of jouw website toe is aan een SEO check?
Er zijn veel SEO specialisten die hun diensten aanbieden met de belofte jouw website beter te laten scoren. Door middel van deze vragen en rode vlaggen weet je nu waar je op moet letten en welke vragen je moet stellen.