Als je een website hebt, is de kans groot dat je wel eens gehoord hebt van iets wat “anchor text” of “ankertekst” heet. Maar wat is een ankertekst precies, en hoe kan het je website helpen?
Als het gaat om zoekmachine optimalisatie is ankertekst een van die dingen die op het eerste gezicht relatief eenvoudig lijken. Maar als je beter kijkt, zie je dat er veel meer bij komt kijken dan je op het eerste gezicht zou denken. In deze blogpost bekijken we wat een ankertekst is en hoe je die kunt gebruiken om de SEO van je website te verbeteren.
Wat is een anchor tekst?
Een anchor tekst is hetzelfde als een ankertekst. Het is mix tussen de Engelse en Nederlandse term. De ankertekst is de zichtbare, aanklikbare tekst waaraan een hyperlink verbonden is. Daarmee kunnen je bezoekers van de ene naar de andere webpagina navigeren. Voor SEO is ankertekst belangrijk omdat het zoekmachines vertelt waar een bepaalde pagina over gaat. Dit helpt hen dan weer om te bepalen waar die pagina in de zoekresultaten komt te staan.
Als je bijvoorbeeld een pagina hebt over kattenspeeltjes, zou een relevante ankertekst “kattenspeeltjes” zijn. Dit vertelt je bezoeker dat de pagina waarnaar je linkt over kattenspeeltjes gaat en zal helpen bij de beslissing of er wel of niet op de link geklikt gaat worden. Het zorgvuldig kiezen van je zoekwoord of zoekwoorden is hierin heel belangrijk voor seo.
Relevante ankerteksten: waar moet je op letten?
Het maken van beschrijvende en relevante ankerteksten is om twee redenen belangrijk. Ten eerste helpt het de SEO van je website te verbeteren door het voor zoekmachines gemakkelijker te maken om te begrijpen waar je website over gaat. Zeker als je gebruikmaakt van een goed zoekwoord. Ten tweede helpt het de gebruikerservaring te verbeteren door het voor gebruikers gemakkelijker te maken om te begrijpen waar de link naartoe verwijst.
Bij het maken van ankerteksten wil je ook het gebruik van algemene woorden als “klik hier” of “leer meer” vermijden. Dit soort ankerteksten geven de lezer geen informatie over wat ze zullen vinden als ze op de link klikken, wat kan leiden tot een hoog bouncepercentage (het percentage mensen dat je website verlaat na slechts één pagina te hebben bekeken).
Wat zijn goede ankerteksten?
Naast dat ankerteksten absoluut een goede keuze zijn als het gaat om linkbuilding voor zowel je interne links als je externe links, bieden ankerteksten een betere manier voor zoekmachines om je content te indexeren en mensen naar de juiste pagina te leiden. Zoekmachines analyseren regelmatig je website en kijken of je specifieke zoekwoorden gebruikt in je ankerteksten. Deze ankerteksten helpen bij het verbeteren van je positie in de zoekresultaten, omdat ze context geven aan de gelinkte pagina.
Alhoewel relevante ankertekst links nuttig zijn, zijn ze niet altijd de beste optie. Soms kan het slim zijn om ervoor te kiezen om een algemene ankertekst te gebruiken. Zelf kies ik ervoor om dit te mixen in mijn artikelen. Waar ik de ene keer een relevante ankertest gebruik, gebruik ik een andere keer een meer algemene ankertekst, zoals ‘Klik hier’ of ‘Meer informatie’.
Waar plaats je je ankerteksten?
Als je een lijst hebt met relevante zoekwoorden voor je artikel dan kun je deze linken naar je pillarpagina’s. Door een hyperlink te maken van een stukje tekst of een afbeelding wordt je bezoeker doorverwezen naar een specifieke url. Je kunt ook meerdere woorden in een volledige zin selecteren en hier een hyperlink van maken.
Wat zegt Google over Ankerteksten?
Google staat positief tegenover ankerteksten, omdat ze een betere manier zijn om content te indexeren en mensen naar de juiste pagina te leiden. Ankerteksten zijn een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie en helpen bij het verbeteren van je positie in de zoekresultaten, omdat ze een descriptieve context geven aan wat er wordt gekoppeld. Je maakt je website structuur compleet door je pagina’s aan elkaar te verbinden met ankerteksten. Zo vindt Google het bijvoorbeeld heel fijn als je je blog artikelen die meer vertellen over een pillar onderwerp doorverwijst naar deze pillar pagina’s.
Kan ik ook te veel ankerteksten gebruiken?
Ja, je kunt ook te veel ankerteksten gebruiken. Gebruik ze dus met mate! Als er te veel links in een pagina staan of als deze allemaal naar dezelfde pagina verwijzen, kan dit je posities in de zoekresultaten beïnvloeden. De kwaliteit van je content is daarom net zo belangrijk als de ankerteksten. Kijk zorgvuldig naar wat je publiceert en hoe vaak je links plaatst. Zelf probeer ik maximaal twee links te plaatsen in een paragraaf zoals deze.
Is een ankertekst belangrijk voor SEO?
Zoekmachines zijn altijd op zoek naar aanwijzingen die bepalen waar een link heen gaat. Een beschrijvende ankertekst geeft deze aanwijzingen en helpt zoekmachines je content beter te indexeren. Ankerteksten zijn een essentieel onderdeel van elke contentstrategie en kunnen je website helpen beter gevonden te worden. Een duidelijke ankertekst moet de aandacht trekken en het doel van de link aangeven, zoals het openen van een andere pagina of het downloaden van een bestand. Denk er dus goed over na wat je schrijft in je ankertekst. Probeer te variëren tussen relevante en algemene ankerteksten.
Welke voordelen heeft een goede ankertekst voor SEO?
Een goede ankertekst is belangrijk voor je zoekmachine optimalisatie. Hieronder enkele voordelen:
- Ze verhogen je vindbaarheid in zoekmachines, wat leidt tot meer verkeer naar je website.
- Ze helpen de gebruikerservaring te verbeteren door duidelijke navigatie en helpt zoekmachines om relevante informatie te indexeren.
- Ankerteksten bieden een krachtige manier om je content te categoriseren met keywords, waardoor zoekmachines de relevantie van je website beoordelen.
- Ze helpen de lezer direct naar de besproken onderwerpen op je website of blog te sturen, wat direct het verkeer stimuleert.
- Gebruik ankerteksten om een structuur toe te voegen aan lange artikelen of pagina’s die anders moeilijk te doorzoeken zijn.
Wat is het verschil tussen interne en externe links?
Een interne link verwijst vanuit een pagina op je website naar een andere pagina op je website. Ze helpen de gebruiker meer content te ontdekken die relevant is voor wat ze zoeken en de betrouwbaarheid van je website te verbeteren.
Een externe link verwijst naar content buiten je website; bijvoorbeeld naar andere websites, een socialmedia-pagina, of zelfs naar externe bestanden zoals pdf-documenten of video’s. Het voordeel van het gebruik van externe links is dat ze je autoriteit verhogen omdat ze bezoekers waardevolle informatie geven die relevant is voor hun interesses.
Tools om de ankerteksten op je website te controleren
Als je al een website hebt met veel content, dan kan het een tijdrovende klus zijn om alle teksten op je website te controleren op de juiste ankerteksten. Je website bestaat waarschijnlijk uit een miljoen woorden en deze wil je niet handmatig nalopen.
Om je op weg te helpen kun je hier enkele gratis tools voor gebruiken:
- Screamingfrog (gratis software)
- SEO Quake (gratis browser extensie)
Wil je nog meer tijd besparen, dan kan ik je deze betaalde WordPress plugin aanraden:
- Link Whisper ($77 per jaar)
Met Link Whisper kun je eenvoudig zien welke pagina’s wel of geen inkomende links hebben. Het geeft je suggesties en je kunt eenvoudig zien welk onderwerp op je website aandacht nodig heeft. Je kunt de woorden op deze pagina’s eenvoudig linken naar de juiste URL.
De ankerteksten op je website zijn maar een klein onderdeel van SEO. Door deze techniek te combineren met de andere SEO pilaren kan je website alleen maar groeien.
Ben je benieuwd naar wat ik als SEO specialist voor je kan betekenen? Klik hier! <– mooie variatie in de ankerteksten!