Een call to action – ook wel CTA – is voor sommigen een nog onbekende term. Althans, zo lijkt het als je bepaalde websites bekijkt. Het komt namelijk (helaas) nog te vaak voor dat belangrijke (landings)pagina’s een call to action missen. En dat is ontzettend zonde. Daarom vertel ik je in deze blog waarom een goede CTA onmisbaar is. Daarnaast lees je vijf concrete tips waar je direct mee aan de slag kunt.
Vind snel de informatie die je zoekt:
Hier vind je een overzicht van de belangrijkste onderwerpen in dit artikel. Dit helpt je om snel de informatie te vinden die je zoekt.
- Wat is een call to action?
- Waarom is een call to action zo belangrijk?
- Hoe zet je de call to action op een effectieve en slimme manier in?
- 5 tips voor een duidelijke call to action
- 1. Gebruik een actieve vorm, liefst in bevelvorm
- 2. Zorg voor een duidelijke knop of button
- 3. Speel met kleur
- 4. Gebruik afgeronde hoeken
- 5. Bedenk leuke microcopy
- Aan de slag met jouw call to action
Wat is een call to action?
De naam zegt het eigenlijk al. Een call to action is een directe oproep tot actie op een tekst of afbeelding. De oproep komt – als de de actie juist wordt uitgevoerd – overeen met het gestelde doel van de pagina. Hierover later meer. De gewenste actie die je uit wil laten voeren door de bezoeker, hoeft niet per se een aankoop te zijn, zoals wel vaak gedacht wordt. Het kan bijvoorbeeld ook gaan om de inschrijving op je nieuwsbrief, een reactie op je blog of het downloaden van je gratis weggever.
Waarom is een call to action zo belangrijk?
Stel je eens voor: via organisch verkeer, social media of een advertentie belandt je bezoeker op je website. Goed gedaan dus. De bezoeker leest je tekst en denkt: dit is precies wat ik nodig heb. Hij leest verder, scrollt door en ineens: einde pagina. Er staat geen uitnodiging om over te gaan op actie.
Wat denk je? Bezoeker weg.
Dit is dus letterlijk een gemiste kans. Dan heb je dus zóveel moeite gedaan om bezoekers naar je website te trekken, en dan stopt het. Puur omdat je die call to action vergeten bent. Dat kan (en moet) dus anders.
Je hebt immers een doel toch? Als het gaat om het verkopen van je dienst, stopt daar je klantreis, terwijl je doel toch echt is om bezoekers om te toveren tot klanten. Maar je leest het al: dat is nu overboord als je de bezoeker geen kans geeft om over te gaan op, jawel, actie.
Hoe zet je de call to action op een effectieve en slimme manier in?
Je weet nu dat het missen van een call to action cruciaal kan zijn voor je omzet, je nieuwsbriefinschrijvingen of downloads. Tijd om je pagina dus wél af te maken en af te sluiten met een goede, duidelijke en niet-te-missen call to action.
5 tips voor een duidelijke call to action
Hieronder daarom vijf tips waarmee jij na het lezen van dit artikel meteen aan de slag kunt met jouw eigen call to actions.
1. Gebruik een actieve vorm, liefst in bevelvorm
Je hebt een actieve vorm (bestel nu) en passieve vorm (ik wil bestellen). Met de passieve vorm word je als bezoeker nét iets meer in een afwachtende houding gebracht. Zeker als het gaat om woorden zoals willen, kunnen of worden. Gebruik daarnaast ook vooral werkwoorden die een daadwerkelijke handeling beschrijven, zoals downloaden, kopen, lezen of maar net wat bij jouw doel van de pagina past.
2. Zorg voor een duidelijke knop of button
Hoe meer jij je call to action ‘wegmoffelt’, hoe minder mensen overgaan tot actie. En laat dat nu net zijn wat we níét willen. Maak dus een daadwerkelijke knop of button, zodat het voor je bezoeker ook makkelijk is om door te klikken en over te gaan tot de volgende handeling. Een tekstlink verwerken is veel onduidelijker voor de lezer, waardoor de neiging om over te gaan op actie minder wordt.
3. Speel met kleur
Heb je een button toegevoegd? Maak ‘m dan niet zwart, maar gebruik kleur. Uit onderzoek blijkt dat de kleur zelfs nog invloed heeft op de keuze van de bezoeker. Zo vallen oranje en rood natuurlijk veel meer op dan donkerpaars en blijkt blauw een demotiverende werking te hebben. Let hier dus op en onderzoek wat bij jouw doelgroep past.
4. Gebruik afgeronde hoeken
Uit ander onderzoek blijkt dat het helpt om geen hoekige buttons te plaatsen, maar juist knoppen met afgeronde hoeken. Vierkante buttons zouden afschrikken, en dat wil je natuurlijk niet.
5. Bedenk leuke microcopy
De leukste van allemaal: microcopy. Op genoeg websites zie je staan ‘lees nu’ of ‘schrijf je in’, maar eerlijk is eerlijk: het is wel een beetje een dertien in een dozijn. Zeker als je realiseert hoeveel bedrijven dit schrijven. Buig je eens over originele, leuke stukjes tekst die nét wat meer zeggen dan de net genoemde voorbeelden.
Aan de slag met jouw call to action
Je weet dus wat je te wachten staat. Bepaal je doel voor je pagina, bedenk een actieve en catcy call to action en giet dit in een button. En dan? Converteren maar!
Benieuwd hoe de rest van je website het doet? Vraag hier je complete websitecheck aan.