3 fases waar bezoekers doorheen gaan tot ze klant worden
Het is nou eenmaal een feit dat mensen door verschillende fases gaan voordat ze overgaan tot aankoop of actie. Het is logisch dat bezoekers niet direct jouw product kopen zodra ze op jouw verkooppagina terechtkomen.
Juist daarom is het zo belangrijk om jouw verkooppagina’s volgens een bepaalde strategie op te bouwen.
- Bewustwording
- Overweging
- Aankoop
Zorg dat je de verkooppagina’s op deze manier opbouwt om zoveel mogelijk conversie te genereren (oftewel: zoveel mogelijk resultaat uit jouw website te halen).
Fase 1: Maak bezoekers bewust door middel van goede content
Bezoekers worden niet direct klant. Dat is logisch, want je wilt immers eerst weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Maak je bezoekers bewust van hun probleem of ‘pijn’ door precies te omschrijven waar zij mee zitten.
Dit doe je bijvoorbeeld door je kennis gratis weg te geven door middel van blogs, podcasts en door het versturen van nieuwsbrieven.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, bestaat content niet alleen uit tekst. Dit kan ook bestaan uit video’s, podcasts en goed beeldmateriaal. Google is ook nog zo slim om de ondertiteling en bijschriften te vinden: dit is dan weer heel goed als het gaat om SEO!
Je kunt ook content maken door in te gaan op actuele zaken rondom jouw product of dienst. Denk aan trends of nieuwsberichten die goed aansluiten bij jouw aanbod. Dit kun je heel goed delen op jouw social media of in je nieuwsbrieven, uiteraard met een link naar jouw expertise.
Fase 2: Licht de voordelen van jouw aanbod of product uit
Nu je de interesse van jouw bezoekers hebt gewekt, is het tijd om te benadrukken waarom ze voor jouw product moeten kiezen. Dit kun je doen door de voordelen uit te lichten en voorbeelden te delen.
Door storytelling toe te passen neem je bezoekers écht mee in jouw verhaal. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een casestudy uit te lichten om herkenning te creëren bij jouw bezoeker. Storytelling is niet alleen leuker om te lezen, ook zorg je ervoor dat mensen zich herkennen in het verhaal. Hierdoor is de kans groter dat mensen overgaan tot actie.
Daarnaast zijn er meer tips die je kunt toepassen om jouw bezoekers over te laten gaan tot actie:
- Recensies wekken vertrouwen, vraag er dus om en licht ze uit. “Social proof” is altijd goed om anderen te overtuigen en nieuwsgierig te maken naar jouw product.
- Maak een veelgestelde vragen onderdeel op je verkooppagina. Zo verhoog je de kans op verkoop. Want, mensen die twijfelen hebben vragen. Als jij zorgt dat je die vragen alvast beantwoordt, neem je die twijfel weg.
Fase 3: Bezoekers gaan over tot aankoop
In deze fase zijn de bezoekers overtuigd en klaar om over te gaan tot aankoop. Daarom is het zo belangrijk om in deze fase te benadrukken welke problemen jij oplost. Zorg voor een duidelijke call-to-action die opvalt met een opvallende button die niet te missen is. Zo zorg je dat jouw bezoeker makkelijker over gaat tot aankoop, want je maakt het ‘easy peasy’ om contact met jou op te nemen en je product te kopen.
Hierbij is het ook belangrijk om te zorgen dat het aankoopproces zo snel mogelijk kan plaatsvinden. Hoe meer vragen bezoekers moeten invullen, hoe sneller ze geneigd zijn om weg te klikken.
Van bezoeker tot klant
Zoals je ziet, leggen jouw bezoekers eerst een hele reis af voordat ze besluiten om over te gaan tot actie. Oftewel, voor jouw bezoeker een klant wordt, gaan ze door verschillende fases heen.
- Bewustwording: bezoekers die op jouw website komen, gaan niet direct over tot verkoop. Maak jouw bezoekers bewust door de connectie aan te gaan.
- Overweging: de interesse van jouw bezoekers is gewekt. Ze overwegen om tot verkoop over te gaan, maar zijn nog niet helemaal overtuigd.
- Aankoop: jouw bezoekers zijn overtuigd van jouw product of dienst en zijn klaar om tot aankoop over te gaan.
Zorg er daarom voor dat je jouw verkooppagina’s op de juiste manier opbouwt. In mijn podcast “van bezoeker tot klant met content” deel ik nog meer voorbeelden én tips die je direct kunt toepassen. Je luistert mijn podcast hier.
Wil jij ook aan de slag om meer conversie uit je website te halen? Neem dan – geheel vrijblijvend – contact met mij op.