Weet jij precies wat jouw klanten intoetsen in Google, als ze iemand zoeken zoals jij? Niet alleen is het handig om deze informatie te hebben om beter gevonden te worden in zoekmachines, maar ook spreek je zo de taal van jouw volgers en klanten. Door middel van een zoekwoorden onderzoek krijg je deze informatie boven tafel. Toch wordt het zoekwoorden onderzoek helaas nog door te veel ondernemers overgeslagen. Dat kan natuurlijk komen door een gebrek aan kennis en dat is ontzettend zonde. In dit artikel lees je daarom wat een zoekwoorden onderzoek is, wat het verschil is tussen short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden, welke (gratis) tools je kunt gebruiken en wat het je oplevert bij het uitvoeren van je zoekwoorden analyse.
Het zoekwoorden onderzoek als basis van je webteksten en blogs
Zonder inzicht in de kansen en concurrentie van de zoekwoorden waar je op wil scoren, is het niet echt zinvol om teksten te schrijven. Waarom niet? Als je niet weet waar jouw potentiële klant op zoekt, weet je dus ook niet of je op het juiste spoor zit met de teksten. Blijkt inderdaad dat je teksten niet goed geoptimaliseerd zijn? Dan zul je dus niet verschijnen in de organische zoekresultaten. Dat kan al veroorzaakt worden door de kleinste details.
Neem het voorbeeld van een trouwfotograaf in Den Haag. Iedereen zoekt via andere termen naar dit onderwerp. Dat kan zijn: trouwfotograaf, trouwfotografie, bruidsfotograaf, foto’s maken bruiloft etc. Uit de tools blijkt dat het verschil tussen de resultaten van de zoekwoorden behoorlijk is. Dit kom je dus nooit te weten zonder het zoekwoorden onderzoek te doen. Een zoekwoorden analyse is dus onmisbaar.
Pas als je weet hoe het met de zoekwoorden (en de bijbehorende concurrentie) zit, heb je de beste zoektermen in zicht. En dán pas kun je beginnen met het optimaliseren van je (web)teksten of blogs.
Short tail en long tail zoekwoorden
Terug naar het zoekwoorden onderzoek, want hoe doe je dit, welke termen zijn interessant en waar kijk je nog meer naar?
Short tail zoektermen
Neem nog even het voorbeeld van de trouwfotograaf. Het enkele woord ‘trouwfotograaf’ is een short tail zoekwoord, omdat het bestaat uit één woord. Onder short tail zoekwoorden vallen ook twee zoekwoorden.
Long tail zoektermen
Bij drie zoekwoorden of meer hebben we het over long tail zoekwoorden. Waar short tail zoekwoorden vaak een hoog zoekvolume hebben (uitzonderingen daar gelaten), hebben long tail zoekwoorden vaak juist een lager zoekvolume en minder concurrentie.
Bovendien kun je juist problemen van je klant of de oplossing van je product of dienst omschrijven met long tail zoekwoorden. Er wordt tegenwoordig namelijk steeds vaker op volzinnen gezocht. Je kunt dus op een hele specifieke manier bezoekers naar je website trekken. Je moet alleen wél weten hoe.
Alternatieve zoektermen
De tools leveren je naast short tail en long tail zoektermen ook alternatieve zoekwoorden op, oftewel nieuwe zoekwoorden waar je zelf misschien nog niet aan dacht. Zodra je ‘trouwfotograaf Den Haag’ invoert, komen vanzelf de andere opties omhoog zoals ‘bruidsfotograaf’, ‘foto’s laten maken bruiloft’ etc. Zo verbreed je je analyse dus en ben je veel completer.
Wat levert een zoekwoorden onderzoek nog meer op?
Naast de short tail en long tail zoekwoorden en gerelateerde zoekopdrachten krijg je natuurlijk inzicht in de maandelijkse zoekopdrachten. Het zoekvolume per maand dus, waarin je ziet hoe vaak per maand een bepaald zoekwoord wordt ingetypt. In bepaalde SEO-tools kun je ook zien hoe hoog de concurrentie is.
Blijkt uit het onderzoek dat de concurrentie moordend is, dan is het bijvoorbeeld slim om voor andere zoektermen te kiezen waarbij je ziet dat er minder concurrentie is.
De intentie achter een zoekwoord
We gaan even een stapje terug naar de short tail en long tail zoekwoorden. Stel dat een short tail zoekwoord een ontzettend hoog zoekvolume per maand oplevert, waarbij de concurrentie moordend is. In dit geval wordt het lastig om organisch te scoren op dat zoekwoord. Het is dan slimmer om te kijken naar de juiste zoekwoorden, met een bepaalde intentie.
Ter verduidelijking een voorbeeld. Neem het woord ‘Adidas’. Dit heeft een extreem hoog zoekvolume per maand én onmogelijke concurrentie. Het woord zelf zegt nog niets over de intentie van de potentiële klant. Het kan van alles zijn: iemand wil meer informatie over het merk, wil kleding vergelijken of juist schoenen kopen misschien. Bekijk je de mogelijkheden voor de long tail zoekwoorden ‘Adidas hardloopbroek maat M’, dan zoek je al véél gerichter. Maak dus een slimme combinatie van long tail zoekwoorden, zoekvolume per maand, concurrentie en de juiste zoekintentie. Doe je dat? Dan ben je al heel goed op weg.
Verschillende gratis en betaalde zoekwoorden tools
Een zoekwoorden onderzoek uitvoeren hoeft niet moeilijk te zijn, je moet alleen weten welke zoekwoorden tools je nodig hebt. Gelukkig zijn er genoeg betaalde en zelfs gratis tools om een zoekwoordenanalyse te doen. Goede, gratis zoekwoorden tools zijn:
- De gratis keyword planner van Google
- Ubersuggest (drie gratis zoekopdrachten per dag)
Goede, betaalde tools zijn:
- Semrush;
- Ahrefs;
- Ubersuggest (bij een betaalde versie veel meer mogelijkheden);
- KWfinder van Mangools;
- Answer the public.
De tools lijken op elkaar, maar hebben uiteraard hun onderlinge verschillen. Bij de meeste tools kun je een proefperiode afsluiten. Probeer dus verschillende tools en kijk wat je fijn vindt. Eén ding is zeker: een tool is onmisbaar.
Volg de trend met Google trends
Door Google trends te gebruiken zie je welke zoektermen online veel gebruikt worden en waar de trend omhoog aan het bewegen is. Zo heb ik een keer een zoekwoorden onderzoek uitgevoerd voor een klant en laten toepassen op een pagina. Hiervan was de trend volgens Google trends sterk omhoog aan het bewegen. Deze pagina ging van 48 bezoekers per dag naar 753 bezoekers per dag. Deze trend zag je duidelijk aankomen binnen Google trends. Door hier gebruik van te maken hebben we het aantal bezoekers met 1500% laten groeien!
Tijd voor actie
Je weet nu meer over een zoekwoorden onderzoek, het verschil tussen de short tail en long tail zoekwoorden, maar ook hoe je deze het beste in kunt zetten voor de beste resultaten en welke tools je daarvoor nodig hebt. Aan de slag dus!
Zie je – zoals het hoort – hier ook écht de waarde in, maar laat je dit liever over aan een SEO-specialist?
Neem dan contact op.