Sven Kersten

SEO Strateeg

Met 20 jaar ervaring in ICT ben ik gestart met mijn eigen webdesign agency. Gedurende de laatste 10 jaar heb ik me gespecialiseerd in SEO en heb ik honderden bedrijven geholpen hun online zichtbaarheid te verbeteren. In 2020 lanceerde ik mijn podcast 'De Ideale Website', en in 2022 richtte ik de Spixels Community op. Hier bied ik via online cursussen en masterclasses hulp aan internetondernemers om hun zichtbaarheid te vergroten. Je kunt hier 24/7 vragen te stellen en deelnemen aan live Q&A-sessies, waardoor je altijd toegang hebt tot deskundige ondersteuning en interactieve leermogelijkheden.

Bijgewerkt op:

in

Google Analytics

5 minuten lezen

Waarom privacy gerichte analytics de toekomst worden

Privacy gerichte analytics worden steeds populairder. En dat is niet gek. Je hebt het namelijk vast al eens gehoord: de rechtszaken van Google in Europa omtrent gegevensverzameling. De conclusie hieruit is dat Universal Analytics stopt per 1 juli 2023. Google stuurt nu aan op het gebruik van Google Analytics 4, wat daarvoor in de plaats is gekomen. Maar wat houdt Google Analytics 4 in? En zijn er alternatieven?

Waarom is er zoveel kritiek op Universal Analytics?

Terug naar het begin. Vanwaar de kritiek? Universal Analytics is in strijd met de privacywetgeving (AVG: Algemene verordening gegevensbescherming). Universal Analytics registreert iedere bezoeker van een website, inclusief niet-geanonimiseerde gegevens. Fijn voor de eigenaar van de website, omdat dit inzichten geeft die handig kunnen zijn voor analyses, maar minder fijn voor de bezoeker. De persoonsgegevens worden namelijk opgeslagen, terwijl in veel gevallen een bezoeker helemaal geen toestemming geeft voor het opslaan hiervan. Oftewel: de privacy van de bezoeker wordt geschonden.

Google Analytics 4

Aangezien Universal Analytics volgend jaar verdwijnt, komt daar – nu alvast – Google Analytics 4 voor in de plaats. Dit is de manier waarop Google de toekomst ziet. Google Analytics 4 is (bijna) cookieloos. Hoe hebben ze dat gedaan? Google Signals is in het leven geroepen. Dit is gekoppeld aan jouw Googleaccount, waarmee het verkeer gemeten wordt dat jij aflegt.

Een voorbeeld: de meeste mensen zijn op hun telefoon en laptop ingelogd op hun Googleaccount. Als jij ‘s ochtends met je telefoon naar een specifieke website gaat, maar dit later met je laptop hervat, ziet Google dit nog steeds als eenzelfde sessie.

Maar eerlijk is eerlijk: hoe cookieloos Google Analytics 4 ook mag zijn, de data wordt nog stééds opgeslagen. Ben je op zoek naar een beter alternatief? Kijk dan eens naar privacy gerichte analytics.

Website analytics

Wat zijn privacy gerichte analytics?

Privacy gerichte analytics (ook privacy vriendelijke analytics) zijn een manier om gegevens op te slaan, te verzamelen en te meten op een manier waarbij de privacyrechten in acht worden genomen. De bezoeker van de website behoudt op deze manier meer controle over het gebruik van de gegevens.

Het gebruik van privacy gerichte analytics

Als je als bedrijf gebruik maakt van privacy vriendelijke analytics dien je aan bepaalde punten te voldoen:

  • Toestemming vragen voor een bevestiging van het opslaan van de gegevens
  • Transparantie over wat er met de gegevens gebeurt en waar het wordt opgeslagen
  • Informatie enkel verwerken voor de essentiële doelen en de bezoeker hier helder over informeren, vóórdat toestemming wordt gegeven
  • Gegevensbeveiliging: gebruik maken van methoden en hulpmiddelen om misbruik van de gegevens te voorkomen

Het is belangrijk dat je als bezoeker weet dat je erop kunt vertrouwen dat er niets geks gebeurt met je gegevens. Als bedrijf moet je tegenwoordig die garantie kunnen geven, ook omdat er zelfs boetes kunnen volgen als je de regels niet goed naleeft. Dit zijn bedragen die flink op kunnen lopen, dus zorg dat je goed checkt of je bedrijf veilig en privacyproof is ingericht.

Waarom privacy gerichte analytics een goed idee zijn voor bedrijven

Gebruik maken van privacy gerichte analytics heeft meerdere voordelen.

  • Je hebt geen cookies meer nodig

Hoe fijn! Nooit meer die irritante pop up in je scherm dat je cookies moet accepteren. Als je gebruik maakt van privacy gerichte analytics hoef je dit namelijk niet meer in te stellen.

  • Je bewaart geen gevoelige data meer

Met Universal Analytics worden heel veel gegevens opgeslagen. Óók gegevens die je als bedrijf eigenlijk helemaal niet nodig hebt. En eerlijk is eerlijk: de bezoeker weet nooit 100% zeker wat er met die gegevens gebeurt. Data, privacy en vooral privacy gevoeligheid is iets wat steeds vaker onderwerp van gesprek is. Door te werken met privacy gerichte analytics ga je hier een stuk beter mee om.

  • Je krijgt de gegevens die je werkelijk nodig hebt

Als je als bedrijf kiest voor privacy gerichte analytics ben je veel gerichter bezig met gegevens. Gegevens die écht waardevol zijn voor je analyses.

Fathom Analytics en Matomo: de alternatieven

Als je gebruik maakt van Universal Analytics (wat dus verdwijnt) of geen gebruik wil maken van Google Analytics 4, zijn er ook nog alternatieven die beter met je data omgaan. Fathom Analytics en Matomo Analytics behoren tot de alternatieven. 

Fathom Analytics is een AVG-conforme tool met veel voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld Universal Analytics, Google Analytics 4 of andere tools. Hieronder zie je een tabel met de grootste verschillen.

 Google AnalyticsAndere AnalyticsFathom Analytics
Persoonlijke data verzamelingWe weten allemaal het antwoordSomsNooit
Geanonimiseerde logsNeeSomsJa
GDPR-compliantNeeSomsJa

Naast Fathom Analytics is Matomo ook een goede, veilige optie. De software van Matomo installeer en beheer je zelf op je eigen websiteserver. Op deze manier heb je alles in eigen beheer. De data wordt dus niet gedeeld met derden. Met Matomo heb je inzicht in de (geanonimiseerde) bezoekersstatistieken van de website.

Werk aan de winkel

Universal Analytics verdwijnt en mag in de toekomst niet meer gebruikt worden. Google Analytics 4 komt daarvoor in de plaats. Toch wordt daarmee nog steeds (veel) data opgeslagen. Een alternatief is privacy gerichte analytics, waarbij er geen cookies meer nodig zijn, je geen privacygevoelige data verwerkt en doelbewuste (en enkel noodzakelijke) gegevens gebruikt.

Maakt jouw bedrijf al gebruik van privacy gerichte analytics?

In de community van ‘De Ideale Website‘ deel ik regelmatig handige tips over dit onderwerp. Zo weet jij als eerste wat je kunt doen om op de juiste manier bezig te zijn met het verwerken van gegevens.

Sven Kersten

Zit je vast met je online groei en krijg je je website maar niet van de grond? Al meer dan 15 jaar help ik online ondernemers met het behalen van online succes door gebruik te maken van SEO, conversie optimalisatie en webdesign. Het is mijn missie om online ondernemers met elkaar te verbinden via mijn online marketing community. Wil je niet alleen maar inspiratie op doen, maar ook echt stappen zetten door het volgen van exclusieve webinars, online marketing trainingen en live Q&A's? Wordt dan lid van de Spixels Community, zonder dat je een grote investering hoeft te doen. De eerste 2 weken zijn gratis!

Bekijk wat je krijgt

Gerelateerde blogs

Waarom Google ‘conversies’ heeft aangepast naar ‘belangrijke gebeurtenissen’ in Google Analytics

Ken je dat gevoel wanneer je op een website komt die je overspoelt met pop-ups, felle kleuren en bewegende animaties? Het kan behoorlijk vermoeiend zijn. Bovendien wil je ...

Google Analytics 4: de meest gestelde vragen

Google Analytics: iedereen met een website kent het wel. Althans, zou het moeten kennen. Met Google Analytics meet je onder andere het verkeer op de website. Meten is ...

Google analytics 4 uitleg voor beginners

Google Analytics 4 is de nieuwste versie van Google’s populaire analyse-tool voor websites. Deze versie biedt een aantal nieuwe functies en verbeterde mogelijkheden om uw website te meten ...

Plaats een reactie

Kom hoger in Google met de juiste zoekwoorden op je website

In deze waardevolle masterclass kom je erachter welke woorden het beste werken voor jouw website, zodat je meer bezoekers krijgt, meer klanten wint, en je omzet verhoogt.

Bekijk de tijden