Privacy gerichte analytics worden steeds populairder. En dat is niet gek. Je hebt het namelijk vast al eens gehoord: de rechtszaken van Google in Europa omtrent gegevensverzameling. De conclusie hieruit is dat Universal Analytics stopt per 1 juli 2023. Google stuurt nu aan op het gebruik van Google Analytics 4, wat daarvoor in de plaats is gekomen. Maar wat houdt Google Analytics 4 in? En zijn er alternatieven?
Waarom is er zoveel kritiek op Universal Analytics?
Terug naar het begin. Vanwaar de kritiek? Universal Analytics is in strijd met de privacywetgeving (AVG: Algemene verordening gegevensbescherming). Universal Analytics registreert iedere bezoeker van een website, inclusief niet-geanonimiseerde gegevens. Fijn voor de eigenaar van de website, omdat dit inzichten geeft die handig kunnen zijn voor analyses, maar minder fijn voor de bezoeker. De persoonsgegevens worden namelijk opgeslagen, terwijl in veel gevallen een bezoeker helemaal geen toestemming geeft voor het opslaan hiervan. Oftewel: de privacy van de bezoeker wordt geschonden.
Google Analytics 4
Aangezien Universal Analytics volgend jaar verdwijnt, komt daar – nu alvast – Google Analytics 4 voor in de plaats. Dit is de manier waarop Google de toekomst ziet. Google Analytics 4 is (bijna) cookieloos. Hoe hebben ze dat gedaan? Google Signals is in het leven geroepen. Dit is gekoppeld aan jouw Googleaccount, waarmee het verkeer gemeten wordt dat jij aflegt.
Een voorbeeld: de meeste mensen zijn op hun telefoon en laptop ingelogd op hun Googleaccount. Als jij ‘s ochtends met je telefoon naar een specifieke website gaat, maar dit later met je laptop hervat, ziet Google dit nog steeds als eenzelfde sessie.
Maar eerlijk is eerlijk: hoe cookieloos Google Analytics 4 ook mag zijn, de data wordt nog stééds opgeslagen. Ben je op zoek naar een beter alternatief? Kijk dan eens naar privacy gerichte analytics.
Wat zijn privacy gerichte analytics?
Privacy gerichte analytics (ook privacy vriendelijke analytics) zijn een manier om gegevens op te slaan, te verzamelen en te meten op een manier waarbij de privacyrechten in acht worden genomen. De bezoeker van de website behoudt op deze manier meer controle over het gebruik van de gegevens.
Het gebruik van privacy gerichte analytics
Als je als bedrijf gebruik maakt van privacy vriendelijke analytics dien je aan bepaalde punten te voldoen:
- Toestemming vragen voor een bevestiging van het opslaan van de gegevens
- Transparantie over wat er met de gegevens gebeurt en waar het wordt opgeslagen
- Informatie enkel verwerken voor de essentiële doelen en de bezoeker hier helder over informeren, vóórdat toestemming wordt gegeven
- Gegevensbeveiliging: gebruik maken van methoden en hulpmiddelen om misbruik van de gegevens te voorkomen
Het is belangrijk dat je als bezoeker weet dat je erop kunt vertrouwen dat er niets geks gebeurt met je gegevens. Als bedrijf moet je tegenwoordig die garantie kunnen geven, ook omdat er zelfs boetes kunnen volgen als je de regels niet goed naleeft. Dit zijn bedragen die flink op kunnen lopen, dus zorg dat je goed checkt of je bedrijf veilig en privacyproof is ingericht.
Waarom privacy gerichte analytics een goed idee zijn voor bedrijven
Gebruik maken van privacy gerichte analytics heeft meerdere voordelen.
- Je hebt geen cookies meer nodig
Hoe fijn! Nooit meer die irritante pop up in je scherm dat je cookies moet accepteren. Als je gebruik maakt van privacy gerichte analytics hoef je dit namelijk niet meer in te stellen.
- Je bewaart geen gevoelige data meer
Met Universal Analytics worden heel veel gegevens opgeslagen. Óók gegevens die je als bedrijf eigenlijk helemaal niet nodig hebt. En eerlijk is eerlijk: de bezoeker weet nooit 100% zeker wat er met die gegevens gebeurt. Data, privacy en vooral privacy gevoeligheid is iets wat steeds vaker onderwerp van gesprek is. Door te werken met privacy gerichte analytics ga je hier een stuk beter mee om.
- Je krijgt de gegevens die je werkelijk nodig hebt
Als je als bedrijf kiest voor privacy gerichte analytics ben je veel gerichter bezig met gegevens. Gegevens die écht waardevol zijn voor je analyses.
Fathom Analytics en Matomo: de alternatieven
Als je gebruik maakt van Universal Analytics (wat dus verdwijnt) of geen gebruik wil maken van Google Analytics 4, zijn er ook nog alternatieven die beter met je data omgaan. Fathom Analytics en Matomo Analytics behoren tot de alternatieven.
Fathom Analytics is een AVG-conforme tool met veel voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld Universal Analytics, Google Analytics 4 of andere tools. Hieronder zie je een tabel met de grootste verschillen.
Google Analytics | Andere Analytics | Fathom Analytics | |
Persoonlijke data verzameling | We weten allemaal het antwoord | Soms | Nooit |
Geanonimiseerde logs | Nee | Soms | Ja |
GDPR-compliant | Nee | Soms | Ja |
Naast Fathom Analytics is Matomo ook een goede, veilige optie. De software van Matomo installeer en beheer je zelf op je eigen websiteserver. Op deze manier heb je alles in eigen beheer. De data wordt dus niet gedeeld met derden. Met Matomo heb je inzicht in de (geanonimiseerde) bezoekersstatistieken van de website.
Werk aan de winkel
Universal Analytics verdwijnt en mag in de toekomst niet meer gebruikt worden. Google Analytics 4 komt daarvoor in de plaats. Toch wordt daarmee nog steeds (veel) data opgeslagen. Een alternatief is privacy gerichte analytics, waarbij er geen cookies meer nodig zijn, je geen privacygevoelige data verwerkt en doelbewuste (en enkel noodzakelijke) gegevens gebruikt.
Maakt jouw bedrijf al gebruik van privacy gerichte analytics?
In de community van ‘De Ideale Website‘ deel ik regelmatig handige tips over dit onderwerp. Zo weet jij als eerste wat je kunt doen om op de juiste manier bezig te zijn met het verwerken van gegevens.