Sven Kersten

SEO Strateeg

Met 20 jaar ervaring in ICT ben ik gestart met mijn eigen webdesign agency. Gedurende de laatste 10 jaar heb ik me gespecialiseerd in SEO en heb ik honderden bedrijven geholpen hun online zichtbaarheid te verbeteren. In 2020 lanceerde ik mijn podcast 'De Ideale Website', en in 2022 richtte ik de Spixels Community op. Hier bied ik via online cursussen en masterclasses hulp aan internetondernemers om hun zichtbaarheid te vergroten. Je kunt hier 24/7 vragen te stellen en deelnemen aan live Q&A-sessies, waardoor je altijd toegang hebt tot deskundige ondersteuning en interactieve leermogelijkheden.

Bijgewerkt op:

in

Google Analytics

4 minuten lezen

Google Analytics 4: de meest gestelde vragen

Google Analytics: iedereen met een website kent het wel. Althans, zou het moeten kennen. Met Google Analytics meet je onder andere het verkeer op de website. Meten is weten. Zonder het verkeer te meten, heb je eigenlijk geen idee hoe de website het doet. Krijg je veel bezoekers? Haken bezoekers af? En als ze afhaken: waar dan? Je hebt Google Analytics dus écht nodig. Als je bekend bent met Google Analytics heb je ook vást al gehoord over Google Analytics 4, de nieuwe versie van Google Universal Analytics. In dit artikel lees je de meest gestelde vragen over deze onderwerpen.

Google Analytics 4 na Universal Analytics: wat is het verschil?

Het belangrijkste om te weten is dat Universal Analytics ondertussen is gestopt. Sinds 1 juli 2023 is Universal Analytics → Google Analytics 4. Universal Analytics verzameld ondertussen geen data meer.

Om het even allemaal makkelijker te maken (of niet): GA4 is de afkorting van Google Analytics 4. Kwam je eerder trouwens ergens Google Analytics 3 tegen? Ook dat kan. Universal Analytics was namelijk eerder Google Analytics 3.

De GA4 versie is er nog steeds om metingen te doen. Toch heeft het voor veel ondernemers met een website een behoorlijke impact. Tot het moment van Google Analytics 4 werd alles gemeten met specifiek ingestelde inrichtingen. Dat verdwijnt ineens dus. Alles moet overgezet en opnieuw ingesteld worden.

Waarom de switch?

De verouderde manier van gegevens meten, opslaan en verwerken leidde ertoe dat Universal Analytics niet meer kon voldoen aan de standaarden. Google Analytics 4 is privacy- en gebruiksvriendelijker.

Wat kun je na 1 juli 2023 meer doen met Google Analytics 4?

Dat Google Analytics 4 meer kan dan Universal Analytics is zeker. Zo is de nieuwe versie voorzien van:

  • Machine Learning → Nog sneller en handiger data uit websites halen
  • Vernieuwde rapportages en uitgebreide set aan meetmogelijkheden → Een nog completer beeld van bezoekers
  • De mogelijkheid om aangepaste doelgroepen aan te maken → Verkeer nog beter volgen
  • Mogelijkheden om verkeer vanuit meerdere kanalen te meten → Ook via verschillende apparaten
  • Betere privacy voor bezoekers → IP-adressen worden niet meer standaard opgeslagen
  • Event driven d.m.v. gebeurtenissen → Dit is zo gaaf!

Een ander verschil met Universal Analytics zit ‘m ook in het design. Het ziet er allemaal net wat anders uit dan je gewend bent. Gelukkig kun je er ook nét wat meer mee dan Universal Analytics.

Google analytics 4 uitleg voor beginners

Wat meet Google Analytics 4 allemaal?

Veel. Heel veel.

Samengevat komt het neer op:

  • Aantal bezoekers en potentiële klanten
  • Herkomst (qua verkeer) van bezoekers
  • Gegevens van bezoekers
  • Gebruikersgedrag
  • Apparaatgegevens
  • Gebeurtenissen
  • Conversies

Moet ik Google Analytics 4 nu instellen?

Als je Google Analytics 4 nog niet hebt ingesteld, is het aan te raden om dit zo snel mogelijk te doen. De oude versie verzamelt geen data neer en iedere dag dat je niets doet, is een gat in je data. Hoe eerder jij alles hebt ingesteld, hoe meer data je nu al verzamelt in Google Analytics 4.

Als je geen inzicht hebt in de data is het moeilijk om te optimaliseren en te groeien. Je weet immers niet waar je moet beginnen, omdat je überhaupt geen idee hebt hoe je het doet. Wil jij dus meer uit je bedrijf halen? Dan wordt het tijd om serieus aan de slag te gaan met Google Analytics 4. Het is een cliché, maar meten is weten.

Hoe stel ik Google Analytics 4 zelf in?

Op de website van Google zelf vind je een compleet stappenplan om Google Analytics 4 in te stellen. Dit betekent dat je een migratie uitvoert. Tegenwoordig biedt Google ook een automatische migratie aan. Toch zul je hier ook nog handmatige acties uit moeten voeren om alles correct in te stellen. Het kan ook zo zijn dat de data verschilt, omdat het anders gemeten wordt in de nieuwe versie.

Heb je werkelijk waar geen idee waar je moet beginnen en hoe je dit het meest effectief kunt doen? Besteed het dan uit. Zo weet je zeker dat alles goed ingesteld staat. Voor een ander is het een fluitje van een cent, terwijl jij misschien uren aan het zoeken bent.

Wil je zelf alvast aan de slag gaan? Bekijk dan de opname van mijn gratis GA4 masterclass!

Gratis Google Analytics 4 masterclass:

In mijn gratis masterclass laat ik je zien hoe je kunt overstappen naar Google Analytics 4 en hoe je deze waardevolle tool goed kunt inzetten voor je eigen website, zonder dat je hiervoor technische kennis nodig hebt.

Inclusief praktische tips, tricks & rapporten die je direct kunt inzetten voor je eigen website.

Vul je naam en e-mailadres hieronder in en kijk over mijn schouder mee en doe na wat ik doe.

Je ontvangt de link naar de opname DIRECT in je inbox!

Klik hier om mee te doen met de masterclass van vandaag!

We schakelen de demografische gegevens in, zodat je ook leeftijden, geslacht en locatiegegevens gaat verzamelen;

Je weet eindelijk je weg te vinden in GA4;

We maken samen een veel gebruikt rapport aan.

We gaan een conversie op je website instellen, zodat je eindelijk meet hoeveel leads je verzamelt.

Joannette Riddersma
Joannette Riddersma
Ina van Berkum
Ina van Berkum

Sven Kersten

Zit je vast met je online groei en krijg je je website maar niet van de grond? Al meer dan 15 jaar help ik online ondernemers met het behalen van online succes door gebruik te maken van SEO, conversie optimalisatie en webdesign. Het is mijn missie om online ondernemers met elkaar te verbinden via mijn online marketing community. Wil je niet alleen maar inspiratie op doen, maar ook echt stappen zetten door het volgen van exclusieve webinars, online marketing trainingen en live Q&A's? Wordt dan lid van de Spixels Community, zonder dat je een grote investering hoeft te doen. De eerste 2 weken zijn gratis!

Bekijk wat je krijgt

Gerelateerde blogs

Waarom Google ‘conversies’ heeft aangepast naar ‘belangrijke gebeurtenissen’ in Google Analytics

Ken je dat gevoel wanneer je op een website komt die je overspoelt met pop-ups, felle kleuren en bewegende animaties? Het kan behoorlijk vermoeiend zijn. Bovendien wil je ...

Google Analytics 4: de meest gestelde vragen

Google Analytics: iedereen met een website kent het wel. Althans, zou het moeten kennen. Met Google Analytics meet je onder andere het verkeer op de website. Meten is ...

Google analytics 4 uitleg voor beginners

Google Analytics 4 is de nieuwste versie van Google’s populaire analyse-tool voor websites. Deze versie biedt een aantal nieuwe functies en verbeterde mogelijkheden om uw website te meten ...

Plaats een reactie

Kom hoger in Google met de juiste zoekwoorden op je website

In deze waardevolle masterclass kom je erachter welke woorden het beste werken voor jouw website, zodat je meer bezoekers krijgt, meer klanten wint, en je omzet verhoogt.

Bekijk de tijden