Sven Kersten

SEO Strateeg

Met 20 jaar ervaring in ICT ben ik gestart met mijn eigen webdesign agency. Gedurende de laatste 10 jaar heb ik me gespecialiseerd in SEO en heb ik honderden bedrijven geholpen hun online zichtbaarheid te verbeteren. In 2020 lanceerde ik mijn podcast 'De Ideale Website', en in 2022 richtte ik de Spixels Community op. Hier bied ik via online cursussen en masterclasses hulp aan internetondernemers om hun zichtbaarheid te vergroten. Je kunt hier 24/7 vragen te stellen en deelnemen aan live Q&A-sessies, waardoor je altijd toegang hebt tot deskundige ondersteuning en interactieve leermogelijkheden.

Bijgewerkt op:

in

Conversie

4 minuten lezen

Wel of geen stockfoto’s: de do’s en don’ts op een rijtje

Foto’s voor je website

Uiteraard wil je dat jouw website blijft hangen bij je bezoekers. Die kans is het grootst wanneer je originele content én afbeeldingen plaatst. Het gebruik van de juiste stockfoto’s kan daar zeker bij helpen. Toch hebben stockfoto’s een enigszins negatief imago en dat is niet voor niets! Veel stockfoto’s zien er hetzelfde uit en zorgen ervoor dat jouw website minder professioneel en betrouwbaar overkomt, het zou immers zomaar een website van iemand anders kunnen zijn. Daarom raad ik als webdesigner eigenlijk altijd aan om originele foto’s en afbeeldingen te gebruiken.

DON’T: Afbeeldingen van Google gebruiken

Afbeeldingen vanuit Google opslaan en op je website plaatsen: doe het niet! Het lijkt misschien makkelijk om even snel een bijpassende afbeelding op te zoeken die precies overeenkomt met jouw blog, maar toch, denk goed na. De meeste afbeeldingen op het internet zijn niet rechtenvrij, dit betekent dat er auteursrecht op rust. Dat wil zeggen dat de fotograaf de rechten heeft en graag betaald wil worden als zijn of haar foto’s worden gebruikt. Wist je dat de boetes voor het gebruiken van foto’s en afbeeldingen die niet rechtenvrij zijn heel hoog kunnen oplopen?

DO: Controleer altijd of een stockfoto rechtenvrij is

Er zijn verschillende websites waar je gratis en betaalde stockfoto’s kan downloaden. Kijk bijvoorbeeld eens op Unsplash of Pexels. Hier kun je zowel gratis als betaalde stockfoto’s downloaden en gebruiken voor je website. Maar let op: uiteindelijk wil je toch dat jouw website eruit springt, zorg daarom dat je jouw keuze voor afbeeldingen zorgvuldig afweegt. Soms het raadzaam om toch iets meer te betalen voor een originele stockfoto, dan de gratis foto die iedere andere ondernemer zou kunnen gebruiken.

Wel of geen stockfoto’s: de do’s en don’ts op een rijtje 1

DON’T: De eerste foto kiezen die je tegenkomt

Je hebt een geweldige webpagina geschreven voor jouw aanbod en gaat op zoek naar een bijpassende stockfoto. De eerste foto die je ziet lijkt prima en je klikt erop. Wees je ervan bewust dat anderen dit ook zo ervaren! Daardoor is de kans groot dat de door jou gekozen afbeelding al voor andere blogs en websites wordt gebruikt. Een gemiste kans: want de juiste afbeelding kan een tekst veel kracht bijzetten. Denk daarom na welke boodschap je wilt uitdragen en selecteer vervolgens een originele afbeelding.

DO: Je stockfoto’s bewerken

Wil je dat jouw merkidentiteit opvalt? Bewerk dan een bestaande stockfoto zodat jouw ‘sausje’ eroverheen zit. Dit kan je bijvoorbeeld doen door jouw foto of logo erin te verwerken of de kleuren van jouw huisstijl toe te voegen. Ben je zelf niet heel handig met photoshop? Vraag dan een professionele grafisch ontwerper om je hierbij te ondersteunen.

DON’T: te grote afbeeldingen gebruiken

Wist je dat de grootte van jouw afbeeldingen invloed heeft op de werking van je website? Een grote foto of afbeelding zorgt er namelijk voor dat je website langzamer laadt. Niet alleen kan dit bezoekers afschrikken (ze hebben immers geen zin om lang te wachten), ook Google kan jouw website lager in de zoekresultaten laten ranken. De laadsnelheid van je website is namelijk een belangrijke SEO-factor.

Maar welke grootte moet je nu wél aanhouden? Ik zet het voor je op een rijtje:

  • Voor een gemiddelde foto kun je het best 500 pixels aanhouden. Ervan uitgaande dat een gemiddelde website 1200 pixels breed is, doe je er slim aan om 500 pixels per afbeelding aan te houden.
  • De header van je website is meestal de blikvanger bovenaan je pagina, deze afbeelding mag eruit knallen. Daarom houd ik voor een headerafbeelding altijd een grootte van 1920 pixels aan. Wil je dat je website snel blijft laden? Zorg dan dat je 1600 pixels aanhoudt, maar let op dat dit niet ten koste van de kwaliteit van je afbeelding gaat.
Wel of geen stockfoto’s: de do’s en don’ts op een rijtje 2

Tot slot

Als webdesigner raad ik eigenlijk altijd aan om te investeren in goede foto’s. Foto’s die jouw merk laten zien en de aandacht trekken van jouw bezoekers. Het is nou eenmaal een feit dat goede foto’s zorgen voor een professionele uitstraling. Het is dus zeker de moeite waard om goede foto’s te laten maken door een professionele fotograaf. Wil je toch (af en toe) aan de slag met stockfoto’s? Zorg dan dat je goed selecteert welke stockfoto’s jouw website versterken. Betaal liever iets meer dan de eerste gratis foto te kiezen die je tegenkomt.

Foto’s optimaliseren voor je website kan ook automatisch. Wil je zeker weten dat jouw afbeeldingen het juiste formaat hebben? Neem dan eens een kijkje bij mijn dienst die er automatisch voor zorgt dat alle stockfoto’s en afbeeldingen op jouw website het juiste formaat hebben! Wil je meer advies over jouw website? Neem dan vrijblijvend contact op.

Sven Kersten

Zit je vast met je online groei en krijg je je website maar niet van de grond? Al meer dan 15 jaar help ik online ondernemers met het behalen van online succes door gebruik te maken van SEO, conversie optimalisatie en webdesign. Het is mijn missie om online ondernemers met elkaar te verbinden via mijn online marketing community. Wil je niet alleen maar inspiratie op doen, maar ook echt stappen zetten door het volgen van exclusieve webinars, online marketing trainingen en live Q&A's? Wordt dan lid van de Spixels Community, zonder dat je een grote investering hoeft te doen. De eerste 2 weken zijn gratis!

Bekijk wat je krijgt

Gerelateerde blogs

Waarom Google ‘conversies’ heeft aangepast naar ‘belangrijke gebeurtenissen’ in Google Analytics

Ken je dat gevoel wanneer je op een website komt die je overspoelt met pop-ups, felle kleuren en bewegende animaties? Het kan behoorlijk vermoeiend zijn. Bovendien wil je ...

Waarom de zoekfunctie op de website belangrijker is dan je denkt

De welbekende zoekbalk op de website, ken je ‘m? Vast wel. Maar wist je ook dat je deze zelf aan kunt passen? Of dat je hier hartstikke waardevolle ...

4 tips om je website te verbeteren én te laten groeien

Het gedrag van jouw websitebezoekers is geld waard. Echt waar. En je hoeft er niet eens zoveel voor te doen. Als ondernemer – met website – heb je ...

Plaats een reactie

Kom hoger in Google met de juiste zoekwoorden op je website

In deze waardevolle masterclass kom je erachter welke woorden het beste werken voor jouw website, zodat je meer bezoekers krijgt, meer klanten wint, en je omzet verhoogt.

Bekijk de tijden