a room with seven doors to choose

Sven Kersten

SEO Strateeg

Met 20 jaar ervaring in ICT ben ik gestart met mijn eigen webdesign agency. Gedurende de laatste 10 jaar heb ik me gespecialiseerd in SEO en heb ik honderden bedrijven geholpen hun online zichtbaarheid te verbeteren. In 2020 lanceerde ik mijn podcast 'De Ideale Website', en in 2022 richtte ik de Spixels Community op. Hier bied ik via online cursussen en masterclasses hulp aan internetondernemers om hun zichtbaarheid te vergroten. Je kunt hier 24/7 vragen te stellen en deelnemen aan live Q&A-sessies, waardoor je altijd toegang hebt tot deskundige ondersteuning en interactieve leermogelijkheden.

Bijgewerkt op:

in

Conversie

4 minuten lezen

De menustructuur van je website bepalen: zo doe je het

Een goede menustructuur draagt bij aan de gebruikerservaring van jouw bezoekers

Als een bezoeker op jouw website komt, beslist hij of zij binnen een paar seconden of ze het interessant vinden, of niet… Je hebt dus maar één kans om een goede eerste indruk te maken. De uitstraling en structuur van jouw menu is hier een belangrijk onderdeel van. Wees je daar bewust van. Een goede menustructuur draagt namelijk bij aan de gebruikerservaring van jouw bezoekers. Zo kun je bijvoorbeeld zorgen dat je duidelijk omschrijft welke diensten jij aanbiedt. Als bezoekers moeten zoeken naar jouw aanbod, gaat er iets goed mis. Daarnaast is de kans groot dat ze wegklikken en bij jouw concurrent terechtkomen. Dat is wel het laatste wat je wilt, toch?

Vind snel de informatie die je zoekt:
Hier vind je een overzicht van de belangrijkste onderwerpen in dit artikel. Dit helpt je om snel de informatie te vinden die je zoekt.

De menustructuur van je website bepalen: zo doe je het 1

Waar moet een goed menu aan voldoen?

Niet alleen moet jouw menu er overzichtelijk uitzien, zodat bezoekers snel vinden wat ze zoeken. Ook wil je Google helpen, door te zorgen dat de navigatie goed in elkaar zit en dat de opbouw van je menu logisch is.

Een goede menustructuur zorgt ervoor dat:

  • Jouw bezoekers snel kunnen vinden wat ze zoeken (dit zorgt uiteindelijk voor meer conversie);
  • Bezoekers direct zien wat jouw aanbod is en daardoor precies weten wat je te bieden hebt;
  • Zoekmachines, zoals Google, jouw website goed kunnen vinden.

De robots van Google kijken net als jouw bezoekers naar de structuur van jouw website. Hoe duidelijker dit is, hoe hoger je gaat scoren in de zoekresultaten. Het is nou eenmaal een feit dat een goede menustructuur bijdraagt aan de vindbaarheid van je website. Je helpt de zoekmachines door jouw menustructuur op een logische manier op te bouwen, zie dit als een soort boom met takken. De takken kunnen jouw submenu’s zijn.

Kijk je bijvoorbeeld naar de menustructuur van mijn website, dan geef ik toe dat er nog wat aan verbeterd kan worden:

De menustructuur van je website bepalen: zo doe je het 2

Als je goed kijkt, dan zie je hier 8 opties om mee te beginnen. 1 teveel. Te veel opties brengt twijfel en twijfel is nee.

Begin 2022 heb ik dan ook op de planning staan om meer opties te verwijderen uit het menu en alleen mijn standaard aanbod te vermelden, zonder de tussen producten. Die zet wel in de footer, maar hier zal ik alleen voor adverteren.

Niet alles hoeft direct in je menu zichtbaar te zijn, maar wel je hoofdaanbod en waar je echt voor staat.

Tips voor een goede menustructuur

Nu je weet waarom een goede menustructuur zo belangrijk is voor je website, wil ik een paar tips met je delen. Zo weet je wat je zelf kunt doen om jouw menu een boost te geven.

  • Zorg voor een compact en overzichtelijk menu. Ik zou willen adviseren om niet meer dan zes (max. zeven) menu-items in je menu op te nemen.
  • Heb je toch meer aanbod? Maak dan gebruik van submenu’s (of een uitklapbaar menu, net als de takken van een boom).
  • Gebruik je een submenu? Plaats dan de pagina’s in bijvoorbeeld WordPress dan ook echt onder de hoofdpagina, zo wordt je URL ook netjes!
  • Pas je menu ook voor mobiele apparaten aan. De lay-out van een menu kan er op mobiel heel anders uitzien dan op een laptop of pc. Zorg dat je hier rekening mee houdt.
  • Verwerk zoekwoorden in je menustructuur. Stel dat jij fietsen verkoopt, maar ook repareert, maak dan een menu-item die “fiets kopen” heet en maak daaronder submenu’s met de soorten fietsen die je verkoopt (bijvoorbeeld damesfietsen, kinderfietsen etc). Vervolgens maak je een nieuw menu-item die je “fietsen repareren” noemt. Niet alleen weten jouw bezoekers in één oogopslag te vinden wat ze zoeken, ook help je Google om jouw pagina’s beter te vinden.

Ga jij vandaag nog aan de slag om jouw menustructuur te verbeteren?

Nu je weet waar een goede menustructuur aan moet voldoen, is het raadzaam om eens kritisch naar jouw eigen menu te kijken. Is het direct duidelijk wat jij doet of aanbiedt? Heb je niet te veel items in je menu staan? En, kan je jouw omschrijving misschien beter optimaliseren voor SEO door zoekwoorden toe te voegen?

Hoe dan ook, een goede menustructuur is een punt van aandacht! Ben jij nou ook benieuwd hoe jouw website ervoor staat? Kijk dan eens bij mijn website-check, waar ik jouw hele website onder de loep neem en ook advies geef over jouw menustructuur.

Sven Kersten

Zit je vast met je online groei en krijg je je website maar niet van de grond? Al meer dan 15 jaar help ik online ondernemers met het behalen van online succes door gebruik te maken van SEO, conversie optimalisatie en webdesign. Het is mijn missie om online ondernemers met elkaar te verbinden via mijn online marketing community. Wil je niet alleen maar inspiratie op doen, maar ook echt stappen zetten door het volgen van exclusieve webinars, online marketing trainingen en live Q&A's? Wordt dan lid van de Spixels Community, zonder dat je een grote investering hoeft te doen. Nu vier weken voor maar 7 euro!

Bekijk wat je krijgt

Gerelateerde blogs

Waarom Google ‘conversies’ heeft aangepast naar ‘belangrijke gebeurtenissen’ in Google Analytics

Ken je dat gevoel wanneer je op een website komt die je overspoelt met pop-ups, felle kleuren en bewegende animaties? Het kan behoorlijk vermoeiend zijn. Bovendien wil je ...

Waarom de zoekfunctie op de website belangrijker is dan je denkt

De welbekende zoekbalk op de website, ken je ‘m? Vast wel. Maar wist je ook dat je deze zelf aan kunt passen? Of dat je hier hartstikke waardevolle ...

4 tips om je website te verbeteren én te laten groeien

Het gedrag van jouw websitebezoekers is geld waard. Echt waar. En je hoeft er niet eens zoveel voor te doen. Als ondernemer – met website – heb je ...

Plaats een reactie

Kom hoger in Google met de juiste zoekwoorden op je website

In deze waardevolle masterclass kom je erachter welke woorden het beste werken voor jouw website, zodat je meer bezoekers krijgt, meer klanten wint, en je omzet verhoogt.

Bekijk de tijden