Als Google een pagina weergeeft in de zoekresultaten, wordt de naam van je bedrijf automatisch getoond. Dit wordt de sitenaam genoemd. Je sitenaam verschilt van je paginatitel. Je paginatitel is uniek voor elke individuele webpagina, terwijl de sitenaam betrekking heeft op je hele website.
Waar haalt Google je sitenaam vandaan?
Als Google een sitenaam bedenkt voor de zoekresultaten, gebeurt dit helemaal automatisch. Ze kijken naar de inhoud van de homepage van een site en wat er zoal op het internet over de site wordt gezegd. Dit is vaak je bedrijfsnaam.
Om je bedrijfsnaam toe te voegen plaats je zogenaamde ‘gestructureerde data’ op je homepage. Het slimme systeem voor sitenamen van Google ziet dit dan vanzelf. Hetzelfde systeem houdt ook rekening met de content in og:site_name, <title>, kopteksten en andere tekst op je homepage. Maar voor de meeste kans van slagen maak je gebruik van de ‘gestructureerde data’. Deze is het belangrijkste.
We kunnen helaas de automatisch gekozen sitenamen niet met de hand aanpassen, maar geen zorgen! Je kunt altijd alternatieven aandragen. Als je bedrijfsnaam niet wordt gekozen, kan het syteem van Google een door jou verzonnen alternatieve naam overwegen. Hier kom ik straks op terug.
Let hier op als je je bedrijfsnaam opgeeft
Voordat je te enthousiast wordt, zijn er een paar dingen waar je op moet letten:
- Kies een unieke naam die niemand anders gebruikt.
- Voeg geen bedrijfsvormen aan je titel toe zoals BV, NV, VOF, etc.
- Gebruik geen plaatsnamen in je titel. Maak hiervoor aparte landingspagina’s om je doelgroep te bereiken.
- Gebruik je bedrijfsnaam consistent op dezelfde manier op je homepage.
- Geef een alternatieve naam op.
Hoe voeg je je site naam toe met gestructureerde data?
Gestructureerde gegevens is een gestandaardiseerde indeling voor het geven van informatie over een pagina en het classificeren van de content op je pagina.
Voordat je de code toe gaat voegen aan je website moet je er op letten dat je website goed zichtbaar is voor zoekmachines zoals Google.
Kijk dus even in Google Search Console of je homepage laatst nog succesvol is gecrawled.
Gestructureerde data wordt ook wel SEO schema of JSON-LD data genoemd. Het is een stukje code dat gestructueerd laat zien wat er op de pagina te vinden is, zodat o.a. zoekmachines de pagina goed kunnen begrijpen en segmenteren.
Een voorbeeld van een script dat je aan de startpagina van je website kunt toevoegen is:
<script type="application/ld+json">
{
"@context" : "https://schema.org",
"@type" : "WebSite",
"name" : "Jouw bedrijfsnaam",
"url" : "https://jouwwebsiteurl.com"
}
</script>
Eerder heb ik het gehad over een alternatieve bedrijfsnaam. Dit heb ik zelf ook gedaan voor spixels.nl.
De lange bedrijfsnaam die ik heb gekozen is Spixels Online Marketing. Dit is dezelfde naam die ik gebruik voor Google Mijn Bedrijf.
Het liefste wil je dat Google een zo lang mogelijke naam gebruikt. Hoe langer de naam, hoe meer ruimte je in beslag neemt binnen de zoekresultaten, dus hoe meer kans er is dat iemand doorklikt naar je website. De alternatieve naam die ik heb gekozen is “Spixels”. Lekker kort.
Een alternatieve naam voeg je als volgt toe aan de code:
<script type="application/ld+json">
{
"@context": "https://schema.org",
"@type": "WebSite",
"name": "Jouw bedrijfsnaam",
"alternateName": "Bedrijfsnaam",
"url": "https://jouwwebsiteurl.com"
}
</script>
Je kunt ook meedere alternatieve namen opgeven. Google loopt ze af van links naar rechts, dus zet de belangrijkste vooraan!
Meerdere alternatieve namen voeg je zo toe
<script type="application/ld+json">
{
"@context": "https://schema.org",
"@type": "WebSite",
"name": "Jouw bedrijfsnaam",
"alternateName": ["Bedrijfsnaam", "Bedrijf", "B"],
"url": "https://jouwwebsiteurl.com"
}
</script>
Gestructureerde data toevoegen in WordPress
Gebruik je WordPress, dan is het eenvoudiger om deze gestructureerde data toe te voegen aan de homepage van je website.
Maak je bijvoorbeeld gebruik van Rank Math, dan kun je onder Titels & Meta in het menu het tabblad Lokale SEO vinden. Hier stel je hetzelfde in.
Hoe je hier meerdere alternatieve namen in vult is mij nog niet duidelijk.
Test altijd of het is gelukt met de Rich Snippet tester van Google
Omdat je er nooit vanuit moet gaan dat iets in één keer goed gaat, is het altijd belangrijk om je werk te testen waar het kan. Assumptions are the mother of all f*ckups!
Gelukkig is je code eenvoudig te testen en te valideren via de Rich Snippet tester van Google: https://search.google.com/test/rich-results
Verwijder nu overal je bedrijfsnaam
Als je nu overal je bedrijfsnaam uit de titels haalt, zul je merken dat je meer ruimte over hebt voor de titel van de pagina zelf.
Een mooi moment om de meta titels van je website te herzien en de Click Through Rate van je website te vergroten.