Sven Kersten

in

SEO, Conversie

4 minuten lezen

Haal vandaag nog je bedrijfsnaam uit je meta titel

Als Google een pagina weergeeft in de zoekresultaten, wordt de naam van je bedrijf automatisch getoond. Dit wordt de sitenaam genoemd. Je sitenaam verschilt van je paginatitel. Je paginatitel is uniek voor elke individuele webpagina, terwijl de sitenaam betrekking heeft op je hele website.

Haal vandaag nog je bedrijfsnaam uit je meta titel 1

Waar haalt Google je sitenaam vandaan?

Als Google een sitenaam bedenkt voor de zoekresultaten, gebeurt dit helemaal automatisch. Ze kijken naar de inhoud van de homepage van een site en wat er zoal op het internet over de site wordt gezegd. Dit is vaak je bedrijfsnaam.

Om je bedrijfsnaam toe te voegen plaats je zogenaamde ‘gestructureerde data’ op je homepage. Het slimme systeem voor sitenamen van Google ziet dit dan vanzelf. Hetzelfde systeem houdt ook rekening met de content in og:site_name, <title>, kopteksten en andere tekst op je homepage. Maar voor de meeste kans van slagen maak je gebruik van de ‘gestructureerde data’. Deze is het belangrijkste.

We kunnen helaas de automatisch gekozen sitenamen niet met de hand aanpassen, maar geen zorgen! Je kunt altijd alternatieven aandragen. Als je bedrijfsnaam niet wordt gekozen, kan het syteem van Google een door jou verzonnen alternatieve naam overwegen. Hier kom ik straks op terug.

Let hier op als je je bedrijfsnaam opgeeft

Voordat je te enthousiast wordt, zijn er een paar dingen waar je op moet letten:

  • Kies een unieke naam die niemand anders gebruikt.
  • Voeg geen bedrijfsvormen aan je titel toe zoals BV, NV, VOF, etc.
  • Gebruik geen plaatsnamen in je titel. Maak hiervoor aparte landingspagina’s om je doelgroep te bereiken.
  • Gebruik je bedrijfsnaam consistent op dezelfde manier op je homepage.
  • Geef een alternatieve naam op.

Hoe voeg je je site naam toe met gestructureerde data?

Gestructureerde gegevens is een gestandaardiseerde indeling voor het geven van informatie over een pagina en het classificeren van de content op je pagina.

Voordat je de code toe gaat voegen aan je website moet je er op letten dat je website goed zichtbaar is voor zoekmachines zoals Google.

Kijk dus even in Google Search Console of je homepage laatst nog succesvol is gecrawled.

Gestructureerde data wordt ook wel SEO schema of JSON-LD data genoemd. Het is een stukje code dat gestructueerd laat zien wat er op de pagina te vinden is, zodat o.a. zoekmachines de pagina goed kunnen begrijpen en segmenteren.

Een voorbeeld van een script dat je aan de startpagina van je website kunt toevoegen is:

  <script type="application/ld+json">
    {
      "@context" : "https://schema.org",
      "@type" : "WebSite",
      "name" : "Jouw bedrijfsnaam",
      "url" : "https://jouwwebsiteurl.com"
    }
  </script>

Eerder heb ik het gehad over een alternatieve bedrijfsnaam. Dit heb ik zelf ook gedaan voor spixels.nl.

De lange bedrijfsnaam die ik heb gekozen is Spixels Online Marketing. Dit is dezelfde naam die ik gebruik voor Google Mijn Bedrijf.

Het liefste wil je dat Google een zo lang mogelijke naam gebruikt. Hoe langer de naam, hoe meer ruimte je in beslag neemt binnen de zoekresultaten, dus hoe meer kans er is dat iemand doorklikt naar je website. De alternatieve naam die ik heb gekozen is “Spixels”. Lekker kort.

Een alternatieve naam voeg je als volgt toe aan de code:

<script type="application/ld+json">
  {
    "@context": "https://schema.org",
    "@type": "WebSite",
    "name": "Jouw bedrijfsnaam",
    "alternateName": "Bedrijfsnaam",
    "url": "https://jouwwebsiteurl.com"
  }
</script>

Je kunt ook meedere alternatieve namen opgeven. Google loopt ze af van links naar rechts, dus zet de belangrijkste vooraan!

Meerdere alternatieve namen voeg je zo toe

<script type="application/ld+json">
  {
    "@context": "https://schema.org",
    "@type": "WebSite",
    "name": "Jouw bedrijfsnaam",
    "alternateName": ["Bedrijfsnaam", "Bedrijf", "B"],
    "url": "https://jouwwebsiteurl.com"
  }
</script>

Gestructureerde data toevoegen in WordPress

Gebruik je WordPress, dan is het eenvoudiger om deze gestructureerde data toe te voegen aan de homepage van je website.

Maak je bijvoorbeeld gebruik van Rank Math, dan kun je onder Titels & Meta in het menu het tabblad Lokale SEO vinden. Hier stel je hetzelfde in.

Haal vandaag nog je bedrijfsnaam uit je meta titel 2

Hoe je hier meerdere alternatieve namen in vult is mij nog niet duidelijk.

Test altijd of het is gelukt met de Rich Snippet tester van Google

Omdat je er nooit vanuit moet gaan dat iets in één keer goed gaat, is het altijd belangrijk om je werk te testen waar het kan. Assumptions are the mother of all f*ckups!

Gelukkig is je code eenvoudig te testen en te valideren via de Rich Snippet tester van Google: https://search.google.com/test/rich-results

Haal vandaag nog je bedrijfsnaam uit je meta titel 3

Verwijder nu overal je bedrijfsnaam

Als je nu overal je bedrijfsnaam uit de titels haalt, zul je merken dat je meer ruimte over hebt voor de titel van de pagina zelf.

Een mooi moment om de meta titels van je website te herzien en de Click Through Rate van je website te vergroten.

Sven Kersten

Zit je vast met je online groei en krijg je je website maar niet van de grond? Al meer dan 15 jaar help ik online ondernemers met het behalen van online succes door gebruik te maken van SEO, conversie optimalisatie en webdesign. Het is mijn missie om online ondernemers met elkaar te verbinden via mijn online community. Wil je niet alleen maar inspiratie op doen, maar ook echt stappen zetten door het volgen van exclusieve webinars, online marketing trainingen en live Q&A's? Wordt dan lid van De Ideale Website, zonder dat je een grote investering hoeft te doen.

Google Analytics 4: de meest gestelde vragen

Plaats een reactie

De 6 geheimen van een succesvolle website

Leer direct hoe je jouw website succesvol maakt, met dit gratis e-boek. Je ontvangt de download link direct!

E-boek: De 6 geheimen van een succesvolle website

Ik houd ook niet van SPAM en zal jouw e-mailadres veilig opslaan. Je ontvangt wekelijks de laatste tips en tricks op het gebied van online marketing. Bekijk de privacyverklaring.

5 stappen om de ideale website te laten maken

Leer direct hoe jouw volgende website project een winnend project wordt met dit gratis e-boek. Je ontvangt de download link direct!

E-boek: 5 stappen om de ideale website te laten maken

Ik houd ook niet van SPAM en zal jouw e-mailadres veilig opslaan. Je ontvangt wekelijks de laatste tips en tricks op het gebied van online marketing. Bekijk de privacyverklaring.

5 essentiële tips om je website veilig en online te houden

Leer direct hoe je jouw website veilig houdt met deze vijf gratis tips. Je ontvangt de download link direct!

E-boek: 5 essentiele tips om je website veilig en online te houden

Ik houd ook niet van SPAM en zal jouw e-mailadres veilig opslaan. Je ontvangt wekelijks de laatste tips en tricks op het gebied van online marketing. Bekijk de privacyverklaring.

5 geheimen waardoor jouw bedrijf beter gevonden wordt in Google

Leer direct hoe je jouw website beter online vindbaar maakt, met dit gratis e-boek. Je ontvangt de download link direct in je inbox!

E-boek: 5 essentiele tips om je website veilig en online te houden

Ik houd ook niet van SPAM en zal jouw e-mailadres veilig opslaan. Je ontvangt wekelijks de laatste tips en tricks op het gebied van online marketing. Bekijk de privacyverklaring.

5 geheimen waardoor jouw bedrijf beter gevonden wordt in Google

Leer direct hoe je jouw website beter online vindbaar maakt, met dit gratis e-boek. Je ontvangt de download link direct in je inbox!

E-boek: 5 essentiele tips om je website veilig en online te houden

Ik houd ook niet van SPAM en zal jouw e-mailadres veilig opslaan. Je ontvangt wekelijks de laatste tips en tricks op het gebied van online marketing. Bekijk de privacyverklaring.

De 6 geheimen van een succesvolle website

Leer direct hoe je jouw website succesvol maakt, met dit gratis e-boek. Je ontvangt de download link direct!

E-boek: De 6 geheimen van een succesvolle website

Ik houd ook niet van SPAM en zal jouw e-mailadres veilig opslaan. Je ontvangt wekelijks de laatste tips en tricks op het gebied van online marketing. Bekijk de privacyverklaring.

Sven Kersten

Sven Kersten

Beschikbaar op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur.

9.00 uur ben ik weer online!

Sven Kersten
Hi 👋
Wat kan ik voor je doen?
WhatsApp