Fase 1: val op en spreek je doelgroep aan
Fase 1 bestaat uit content, content en nog eens content. Content schrijven houdt in dat je kennis deelt. Dit is de 1e stap om van jouw bezoeker tot klant te gaan.
Vind snel de informatie die je zoekt:
Hier vind je een overzicht van de belangrijkste onderwerpen in dit artikel. Dit helpt je om snel de informatie te vinden die je zoekt.
- Fase 1: val op en spreek je doelgroep aan
- Content laten zien op de website
- Fase 2: overtuig je bezoeker
- Schrijf over de voordelen in plaats van kenmerken
- Maak gebruik van succesverhalen
- Beantwoord veelgestelde vragen
- Fase 3: de aankoop
- Klaar om van bezoekers klanten te maken?
Dat kan natuurlijk op verschillende manieren, denk aan:
- Socialemediaberichten;
- Nieuwsbrieven;
- Blogs;
- Podcasts;
- Video’s.
Vul bovenstaande voorbeelden in op basis van een contentstrategie door middel van storytelling, casestudies of juist door in te spelen op de actualiteit.
Heb je bijvoorbeeld een dakdekkersbedrijf? Dan is een stormachtig weekend de perfecte aanleiding om een blog te schrijven. Met jouw expertstatus speel je in op de actualiteit van dat moment. Je biedt namelijk een oplossing waar jouw bezoekers op wachten op dat moment. Omschrijf in het artikel het probleem, het aanbod én waarom jij de aangewezen persoon bent om dit op te lossen.
Een andere optie is een interview. Op basis van vraag en antwoord deel je ook je kennis en ervaringen met anderen.
Content laten zien op de website
De meeste ondernemers laten content vooral zien door middel van tekst. Maar wist je dat video’s of podcasts ook een hele goede manier zijn om waarde te delen? Maak het nog persoonlijker door video’s of podcasts op te nemen alsof je met de klant praat.
Ken je de mogelijkheden voor ondertiteling voor de video’s of transcriptie van podcasts ook? Dit is een onmisbare optie, omdat Google dit namelijk ook leest. Het is dus een perfecte manier voor betere vindbaarheid binnen Google (SEO). Ook maakt ondertiteling het nog laagdrempeliger voor de bezoeker om content te consumeren.
Fase 2: overtuig je bezoeker
Nadat je content hebt gecreëerd, is het belangrijk om je bezoeker écht te overtuigen. Zonder twijfel. Maar hoe doe je dat?
Schrijf over de voordelen in plaats van kenmerken
Schrijf vooral over wat je product kan. Een goed voorbeeld hiervoor is de iPod. Je kunt schrijven over de grootte, het gewicht of het aantal GB, maar nog duidelijker werd het toen Steve Jobs zijn iPod uit zijn broekzak haalde. Hij zei dat er op dat kleine apparaatje maar liefst 1000 liedjes stonden. Dat leefde destijds natuurlijk veel meer dan de omschrijving 32 GB.
Bekijk per dienst of product wat werkt. Bij bepaalde producten zijn afmetingen natuurlijk ook belangrijk. Als je alleen maar over de voordelen van een autoband praat en het blijkt achteraf niet onder de auto te passen, mis je essentiële informatie. Zoek de balans hierin op.
Maak gebruik van succesverhalen
Reviews, recensies, getuigenissen of testimonials. Het maakt niet uit hoe je het noemt, want het werkt écht. Bezoekers lezen dat eerdere klanten gebruikmaakten van de dienst en dat het hen bevalt. Dat is precies wat jouw potentiële klant wil horen. Hoe uitgebreider de recensie, hoe meer vertrouwen het wekt bij de bezoekers.
Beantwoord veelgestelde vragen
Je kent de FAQ’s waarschijnlijk wel: frequently asked questions. Die staan er niet voor niets. Door antwoord te geven op de veelgestelde vragen neem je twijfels weg. En hoe minder twijfel de bezoeker heeft, hoe sneller je converteert.
Bied je een nieuw product aan? Denk dan na over de mogelijke vragen die je kunt krijgen. Ook kun je later altijd nog vragen toevoegen.
Fase 3: de aankoop
Het cruciale moment: je hebt bijna een betalende klant. Zorg ervoor dat je ook deze laatste fase op de beste manier aanpakt: kort en krachtig. Er mag geen twijfel meer zijn en de bezoeker moet het volste vertrouwen hebben dat jij de allerbeste oplossing biedt. Er mag geen plaats meer voor onzekerheid zijn.
Geef samenvattend aan wat het probleem is, erken de problemen en laat zien hoe jouw oplossing hen helpt. Als dat duidelijk is, is er geen enkele reden meer voor de bezoeker om af te haken. Jouw bezoeker wordt een klant, mits je de laatste kleine puntjes ook goed afrondt:
- Maak gebruik van een duidelijke call to action (CTA) in een contrasterende kleur;
- Maak het zo simpel mogelijk voor de bijna-klant. Vraag enkel om de noodzakelijke gegevens en maak de drempel zo laag mogelijk. Als je onnodig veel informatie vraagt, bestaat de kans nog steeds dat je klant afhaakt.
Klaar om van bezoekers klanten te maken?
Door de juiste stappen te doorlopen, zorg jij voor verhoogde conversie. Doorloop altijd de volgende fases:
- Val op en spreek de juiste doelgroep aan met content;
- Overtuig je bezoeker en neem twijfels weg;
- Optimaliseer het aankoopproces.
Lukt dit? Gefeliciteerd! Je hebt van een bezoeker een klant gemaakt. Lukt dit niet, laat dan een website scan doen van je website, zodat je effectief actieplan krijgt om je website (te laten) verbeteren.
Vind je deze onderwerpen interessant en wil je als ambitieuze ondernemer meer doen met jouw onderneming? Dan is de nieuwe online community van De Ideale Website écht iets voor jou! Op een laagdrempelige manier krijg je toegang tot de academie, challenges en live Q&A’s! Lees hier meer over de community.