De welbekende zoekbalk op de website, ken je ‘m? Vast wel. Maar wist je ook dat je deze zelf aan kunt passen? Of dat je hier hartstikke waardevolle informatie uithaalt om als ondernemer te groeien? Waarschijnlijk niet. Daarom lees je in dit artikel alles wat je maar wil weten over deze zoekfunctie. Voor jou én voor potentiële klanten natuurlijk.
Vind snel de informatie die je zoekt:
Hier vind je een overzicht van de belangrijkste onderwerpen in dit artikel. Dit helpt je om snel de informatie te vinden die je zoekt.
- Waar moet een goede zoekfunctie of zoekbalk aan voldoen?
- Zorg voor een zichtbare plek
- Wees creatief in je zoekbalk met microcopy
- Voeg auto-complete en een spellingscheck toe
- Voeg eventueel afbeeldingen toe
- Lees de data uit
- Laat ‘geen resultaten’ niet het eindstation zijn
- Bied jij al een zoekfunctie aan?
Waar moet een goede zoekfunctie of zoekbalk aan voldoen?
De zoekbalk is vaak – de naam zegt het al – een balkje met een loep, het welbekende vergrootglas. Ook een balk met ‘zoeken’ zie je vaak terug. Het is allebei duidelijk en de bezoeker weet: hier moet ik zijn als ik extra informatie nodig heb.
Zorg voor een zichtbare plek
Waar plaats je die zoekbalk dan op de website? Allereerst is het handig om deze op een zichtbare plek te plaatsen. Stop ‘m niet weg op een plek waar de balk niet te vinden is. Dan heeft het niet zoveel nut natuurlijk.
Plaats een zoekfunctie daarom bijvoorbeeld bovenaan de pagina en zet de zoekbalk vast. Zo zorg je ervoor dat de zoekfunctie altijd in zicht blijft, ook als de bezoeker naar beneden scrollt. Een andere optie is om de zoekfunctie in de zijbalk van de website te zetten. Als je de zoekbalk niet vastzet, kan het wel zo zijn dat de zoekfunctie verdwijnt bij scrollen. Zet je de zoekbalk wel vast? Dan is dit net iets gebruiksvriendelijker voor je bezoeker.
Toegevoegd? Check altijd de mobiele versie even voor de zekerheid.
Wees creatief in je zoekbalk met microcopy
Microcopy maakt je website leuker. Met een woord zoals ‘zoeken’ weet iedereen wat je bedoelt, maar het kan creatiever. Unieker. Denk eens aan: ‘Kun je niet vinden wat je zoekt? Typ hier je zoekopdracht in’ of nog leuker: ‘Raadpleeg hier alwetende [bedrijfsnaam] voor extra informatie’. Hoe je aan een zoekfunctie komt? Vaak zit dit ingebouwd in het thema van Wordpress. Bevat je thema geen zoekfunctie? Dan kun je een plugin downloaden of een widget gebruiken.
Voeg auto-complete en een spellingscheck toe
Wel eens een zoekfunctie gebruikt? Dan ken je de voorgestelde resultaten vast van andere websites. Dit is precies wat de auto-complete is. Het klinkt misschien een beetje lui, maar zo hoeft de bezoeker niet meer volledig te zijn in de zoekopdrachten. Hij of zij kan namelijk meteen datgene selecteren uit de voorgestelde resultaten en wordt vanzelf naar de desbetreffende pagina gestuurd.
Om het nóg beter te maken, is een spellingscheck en geavanceerde on-site zoekmachine ook handig. Het zou zonde zijn als bezoekers zoeken op ‘coversie’ in plaats van ‘conversie’ en hierdoor denken dat je over dat onderwerp geen informatie aanbiedt.
Voeg eventueel afbeeldingen toe
Heb je een webshop met fysieke producten? Dan is het slim om bij de zoekresultaten afbeeldingen toe te voegen. Zodra een bezoeker een productnaam intypt, verschijnt de afbeelding meteen. Eigenlijk maak je het op deze manier gewoon veel makkelijker voor de bezoeker. De conversie verbetert met deze simpele toevoeging aanzienlijk.
Lees de data uit
De zoekbalk is niet alleen belangrijk voor je bezoeker, maar ook voor jou. Uit het gebruik van de zoekfunctie kun je namelijk hartstikke nuttige informatie halen. In Google Analytics 4 is terug te vinden hoe vaak en met welke woorden bezoekers de zoekfunctie gebruiken. Komen bepaalde woorden of producten vaak terug? Dan weet je wat jou te wachten staat.
Als je deze informatie of producten nog niet aanbiedt, is het het overwegen waard om dit wel te doen. Bezoekers zijn hier immers naar op zoek. Bied je het wel aan, maar is het blijkbaar niet goed vindbaar? Ook dan is er werk aan de winkel. Dit betekent namelijk dat de bezoeker op dat moment niet vindt waar hij naar op zoek is, terwijl het wel op de website staat. Dat kan aan de omschrijving liggen, maar ook aan fouten op de website. Eén ding is zeker: tijd om te optimaliseren.
Het is belangrijk om het de bezoeker, jouw potentiële klant, zo makkelijk mogelijk te maken.
Laat ‘geen resultaten’ niet het eindstation zijn
Het kan natuurlijk zo zijn dat de bezoeker geen resultaten krijgt bij een zoekopdracht. Jammer, maar helaas, zou je misschien denken. Toch houdt het hier niet op. Het zou zonde zijn om de bezoeker om deze reden kwijt te raken. Door extra aandacht te besteden aan de ‘geen resultaten’ pagina kun je heel makkelijk het bouncepercentage omlaag brengen.
Bied daarom juist alternatieven aan. Stel je dat je een webshop in woonaccessoires hebt en dat iemand op zoek is naar een zwarte staande lamp. Helaas heb je geen zwarte staande lampen in je assortiment. In plaats van een ‘geen resultaten’ melding, kun je wel vergelijkbare alternatieven of bestsellers in die categorie aanbieden. Wie weet wordt de bezoeker daar ook blij van en volgt er toch een aankoop.
Dat geldt niet alleen voor producten. Ben je eigenaar van een reisblog over Portugal en is jouw bezoeker op zoek naar een specifiek restaurant in Porto, dan is dat een vrij specifieke zoekopdracht. Het kan zijn dat dit niet te vinden is op de reisblog, maar dat je wel andere tips hebt. Door deze resultaten toe te voegen, is de kans veel groter dat de bezoeker op de website blijft.
Bied jij al een zoekfunctie aan?
Heb jij al een zoekfunctie of zoekbalk op de website staan? En gebruik je de resultaten ook al? Zo niet: dan weet je wat je te wachten staat.
Succes!