Sven Kersten

SEO Strateeg

Met 20 jaar ervaring in ICT ben ik gestart met mijn eigen webdesign agency. Gedurende de laatste 10 jaar heb ik me gespecialiseerd in SEO en heb ik honderden bedrijven geholpen hun online zichtbaarheid te verbeteren. In 2020 lanceerde ik mijn podcast 'De Ideale Website', en in 2022 richtte ik de Spixels Community op. Hier bied ik via online cursussen en masterclasses hulp aan internetondernemers om hun zichtbaarheid te vergroten. Je kunt hier 24/7 vragen te stellen en deelnemen aan live Q&A-sessies, waardoor je altijd toegang hebt tot deskundige ondersteuning en interactieve leermogelijkheden.

Bijgewerkt op:

in

Conversie

4 minuten lezen

Conversie optimalisatie: onmisbaar voor iedere online ondernemer

Conversie optimalisatie is de optimalisatie van je website en de klanten of leads die je daarmee binnenhaalt. Conversie optimalisatie wordt ook CRO genoemd: conversie ratio optimalisatie of in het Engels conversion rate optimization. Dit staat voor de verhouding van het aantal bezoekers dat de website bezoekt en daadwerkelijk converteert.

Merk je dat er genoeg bezoekers via advertenties of via Google op de website belanden, maar blijft de actie uit? Dan is er duidelijk werk aan de winkel. Want als je de conversie optimaliseert, verhoog je direct je omzet. En dat willen we allemaal, toch?

Wat is conversie?

Op een goede website, sluit je een pagina altijd af met een call to action (CTA). Met deze CTA wil je de bezoekers iets laten doen. Het is de bedoeling om dit in te zetten om je bezoeker om te zetten naar een klant of potentiële klant, ook wel leads genoemd. Een CTA hoeft niet direct te betekenen dat iemand iets koopt. Het bestaat ook regelmatig uit een offerteaanvraag, het invullen van je contactformulier, aanmelding op je mailinglijst, een reactie op je blog of het delen van een post bijvoorbeeld.

Gaat een bezoeker tot deze actie over, dan is dit een conversie.

Waar is conversie optimalisatie van afhankelijk?

Conversie komt niet aanwaaien. Daar moet je daadwerkelijk iets voor doen. Je website online knallen met wat zelfbedachte teksten en dan achteroverleunen, dát gaat dus niet werken.

Wat werkt wel? Maak het zo makkelijk mogelijk voor je bezoekers van je website of webshop om over te gaan tot actie. Voorzie hen van relevantie informatie en leid hen naar jouw doel.

Zorg altijd voor:

  • Een logische structuur van je website: is de menustructuur één grote wirwar? Dan gaat de muis naar rechtsboven richting het kruisje.
  • IJzersterke content: zit het verhaal wel helder in je hoofd, maar komt het niet terug op de website? Dan is het voor potentiële klanten allesbehalve duidelijk wat je doet en haken ze af.
  • Zo min mogelijk afleiding: staat je website vol bewegende beelden of flitsende kleuren? Niet doen, het heeft een ongewenst effect. 
  • Een fijne gebruiksvriendelijkheid van je website voor ieder apparaat: werkt je website niet goed op mobiel? Wat een domper. Tegenwoordig komt veel zoekverkeer namelijk vanaf een telefoon.
  • Eén duidelijke CTA in combinatie met slimme kleuren: vergeet je een CTA of gebruik je juist vijf verschillende? Gemiste kans: de bezoeker heeft geen idee wat je wil.

Onderschat deze stappen dus niet. Al deze punten zijn ontzettend belangrijk als het gaat om conversie optimalisatie.

Hoe meet je conversie?

Het makkelijkste is om conversie uit te drukken in percentages. Mits je deze weet natuurlijk. Om percentages te berekenen, heb je allereerst data van je website nodig. Verzamel je nog geen data? Dan is de eerste stap dataverzameling. Op deze manier krijg je inzicht in de cijfers en is de volgende stap het succes meten van je website.

Met Google Analytics of A/B testen (ook wel splittesten genoemd) meet je of bezoekers overgaan tot actie. Heb je geen idee hoe dit Google Analitucs of A/B testen werkt? Laat er dan iemand naar kijken die er verstand van heeft. Met deze kennis, obstakels en verbeterpunten ga je vervolgens direct én gericht aan de slag.

Conversie optimalisatie: onmisbaar voor iedere online ondernemer 1

Waar kijk je naar met conversie optimalisatie?

Tijdens het analyseren van je conversies is het volgende belangrijk:

  • Welke pagina’s doen het goed binnen je website?
  • Waar haken bezoekers af?
  • Is de website geoptimaliseerd voor alle apparaten?
  • Heb je bepaalde foutmeldingen op pagina’s?

Heb je dit in kaart in kaart gebracht? Dan is het tijd voor jou, of de webdesigner, om deze punten onder handen te nemen.

Ben je dan klaar? Nee. Je gaat door met A/B-testen. Zo test je twee varianten van een (onderdeel van je) webpagina en analyseer je welke variant je het meest oplevert. Je test net zo lang totdat je tevreden bent met het resultaat en ziet wat de meest conversies oplevert.

Aan de slag met conversie optimalisatie

Krijg je maar weinig aanvragen binnen je website? Denk je dat jouw conversie optimalisatie beter kan? Wil je graag inzicht in de data van het verkeer op je webshop? Dan is het hoog tijd om met conversie optimalisatie aan de slag te gaan en écht alles uit jouw website te halen.

Benieuwd wat ik voor je kan doen? Klik op deze link en ik leg het je uit.

Sven Kersten

Zit je vast met je online groei en krijg je je website maar niet van de grond? Al meer dan 15 jaar help ik online ondernemers met het behalen van online succes door gebruik te maken van SEO, conversie optimalisatie en webdesign. Het is mijn missie om online ondernemers met elkaar te verbinden via mijn online marketing community. Wil je niet alleen maar inspiratie op doen, maar ook echt stappen zetten door het volgen van exclusieve webinars, online marketing trainingen en live Q&A's? Wordt dan lid van de Spixels Community, zonder dat je een grote investering hoeft te doen. De eerste 2 weken zijn gratis!

Bekijk wat je krijgt

Gerelateerde blogs

Waarom Google ‘conversies’ heeft aangepast naar ‘belangrijke gebeurtenissen’ in Google Analytics

Ken je dat gevoel wanneer je op een website komt die je overspoelt met pop-ups, felle kleuren en bewegende animaties? Het kan behoorlijk vermoeiend zijn. Bovendien wil je ...

Waarom de zoekfunctie op de website belangrijker is dan je denkt

De welbekende zoekbalk op de website, ken je ‘m? Vast wel. Maar wist je ook dat je deze zelf aan kunt passen? Of dat je hier hartstikke waardevolle ...

4 tips om je website te verbeteren én te laten groeien

Het gedrag van jouw websitebezoekers is geld waard. Echt waar. En je hoeft er niet eens zoveel voor te doen. Als ondernemer – met website – heb je ...

Plaats een reactie

Kom hoger in Google met de juiste zoekwoorden op je website

In deze waardevolle masterclass kom je erachter welke woorden het beste werken voor jouw website, zodat je meer bezoekers krijgt, meer klanten wint, en je omzet verhoogt.

Bekijk de tijden