Conversie optimalisatie is de optimalisatie van je website en de klanten of leads die je daarmee binnenhaalt. Conversie optimalisatie wordt ook CRO genoemd: conversie ratio optimalisatie of in het Engels conversion rate optimization. Dit staat voor de verhouding van het aantal bezoekers dat de website bezoekt en daadwerkelijk converteert.
Vind snel de informatie die je zoekt:
Hier vind je een overzicht van de belangrijkste onderwerpen in dit artikel. Dit helpt je om snel de informatie te vinden die je zoekt.
- Wat is conversie?
- Waar is conversie optimalisatie van afhankelijk?
- Hoe meet je conversie?
- Waar kijk je naar met conversie optimalisatie?
- Aan de slag met conversie optimalisatie
Merk je dat er genoeg bezoekers via advertenties of via Google op de website belanden, maar blijft de actie uit? Dan is er duidelijk werk aan de winkel. Want als je de conversie optimaliseert, verhoog je direct je omzet. En dat willen we allemaal, toch?
Wat is conversie?
Op een goede website, sluit je een pagina altijd af met een call to action (CTA). Met deze CTA wil je de bezoekers iets laten doen. Het is de bedoeling om dit in te zetten om je bezoeker om te zetten naar een klant of potentiële klant, ook wel leads genoemd. Een CTA hoeft niet direct te betekenen dat iemand iets koopt. Het bestaat ook regelmatig uit een offerteaanvraag, het invullen van je contactformulier, aanmelding op je mailinglijst, een reactie op je blog of het delen van een post bijvoorbeeld.
Gaat een bezoeker tot deze actie over, dan is dit een conversie.
Waar is conversie optimalisatie van afhankelijk?
Conversie komt niet aanwaaien. Daar moet je daadwerkelijk iets voor doen. Je website online knallen met wat zelfbedachte teksten en dan achteroverleunen, dát gaat dus niet werken.
Wat werkt wel? Maak het zo makkelijk mogelijk voor je bezoekers van je website of webshop om over te gaan tot actie. Voorzie hen van relevantie informatie en leid hen naar jouw doel.
Zorg altijd voor:
- Een logische structuur van je website: is de menustructuur één grote wirwar? Dan gaat de muis naar rechtsboven richting het kruisje.
- IJzersterke content: zit het verhaal wel helder in je hoofd, maar komt het niet terug op de website? Dan is het voor potentiële klanten allesbehalve duidelijk wat je doet en haken ze af.
- Zo min mogelijk afleiding: staat je website vol bewegende beelden of flitsende kleuren? Niet doen, het heeft een ongewenst effect.
- Een fijne gebruiksvriendelijkheid van je website voor ieder apparaat: werkt je website niet goed op mobiel? Wat een domper. Tegenwoordig komt veel zoekverkeer namelijk vanaf een telefoon.
- Eén duidelijke CTA in combinatie met slimme kleuren: vergeet je een CTA of gebruik je juist vijf verschillende? Gemiste kans: de bezoeker heeft geen idee wat je wil.
Onderschat deze stappen dus niet. Al deze punten zijn ontzettend belangrijk als het gaat om conversie optimalisatie.
Hoe meet je conversie?
Het makkelijkste is om conversie uit te drukken in percentages. Mits je deze weet natuurlijk. Om percentages te berekenen, heb je allereerst data van je website nodig. Verzamel je nog geen data? Dan is de eerste stap dataverzameling. Op deze manier krijg je inzicht in de cijfers en is de volgende stap het succes meten van je website.
Met Google Analytics of A/B testen (ook wel splittesten genoemd) meet je of bezoekers overgaan tot actie. Heb je geen idee hoe dit Google Analitucs of A/B testen werkt? Laat er dan iemand naar kijken die er verstand van heeft. Met deze kennis, obstakels en verbeterpunten ga je vervolgens direct én gericht aan de slag.
Waar kijk je naar met conversie optimalisatie?
Tijdens het analyseren van je conversies is het volgende belangrijk:
- Welke pagina’s doen het goed binnen je website?
- Waar haken bezoekers af?
- Is de website geoptimaliseerd voor alle apparaten?
- Heb je bepaalde foutmeldingen op pagina’s?
Heb je dit in kaart in kaart gebracht? Dan is het tijd voor jou, of de webdesigner, om deze punten onder handen te nemen.
Ben je dan klaar? Nee. Je gaat door met A/B-testen. Zo test je twee varianten van een (onderdeel van je) webpagina en analyseer je welke variant je het meest oplevert. Je test net zo lang totdat je tevreden bent met het resultaat en ziet wat de meest conversies oplevert.
Aan de slag met conversie optimalisatie
Krijg je maar weinig aanvragen binnen je website? Denk je dat jouw conversie optimalisatie beter kan? Wil je graag inzicht in de data van het verkeer op je webshop? Dan is het hoog tijd om met conversie optimalisatie aan de slag te gaan en écht alles uit jouw website te halen.
Benieuwd wat ik voor je kan doen? Klik op deze link en ik leg het je uit.