Meta rekent soms kosten per conversatie die je start. In dit artikel leg ik je helder en eenvoudig uit hoe dat werkt, met voorbeelden ter verduidelijking.
Prijs per conversatie
Gesprekken worden geteld per conversatie, niet per individueel bericht.
Een conversatie is een 24-uurs berichtensessie tussen jou en je klant. Een conversatie wordt geopend en in rekening gebracht zodra een bericht dat je naar een klant stuurt, wordt afgeleverd. Hieronder wordt uitgelegd wanneer een conversatie wordt geopend en hoe deze wordt ingedeeld.
Conversatiecategorieën
Conversaties vallen in een van de volgende categorieën:
- Marketing — Helpt je bij het bereiken van diverse doelen, van het vergroten van naamsbekendheid tot het stimuleren van verkoop en het opnieuw benaderen van klanten. Voorbeelden zijn aankondigingen van nieuwe producten, diensten of functies, gerichte promoties/aanbiedingen en herinneringen aan achtergelaten winkelwagentjes.
- Utility — Biedt de mogelijkheid om vervolgacties uit te voeren op basis van gebruikersverzoeken of acties. Voorbeelden zijn opt-in bevestigingen, order- en bezorgbeheer (zoals bezorgupdates), accountmeldingen of waarschuwingen (zoals betalingsherinneringen), feedbackenquêtes of afspraakbevestigingen vanuit je FunnelApp kalender.
- Authenticatie (in ontwikkeling) — Hiermee kun je gebruikers authenticeren met eenmalige wachtwoorden, mogelijk bij meerdere stappen in het inlogproces (bijv. accountverificatie, herstel van accounts, integriteitscontroles).
Marketing-, utility- en authenticatiegesprekken kunnen alleen worden geopend met template berichten. Servicegesprekken kunnen alleen worden geopend met vrije berichten. Zie de sectie ‘Conversaties openen’ hieronder voor meer informatie.
Conversaties openen
Conversaties worden geopend wanneer je een template bericht of een vrij bericht stuurt onder de volgende voorwaarden:
- Marketing-, Utility- en Authenticatieconversaties
Deze gesprekken worden geopend wanneer je een goedgekeurd marketing-, utility- of authenticatie template bericht naar een klant stuurt en er geen open gesprek in die categorie is tussen jou en de klant. Bijvoorbeeld: Als er al een open authenticatiegesprek is en je stuurt een nieuw authenticatie template bericht binnen 24 uur, wordt er geen nieuw gesprek geopend. Stuur je echter een marketingbericht, dan wordt er een nieuw marketinggesprek geopend, waardoor er twee open gesprekken zijn. - Servicegesprekken
Een servicegesprek wordt geopend wanneer een vrij bericht naar de klant wordt afgeleverd en er geen open gesprek van een andere categorie is tussen jou en de klant. Een klantenservice venster moet bestaan tussen jou en de klant om vrije berichten te kunnen versturen.
Voorbeeld:
- Uur 0: Je stuurt een gerichte promotie (marketing template) naar een klant. Er is geen open marketinggesprek, dus een marketinggesprek van 24 uur wordt geopend.
- Uur 4: De klant stuurt jou een bericht. Hierdoor wordt een klantenservice venster geopend van 24 uur waarin je vrije berichten kunt sturen.
- Uur 5: Je stuurt een vrij bericht naar de klant. Er is al een open marketinggesprek, dus er wordt geen servicegesprek geopend.
- Uur 24: Het marketinggesprek verloopt.
- Uur 25: Het 24-uurs klantenservice venster is nog open, dus je stuurt een tweede vrij bericht. Er is geen open gesprek meer, dus een servicegesprek van 24 uur wordt geopend.
- Uur 26: Het klantenservice venster is nog steeds open, dus je stuurt een derde vrij bericht. Er is al een open servicegesprek, dus er wordt geen nieuw gesprek geopend.
Klantenservice vensters
Wanneer een WhatsApp-gebruiker jou een bericht stuurt, begint een 24-uurs timer, een zogenaamd klantenservice venster, te lopen (of wordt vernieuwd).
Alle berichttypen, behalve template berichten, kunnen alleen naar een gebruiker worden gestuurd wanneer er een klantenservice venster openstaat tussen jou en de gebruiker. Template berichten kunnen op elk moment naar een gebruiker worden gestuurd, mits de gebruiker heeft ingestemd met het ontvangen van berichten van jou.
Duur van een conversatie
Marketing-, utility-, authenticatie- en servicegesprekken duren 24 uur, tenzij ze worden afgesloten door een nieuw geopend gesprek via een vrij instappunt.
Vrij gestarte gesprekken duren 72 uur.
Voorbeeld 1: Twee templates van dezelfde categorie leiden tot slechts één keer conversatiekosten
Een utility-conversatie wordt om 9:00 geopend wanneer een utility-template bericht wordt afgeleverd. Later, terwijl de utility-conversatie nog open is, wordt om 11:00 nog een utility-template bericht afgeleverd. Er worden geen extra kosten in rekening gebracht, omdat de gebruikte templatecategorie binnen het open gesprek niet is veranderd. Het resultaat is dat er maar één utility-conversatie in rekening wordt gebracht.
Voorbeeld 2: Een utility-conversatie openen binnen een marketing-conversatie
Een marketing-conversatie wordt om 3.40 geopend wanneer een marketing-template bericht wordt afgeleverd. Later, terwijl de marketing-conversatie nog open is, wordt om 6.00 een utility-template bericht afgeleverd. Dit opent een aparte utility-conversatie. Het resultaat is dat er één marketing-conversatie in rekening wordt gebracht en één utility-conversatie.
Gesprekken via een vrij instappunt
Een gesprek via een vrij instappunt wordt geopend als (1) een klant die een Android- of iOS-apparaat gebruikt jou een bericht stuurt via een Click to WhatsApp-advertentie of een Call-to-Action-knop op een Facebook-pagina, en (2) je binnen 24 uur reageert. Als je niet binnen 24 uur reageert, wordt er geen gesprek via een vrij instappunt geopend en moet je een template gebruiken om de klant te berichten, wat een marketing-, utility- of authenticatiegesprek opent, afhankelijk van de categorie van de template.
Het gesprek via een vrij instappunt wordt geopend zodra je bericht is afgeleverd en duurt 72 uur. Wanneer een gesprek via een vrij instappunt wordt geopend, worden alle andere open gesprekken tussen jou en de klant automatisch afgesloten, en er worden geen nieuwe gesprekken geopend totdat het gesprek via het vrije instappunt is verlopen.
Zodra het gesprek via een vrij instappunt is geopend, kun je elk type bericht naar de klant sturen zonder extra kosten. Vrije berichten kunnen echter alleen worden verstuurd als er een open klantenservice venster is tussen jou en de klant.
Voorbeeld van een template sturen tijdens een vrij instappunt venster:
Als de klant jou om 10.00 uur een bericht stuurt via een Click to WhatsApp-advertentie en jij om 22.00 uur diezelfde dag reageert met een template bericht:
- Het gesprek via het vrij instappunt begint om 22.00 uur en duurt 72 uur.
- Je kunt gedurende die 72 uur template berichten sturen zonder kosten.
- Je kunt vrije berichten sturen tot 10.00 uur de volgende dag, wanneer het klantenservice venster sluit (dit venster is onafhankelijk van het gesprek via het vrij instappunt). Als de klant jou echter opnieuw een bericht stuurt, opent dit een nieuw 24-uurs klantenservice venster waarin je opnieuw vrije berichten kunt sturen.
Whatsapp Automatisering Abonnementen
Hieronder vind je een overzicht van alle WhatsApp-bundels. Zo is er altijd een bundel dat bij je past.
Aantal gesprekken | Per maand | Per jaar |
---|---|---|
25 | € 19,- | € 204,- |
50 | € 29,- | € 288,- |
100 | € 49,- | € 528,- |
300 | € 89,- | € 888,- |
500 | € 129,- | € 1.404,- |
500+ | Op aanvraag | Op aanvraag |
Veelgestelde vragen
Wat is de gratis gespreksbundel?
Elke WhatsApp Business Account krijgt 1.000 gratis servicegesprekken per maand, verdeeld over alle zakelijke telefoonnummers. Gesprekken voor marketing, utility (dienstverlening) en authenticatie vallen niet binnen deze gratis bundel.
Hoelang duurt een gesprek?
Een gesprek duurt 24 uur vanaf het moment dat het eerste bericht in dat gesprek wordt afgeleverd.
Wat zijn de verschillende gesprekscategorieën?
Marketing: Gebruikt voor promoties, aankondigingen van nieuwe producten en retargeting.
Utility: Gebruikt voor updates over bestellingen, leveringsbevestigingen, accountupdates en enquêtes.
Authenticatie: Gebruikt voor het verifiëren van gebruikers met eenmalige wachtwoorden.
Service: Gebruikt voor het beantwoorden van klantvragen.
Hoe worden gesprekken gestart?
Marketing-, Utility- en Authenticatiegesprekken: Worden gestart wanneer een template bericht van de betreffende categorie wordt verzonden en afgeleverd bij een klant, mits er geen lopend gesprek in die categorie is.
Servicegesprekken: Worden gestart wanneer een vrij bericht wordt verzonden en afgeleverd bij een klant, mits er geen ander lopend gesprek is.
Kunnen er meerdere gesprekken met dezelfde klant openstaan?
Ja, meerdere gesprekken kunnen openstaan als:
– Een nieuw template bericht van een andere categorie wordt verzonden binnen 24 uur.
– Er een servicegesprek openstaat en er binnen 24 uur een template bericht wordt verzonden.
Wat is een klantenservice venster?
Een klantenservice venster opent wanneer een klant jou een bericht stuurt, waardoor je 24 uur lang vrij berichten kunt sturen.
Wat is een gratis instappuntgesprek?
Een gratis instappuntgesprek wordt gestart wanneer een klant jou een bericht stuurt via een Klik-om-te-chatten-advertentie op WhatsApp of een Call-to-Action-knop op een Facebookpagina, en jij binnen 24 uur reageert. Dit gesprek duurt 72 uur en je kunt elk type bericht versturen zonder extra kosten.
Wat gebeurt er als ik templates van verschillende categorieën stuur binnen hetzelfde 24-uurs gespreksvenster?
Elke keer dat een template bericht wordt afgeleverd, leidt dat tot gesprekskosten, tenzij het wordt verzonden binnen een lopend gesprek van dezelfde categorie. Bijvoorbeeld: als een utility-template wordt afgeleverd tijdens een servicegesprek, zal dit een apart utility-gesprek starten, dat 24 uur duurt vanaf het moment dat het utility-template is afgeleverd. Als een utility-template wordt afgeleverd tijdens een lopend utility-gesprek, zal er geen nieuw gesprek worden gestart en worden er geen extra kosten in rekening gebracht. Hieronder staan enkele voorbeelden ter verduidelijking van hoe gesprekskosten werken.
Hoe worden de gesprekken verdeeld bij een jaarbetaling?
Je gesprekken worden maandelijks opgeteld en kun je verspreid over het hele jaar gebruiken. Heb je een pakket met 100 gesprekken per maand, dan heb je 1200 gesprekken die je vrij over het jaar kunt inzetten. Gebruik je 11 maanden niets, dan kun je in de 12e maand al je 1200 gesprekken gebruiken.